Ghidul website-ului productiv






Tehnologii utilizate în crearea website-urilor Pentru a deține un website, indiferent de natura și complexitatea acestuia, ai nevoie de o serie de tehnologii specifice. Astfel, orice website este creat dintr-un număr de pagini scrise utilizând limbaje de programare web.
Aceste pagini, fișierele, sunt apoi găzduite pe un server web care face posibilă accesarea website-ului pe internet.


Un website dinamic are următoarele componente:

  • 1. fișierele care conțin codul sursă;
  • 2. fișierele complementare, imagini, pdf-uri și alte astfel de materiale;
  • 3. baza de date.

Domeniu web
Un domeniu este o adresă virtuală de forma denumire.extensie.
Exemplu: numedomeniu.ro reprezintă adresa unde website-ul numedomeniu poate fi accesat.
Numele domeniului reprezintă identitatea ta (persoană fizică sau companie) în mediul internetului.
Extensia, în general, afișează proveniența (.ro, .bg, .it), dar poate defini și o entitate internațională la nivel de nișă.
Extensia .com se referă la comercial, .org la o organizație, .info la o locație informațională, .net la o comunitate.

În cazul companiilor, domeniul cumpărat este folosit și la adresele de e-mail, pentru a evita utilizarea celor gratuite, considerate a fi de uz personal, exemplu: contact@numefirma.ro, în loc de contact.numefirma@gmail.com

Posesia unui domeniu concret conturează prezența online a afacerii tale. Din punctul meu de vedere, este lipsit de profesionalism să utilizezi conturile gratuite de e-mail (Yahoo, Gmail etc.) ca platformă de comunicare cu clienții tăi.
Mesajul pe care-l transmiți inevitabil este: "dorește să-mi vândă X, dar nu-și permite să aibă propria adresă de e-mail corporate!" La aceasta se adaugă și riscul mare de securitate. Conturile de email de la Yahoo, Gmail etc. sunt sparte frecvent din motive diverse, pornind de la neatenția proprietarului și oprindu-ne la ușurința cu care oricine poate să acceseze pe internet aceste platforme.
Ești dispus să riști acest lucru? Accesul oricui la informațiile sensibile din firma ta?
Majoritatea oamenilor consideră conturile de e-mail deschise pe Yahoo sau pe Gmail ca fiind personale.

Dacă tot este necesar să achiziționezi un domeniu și un pachet de găzduire pentru website-ul tău (fără acestea website-ul nu poate exista pe internet), de ce să nu ai și adrese de e-mail corespunzătoare? Mai ales că acestea sunt incluse în costul găzduirii aferente. Poți avea și o semnătură specifică, atașată fiecărui mesaj trimis, dar, cel mai important, stresul securității cade pe umerii companiei de unde ai achiziționat găzduirea, deci îi poți responsabiliza.
Sunt curios: în cât timp crezi că-ți va răspunde Yahoo sau Google la o reclamație și cum îți va răspunde?
Îți spun eu: minimum două săptămâni, după ce treci de sistemul lor de filtrare. Mi s-a întâmplat cu un client căruia i-a fost spartă adresa de e-mail pe Yahoo, iar respectiva adresă era tipărită pe toate materialele promoţionale, inclusiv reclame luminoase.
În cât timp va răspunde firma de hosting?
În maximum cinci minute poate bloca accesul total la respectiva adresă de e-mail, chiar în timp ce tu ești la telefon cu reprezentantul lor.
Evident, în ceea ce privește securitatea adreselor tale de e-mail, trebuie să-ți iei niște măsuri de precauție precum complexitatea parolei ori accesul la calculatoarele care conțin informații specifice. Chiar și așa, este infinit mai simplu de spart o adresă de e-mail pe Yahoo, decât una anexată unui domeniu web.

Tehnologii utilizate în crearea website-urilor Atenție: calculatorul de lucru este calculatorul de lucru și atât. Nu doresc să continui ideea mai departe.
Poți utiliza e-mailurile Yahoo sau Google ca pe un plus de valoare, în sensul că acestea pot fi date unei persoane ca dovadă că ți-a câștigat încrederea.

În alegerea unui nume de domeniu potrivit, pe lângă faptul că trebuie să te grăbești, acest nume trebuie să respecte o serie de reguli generale:

  • 1. Lungimea. Clar un domeniu lung va prezenta o serie de dificultăți, atât prin realitatea că va trebui să apară pe cărțile tale de vizită și alte materiale tipărite, dar va fi și mai greu de reținut. Denumirea trebuie să fie scurtă și ușor de scris.
  • 2. Relevanța. Atât pentru afacerea ta (clar aici numele firmei este cel mai potrivit ca nume de domeniu), dar și pentru motoarele de căutare. Momentan, google și nu numai, caută cuvintele cheie tastate de utilizatori și în denumirea domeniului. Și o face de ceva timp, ceea ce mă îndreptățește să concluzionez că situația nu se va schimba curând. Include în denumirea domeniului cel mai important cuvânt cheie care definește activitatea ta.

Server web
Un server web este un calculator mai special, care este conectat la internet și, prin intermediul programelor specifice instalate, este capabil să livreze pagini web pe internet.
Sunt calculatoare performante, dotate cu componente din gama profesională, care sunt administrate de companii de hosting în clădiri special construite și amenajate în acest sens (data center).
Scopul acestui tip de server este, în principal, stocarea (găzduirea) unui site web sau a mai multora. Când un vizitator accesează acel website, serverul răspunde afișându-i în browserul client conținutul website-ului respectiv.
Serverele web sunt capabile să răspundă la câteva zeci sau sute de cereri simultan. Aceste servere web rulează softuri special concepute pentru a face posibilă accesarea și administrarea website-urilor.

Hosting - găzduire
Găzduirea este acel serviciu, contra cost, prin care proprietarii de website-uri pot închiria spațiu aferent pe un server web, cu scopul ca respectivul website să poată fi accesat în cadrul internetului. În funcție de specificațiile website-ului, există pachete de găzduire care se potrivesc și adresează cerințe specifice. Pachetele sunt foarte diverse și acoperă nevoile de găzduire a website-ului în funcție de parametrii și complexitatea acestuia.
Achiziționarea unui pachet de găzduire, pe lângă faptul că rezolvă disponibilitatea website-ului tău pe internet, îți mai oferă, complementar și în același cost, adrese de e-mail conforme cu domeniul website-ului tău.

Ce pachet de găzduire ți de potrivește cel mai bine?
Pachetul de găzduire trebuie să-ți permită să evoluezi. Un pachet de găzduire de top, nu înseamnă că este cel mai potrivit pentru tine.
Pentru ca website-ul tău să funcționeze corect, nu este nevoie de pachetul de top. Ai nevoie doar de pachetul corespunzător.
Asta înseamnă să conțină spațiul situat la minimum 30% peste dimensiunea website-ului, adrese de e-mail incluse și suport pentru tehnologiile utilizate în dezvoltarea website-ului.
Ca şi spaţiu necesar, un website de prezentare rareori poate depăşi 250MB, iar cele mai întâlnite magazine online (start-up spre mediu) nu ajung la 1.5 GB nici dacă au peste 1000 de produse disponibile.
Situaţia se complică doar dacă, pentru fiecare produs avem nevoie de fişe tehnice şi alte materiale .pdf şi/sau .doc.
O altă cerință obligatorie este efectuarea copiilor de siguranță (back-up) periodic și independent.

Tehnologii utilizate în crearea website-urilor Neresticționarea traficului către website
General vorbind, traficul către website stabilește cantitatea maximă de informații care este permisă spre a fi descărcată, de pe serverul de hosting unde se află website-ul, pe calculatoarele vizitatorilor, într-o perioadă de timp. Ori de câte ori accesezi o pagină pe internet, programul cu care vizualizezi pagina (browserul) stochează pe calculatorul tău anumite fișiere. Logica este ca în momentul revenirii pe pagina web, browserul să listeze aceste fișiere din memoria sa (cache) și să nu mai ceară anumite informații, decât dacă serverul comunică că acestea au fost actualizate recent, deoarece acest proces implică trafic de date între serverul de hosting și calculatorul care afișează pagina respectivă.
Încă mai există provideri de hosting care limitează traficul dintre server și browserul vizitatorului, la anumite valori lunare fixe. Odată ce traficul permis a atins limita setată, serverul va afișa un mesaj de eroare vizitatorului, în loc de pagina web cerută de acesta.

Ca să dau și un exemplu, un website de prezentare are nevoie de:

  • 200 - 300 MB spațiu pe server;
  • suport pentru tehnologii dinamice (PHP, baze de date etc.);
  • minimum 2 adrese de e-mail;
  • trafic nelimitat;
  • panou de administrare a pachetului de găzduire (de aici se creează adresele de e-mail, baza de date etc.);
  • minimum un subdomeniu (care poate fi utilizat pentru a instala un blog).

Nu ezita să ceri detalii suplimentare prestatorului care-ți va crea website-ul. Pachetul de găzduire se achiziționează numai de la firme care au acest domeniu de activitate primar. Nu de la operatori de telefonie, nu de la operatori de cablu. Pentru că nu-ți repari mașina la tâmplar, nu văd de ce nu ți-ai găzdui afacerea online la cei care sunt specializați doar pe acest tip de servicii. Specializarea înseamnă performanță și siguranță.

Baza de date
Reprezintă inima website-urilor dinamice.
Cea mai utilizată tehnologie este mySQL și stă la baza majorității framework-urilor gratuite, dar și a majorității website-urilor custom, de asemenea.
Baza de date stochează toate informațiile legate de conținut, dar poate stoca și detalii despre însăși structura website-ului în sine. MySQL este un sistem de gestiune a bazelor de date relaționale.
Deși este folosit foarte des împreună cu limbajul PHP, cu MySQL se pot construi aplicații în orice limbaj major.

PHP
Poate cel mai utilizat limbaj de scriptare care rulează pe servere web în crearea website-urilor dinamice. Alături de mySQL, stă la baza majorității framework-urilor gratuite, dar și a website-urilor custom care populează internetul acum.
Personal Home Page Tools, cum a fost denumit inițial, permite includerea, dar și generarea dinamică de cod HTML și nu numai, în cadrul comenzilor sale. Este mult mai prietenos cu începătorii care doresc să se îndrepte către o carieră în lumea programării și, în același timp, permite programatorilor avansați să creeze o sumedenie de aplicații al căror grad de complexitate poate fi limitat doar de imaginație. Apărut încă din anul 1994, în ianuarie 2013 a fost raportat că PHP stă la baza a peste 240 de milioane de website-uri.

Subdomeniu
Subdomeniul este o extensie, un prefix al domeniului tău de bază. De exemplu, poți avea pagini de genul blog.numedomeniu.ro, sau forum.numedomeniu.ro, sau shop.numedomeniu.ro. În aceste cazuri, website-ul este accesat prin www.numedomeniu.ro și este o entitate separată de shop.numedomeniu.ro unde se află magazinul online.
Dacă ambele sunt dezvoltate custom, poți avea aceeași Secțiune de Administrare pentru a controla informațiile. Două website-uri controlate de o singură Secțiune de Administrare.

Următorul tutorial: Creare website: cele mai întâlnite secțiuni

Smart Web Impact:

unicitate, simplitate, rezultate!

Tehnologii utilizate în crearea website-urilor

Cere Info


Te-ar putea interesa: