Deși peste tot, când se vorbește de website-uri se face referire la
pagini și se bate multă monedă pe acest aspect, în ceea ce privește
website-urile dinamice, numărul total de pagini este complet irelevant.
Acest parametru este important doar când vorbim despre un
website static, deoarece conținutul și codul sursă ale acestora nu pot fi
modificate dinamic, fiind nevoie să intervenim direct asupra codului
pentru fiecare modificare de text sau orice alt aspect.
Motivul pentru care numărul de pagini este irelevant când vorbim
despre un website dinamic, constă în flexibilitatea și dinamicitatea
sistemului.
Să luăm exemplul unui website de prestări servicii.
Acesta permite adăugarea unui număr infinit de servicii, fiecare
având pagina proprie.
Că există cinci servicii adăugate, sau cinci mii, este complet
irelevant pentru structură, dar și pentru acea secțiune.
În cadrul acestui exemplu, dăm click, ipotetic, pe butonul servicii și
se deschide pagina secțiunii în care avem listate primele cinci servicii,
dintr-un număr total de douăzeci disponibile. În acest caz, pentru
a vedea serviciul șase, va trebui să mergem în pagina doi, pentru a
vedea serviciul treisprezece vom merge în pagina 3 ș.a.m.d.
În momentul în care secțiunea de servicii dispune de paginare,
la prima vedere, am fi tentați să credem că pe server, există fizic un
număr de X pagini, fiecare având Y elemente pe pagină, în exemplul
nostru, servicii.
În realitate, secțiunea respectivă este alcătuită dintr-o singură
pagină care există fizic pe server și care preia dinamic parametrii
specifici utilizați la listarea informațiilor din baza de date.
Iluzia paginilor multiple este ceea ce este: doar o iluzie, pe server
fiind doar o singură pagină care primește dinamic parametri și
parsează/interpretează în mod activ acești parametri, în scopul afișării
unor rezultate care se încadrează între un punct (valoare) de plecare și
un număr prestabilit de elemente.
Astfel, pe pagina noastră pot exista maximum cinci servicii,
iar pentru a crea iluzia primei pagini se cere listarea primelor cinci
servicii existente în baza de date, începând cu poziția unu. Pentru a
crea pagina doi, aceeași pagină este reîncărcată, de data asta preluând
următoarele cinci servicii, începând cu poziția șase. Practic se încarcă
aceeași pagină cu parametri diferiți, iar acest proces creează iluzia
paginilor multiple.
Asemănător se întâmplă și cu pagina serviciului în sine. Există
doar o singură pagină, fizic pe server, care este reîncărcată utilizând
parametri dinamici, la fiecare accesare a unui serviciu nominal. Astfel,
se generează pagini virtuale care nu sunt altceva decât instanțe ale
unei singure pagini, reîncărcată utilizând parametri diferiți.
La prima vedere, ai crede că secțiunea servicii implică existența
fizică pe server a douăzecișipatru de pagini (patru pagini de listare
a secțiunii și douăzeci de pagini, câte una pentru fiecare serviciu
nominal existent).
În realitate, fizic, există doar două pagini: cea care realizează
paginarea și cea care afișează serviciul nominal.
La magazinele online este la fel:
• O pagină fizică care încarcă dinamic categoria în sine, utilizând
elementul unic de identificare a acesteia, dar, în același timp,
creează sistemul de paginare în funcție de câte produse sunt
asignate în respectiva categorie, pornind de la o limită maximă
de produse permise per afișare.
• Astfel, pagina categoriei televizoare, fizic, este identică cu
pagina categoriei telefoane. Singura diferență între ele este dată
de schimbarea parametrului de identificare unic, televizoare are
un identificator unic, la fel și telefoane.
• O pagină fizică afișează fiecare produs în funcție de parametrul
unic de identificare a acestuia, la fel ca în cazul paginii de
categorii cu diferența că aici nu mai este nevoie de sistemul de
paginare.
Iată cum, utilizând dinamic o structură arborescentă simplă,
formată doar din două pagini fizice, poți genera sute, chiar mii de
pagini virtuale.
Utilizând calcule matematice simple, programatorii pot crea iluzia
existenței unui număr impresionant de pagini reîncărcând, practic,
aceeași pagină, dar cu parametri diferiți.
De aceea, nu este nevoie de cel mai mare pachet
de găzduire pentru website-ul tău. 80% din tot ceea ce înseamnă
website-ul tău dinamic este stocat în baza de date, iar fișierele fizice
nu fac decât să extragă informații, pe baza unor condiții definite prin
comenzi specifice.
Restul de 20% este ocupat cu fișierele executabile, fișiere de tip
imagini sau pdf-uri (dacă este cazul), dar și cu stocarea e-mailurilor.
În cazul website-urilor dinamice vorbim doar despre secțiuni și
parametrii definitorii pentru aceste secțiuni, nu despre numărul de
pagini.
Definirea structurii website-ului nu poate fi efectuată fără definirea
detaliată a secțiunilor.
Dacă în cazul website-urilor la cheie (a acelor framework-uri despre
care am discutat), secțiunile au o structură generală, prestabilită deja,
și nu te poți juca decât în limitele impuse de acea structură, în cazul
website-urilor clădite personalizat, ai libertate deplină să comanzi
construirea structurii secțiunii, așa cum îți poftește sufletul, pardon,
obiectivele.
Orice secțiune este definită de o structură și de funcționalitățile
definitorii. Spre exemplu, pagina de contact are, în general vorbind, o
structură care permite listarea informațiilor de contact și preluarea unei
cereri din partea unui vizitator. Funcționalitățile sunt următoarele:
abilitatea de a lista informațiile respective, de a modifica acele
informații și de a avea un formular prin intermediul căruia vizitatorul
să ne poată contacta.
Structura și funcționalitățile unei secțiuni sunt identificate având
la bază obiectivul setat.
Cred că este mai ușor să privim website-ul ca pe un dulap. Ce este
un dulap?
Un dulap este un obiect funcțional, alcătuit din rafturi cu forme
diferite datorită tipurilor de lucruri care vor fi stocate pe aceste rafturi.
Parametrii acestor lucruri stabilesc cum trebuie să arate aceste rafturi
și ce trebuie să respecte vizavi de mărime, înălțime, mod de stocare etc.
Fiecare raft devine, astfel, o secțiune pentru un anumit tip de lucruri
care pot fi stocate.
La un raft, poate fi nevoie ca acesta să culiseze, să aibă o ușă proprie
care să se deschidă într-un anumit fel, să aibă o compartimentare
adiacentă etc. Acestea sunt funcționalitățile permise de raft.
Identificarea secțiunilor, a structurii acestora și funcționalităților
aferente ne livrează timpul necesar pentru implementare și, implicit,
prețul. În funcție de tipul de website, există o serie de secțiuni generale
des întâlnite.
Pentru un website de prezentare, acestea pot fi:
• despre noi, unde se listează informații despre misiunea companiei și istoricul acesteia;
• echipa, care cuprinde echipa în sine;
• servicii, lista portofoliului complet de servicii oferite;
• produse, după caz (fără listarea prețului sau abilitatea de e-commerce);
• întrebări frecvente, un set de întrebări generale și răspunsurile aferente;
• articole, noutăți, evenimente sau toate; este o bună metodă de a comunica dinamica companiei;
• parteneri, lista partenerilor comerciali dacă există;
• certificări, dobândite sau în curs de dobândire și, de ce nu, poate chiar premii;
• recomandări / testimoniale pentru că mai mult contează ce spun alții, decât ce spui tu despre tine;
• resurse utile;
• căutare și stocarea căutărilor efectuate;
• newsletter, pentru a forma o bază de date cu potențiali clienți;
• cariere, dacă există joburi vacante în cadrul companiei;
• aspecte legale (termeni și condiții, politica de confidențialitate, proprietatea intelectuală);
• contact, unde apar informațiile de contact și formularul. Poate și un formular de sugestii și reclamații.
Pentru un website de anunțuri acestea pot fi:
• despre noi;
• secțiuni informative (cum funcționează, ajutor etc.);
• categorii și subcategorii de anunțuri;
• anunțurile existente;
• sortare, căutare anunțuri după categorie, subcategorie, locație
sau toate la un loc;
• adăugare anunț gratuit fără logare sau gratuit, dar cu
obligativitatea ca vizitatorul să-și creeze un cont de utilizator;
• adăugare anunț doar cu plată;
• promovare anunț;
• creare cont și tot ceea ce implică acest proces, după caz
(autentificare/login, creare, validare și editare cont, anunțurile
mele, plăți etc.);
• editare anunț, proprietarul să poată edita datele anunțului său;
• reactivare, ștergere anunț;
• aspecte legale și termeni specifici de utilizare a website-ului;
• newsletter;
• secțiuni cu funcționalități specifice pentru fidelizare: comentarii,
alerte personalizate etc.;
• raportează anunț;
• contact.
Pentru un magazin online acestea pot fi:
• secțiuni informative (despre magazin, cum cumpăr, livrarea,
plata și garanția produselor, condițiile de retur, termeni și
condiții etc.);
• categorii, subcategorii;
• mărci / brand-uri / producători;
• produse (detalii, imagini, video, prețuri, specificații, materiale
complementare, stoc etc.);
• promoții, oferte;
• produse recomandate;
• cele mai vândute produse;
• comentarii și testimoniale;
• filtrare și căutare produse;
• stocarea căutărilor efectuate;
• wishlist (lista de dorințe a unui vizitator / utilizator autentificat);
• comparare produse;
• shopping flow (adăugarea în coș, modificarea acestuia,
expedierea comenzii, capturarea coșurilor abandonate);
• expedierea comenzii simplu, prin completarea unui formular
de comandă, sau complex, prin autentificarea ca utilizator al
magazinului;
• conturi utilizator și tot ceea ce implică asta (autentificare/login,
creare, validare și editare cont, adrese de livrare și facturare,
comenzile mele, urmărire comandă, logout etc.);
• urmărire comandă în baza unui ID unic, fără a fi necesar ca
utilizatorul să se autentifice;
• >întrebări frecvente, altele decât cele expuse în secțiunea
informativă cu care am început;
• newsletter simplu sau complex;
• contact.
Toate cele de mai sus sunt puncte de plecare și pot fi personalizate
conform obiectivelor tale. De asemenea, se aplică doar front-end-ului,
adică website-ului pe care îl vede vizitatorul, nu panoului tău de
administrare de unde ai posibilitatea să controlezi informația.
Imaginează-ți ce posibilități pot exista atunci când website-ul este
construit conform afacerii și nu afacerea conform website-ului.
Deoarece imaginile website-ului ocupă spațiu fizic pe server,
devine evidentă nevoia de optimizare.
În acest sens, sistemul pune la dispoziție o funcționalitate extrem de
eficientă. Prezență standard în website-urile dezvoltate personalizat,
dar și în majoritatea framework-urilor gratuite, funcționalitatea
permite urcarea de imagini care sunt prelucrate automat de sistem,
fără intervenție anterioară din partea operatorului.
În timpul procesului de upload, imaginea este distrusă și sunt
create, apoi, versiuni corespunzătoare pentru zonele în care imaginea
trebuie să apară.
În funcție de necesitate, sunt create minimum două versiuni:
versiunea mică (thumb) și versiunea mare, disponibilă doar la click
din partea vizitatorului.
Evident, există niște limitări, dar acestea țin mai mult de setările
serverului, nu ale sistemului de upload. Prelucrarea se face fără
pierderi vizibile de calitate și cu păstrarea proporțiilor pentru ambele
versiuni create.
Cel mai important este însă aspectul că poți urca pe server o
imagine, care inițial poate avea și 1,2 MB, iar după upload să se obțină
versiuni care ajung și la 50 - 200 Kb pentru versiunea mare, fără
pierderi de calitate și proporții. Mai mult decât atât, denumirea fizică
a fișierului va lua titlul produsului sau serviciului care face obiectul
nevoii de atașare a unei imagini sau imaginii corespunzătoare.
Iată cum, numărul de imagini la produsele existente
într-un magazin online nu reprezintă o problemă reală, decât în lipsa
implementării și rafinării funcționalității de mai sus. Majoritatea
framework-urilor gratuite redenumesc imaginea utilizând cifre, ceea
ce nu ajută deloc la SEO. Roboții de căutare se așteaptă ca denumirea
fișierului de imagine să fie relevantă cu pagina accesată.
Sigur, există soluții care remediază această problemă.
Cereți detalii despre Creare website: cele mai întâlnite secțiuni
Completarea şi trimiterea formularului de mai jos nu te implică financiar şi/sau contractual, scopul fiind stabilirea contactului.
Datele sunt expediate la adresa de e-mail office@, nefiind stocate în baza de date.
toate câmpurile sunt obligatorii