[GHID] Creare website: cele mai întâlnite secțiuni

[GHID] Creare website: cele mai întâlnite secțiuni

Deși peste tot, când se vorbește de website-uri se face referire la pagini și se bate multă monedă pe acest aspect, în ceea ce privește website-urile dinamice, numărul total de pagini este complet irelevant.
Acest parametru este important doar când vorbim despre un website static, deoarece conținutul și codul sursă ale acestora nu pot fi modificate dinamic, fiind nevoie să intervenim direct asupra codului pentru fiecare modificare de text sau orice alt aspect.
Motivul pentru care numărul de pagini este irelevant când vorbim despre un website dinamic, constă în flexibilitatea și dinamicitatea sistemului.

Să luăm exemplul unui website de prestări servicii.
Acesta permite adăugarea unui număr infinit de servicii, fiecare având pagina proprie.
Că există cinci servicii adăugate, sau cinci mii, este complet irelevant pentru structură, dar și pentru acea secțiune.
În cadrul acestui exemplu, dăm click, ipotetic, pe butonul servicii și se deschide pagina secțiunii în care avem listate primele cinci servicii, dintr-un număr total de douăzeci disponibile. În acest caz, pentru a vedea serviciul șase, va trebui să mergem în pagina doi, pentru a vedea serviciul treisprezece vom merge în pagina 3 ș.a.m.d.
În momentul în care secțiunea de servicii dispune de paginare, la prima vedere, am fi tentați să credem că pe server, există fizic un număr de X pagini, fiecare având Y elemente pe pagină, în exemplul nostru, servicii.
În realitate, secțiunea respectivă este alcătuită dintr-o singură pagină care există fizic pe server și care preia dinamic parametrii specifici utilizați la listarea informațiilor din baza de date.

Iluzia paginilor multiple este ceea ce este: doar o iluzie, pe server fiind doar o singură pagină care primește dinamic parametri și parsează/interpretează în mod activ acești parametri, în scopul afișării unor rezultate care se încadrează între un punct (valoare) de plecare și un număr prestabilit de elemente.
Astfel, pe pagina noastră pot exista maximum cinci servicii, iar pentru a crea iluzia primei pagini se cere listarea primelor cinci servicii existente în baza de date, începând cu poziția unu. Pentru a crea pagina doi, aceeași pagină este reîncărcată, de data asta preluând următoarele cinci servicii, începând cu poziția șase. Practic se încarcă aceeași pagină cu parametri diferiți, iar acest proces creează iluzia paginilor multiple.

Asemănător se întâmplă și cu pagina serviciului în sine. Există doar o singură pagină, fizic pe server, care este reîncărcată utilizând parametri dinamici, la fiecare accesare a unui serviciu nominal. Astfel, se generează pagini virtuale care nu sunt altceva decât instanțe ale unei singure pagini, reîncărcată utilizând parametri diferiți.
La prima vedere, ai crede că secțiunea servicii implică existența fizică pe server a douăzecișipatru de pagini (patru pagini de listare a secțiunii și douăzeci de pagini, câte una pentru fiecare serviciu nominal existent).
În realitate, fizic, există doar două pagini: cea care realizează paginarea și cea care afișează serviciul nominal.

La magazinele online este la fel:
 • O pagină fizică care încarcă dinamic categoria în sine, utilizând elementul unic de identificare a acesteia, dar, în același timp, creează sistemul de paginare în funcție de câte produse sunt asignate în respectiva categorie, pornind de la o limită maximă de produse permise per afișare.
 • Astfel, pagina categoriei televizoare, fizic, este identică cu pagina categoriei telefoane. Singura diferență între ele este dată de schimbarea parametrului de identificare unic, televizoare are un identificator unic, la fel și telefoane.
 • O pagină fizică afișează fiecare produs în funcție de parametrul unic de identificare a acestuia, la fel ca în cazul paginii de categorii cu diferența că aici nu mai este nevoie de sistemul de paginare.

Iată cum, utilizând dinamic o structură arborescentă simplă, formată doar din două pagini fizice, poți genera sute, chiar mii de pagini virtuale.

Utilizând calcule matematice simple, programatorii pot crea iluzia existenței unui număr impresionant de pagini reîncărcând, practic, aceeași pagină, dar cu parametri diferiți.
De aceea, nu este nevoie de cel mai mare pachet de găzduire pentru website-ul tău. 80% din tot ceea ce înseamnă website-ul tău dinamic este stocat în baza de date, iar fișierele fizice nu fac decât să extragă informații, pe baza unor condiții definite prin comenzi specifice.
Restul de 20% este ocupat cu fișierele executabile, fișiere de tip imagini sau pdf-uri (dacă este cazul), dar și cu stocarea e-mailurilor. În cazul website-urilor dinamice vorbim doar despre secțiuni și parametrii definitorii pentru aceste secțiuni, nu despre numărul de pagini.

Definirea structurii website-ului nu poate fi efectuată fără definirea detaliată a secțiunilor.
Dacă în cazul website-urilor la cheie (a acelor framework-uri despre care am discutat), secțiunile au o structură generală, prestabilită deja, și nu te poți juca decât în limitele impuse de acea structură, în cazul website-urilor clădite personalizat, ai libertate deplină să comanzi construirea structurii secțiunii, așa cum îți poftește sufletul, pardon, obiectivele.
Orice secțiune este definită de o structură și de funcționalitățile definitorii. Spre exemplu, pagina de contact are, în general vorbind, o structură care permite listarea informațiilor de contact și preluarea unei cereri din partea unui vizitator. Funcționalitățile sunt următoarele: abilitatea de a lista informațiile respective, de a modifica acele informații și de a avea un formular prin intermediul căruia vizitatorul să ne poată contacta.
Structura și funcționalitățile unei secțiuni sunt identificate având la bază obiectivul setat.

Cred că este mai ușor să privim website-ul ca pe un dulap. Ce este un dulap?
Un dulap este un obiect funcțional, alcătuit din rafturi cu forme diferite datorită tipurilor de lucruri care vor fi stocate pe aceste rafturi. Parametrii acestor lucruri stabilesc cum trebuie să arate aceste rafturi și ce trebuie să respecte vizavi de mărime, înălțime, mod de stocare etc. Fiecare raft devine, astfel, o secțiune pentru un anumit tip de lucruri care pot fi stocate.
La un raft, poate fi nevoie ca acesta să culiseze, să aibă o ușă proprie care să se deschidă într-un anumit fel, să aibă o compartimentare adiacentă etc. Acestea sunt funcționalitățile permise de raft.
Identificarea secțiunilor, a structurii acestora și funcționalităților aferente ne livrează timpul necesar pentru implementare și, implicit, prețul. În funcție de tipul de website, există o serie de secțiuni generale des întâlnite.

Pentru un website de prezentare, acestea pot fi:
 • despre noi, unde se listează informații despre misiunea companiei și istoricul acesteia;
 • echipa, care cuprinde echipa în sine;
 • servicii, lista portofoliului complet de servicii oferite;
 • produse, după caz (fără listarea prețului sau abilitatea de e-commerce);
 • întrebări frecvente, un set de întrebări generale și răspunsurile aferente;
 • articole, noutăți, evenimente sau toate; este o bună metodă de a comunica dinamica companiei;
 • parteneri, lista partenerilor comerciali dacă există;
 • certificări, dobândite sau în curs de dobândire și, de ce nu, poate chiar premii;
 • recomandări / testimoniale pentru că mai mult contează ce spun alții, decât ce spui tu despre tine;
 • resurse utile;
 • căutare și stocarea căutărilor efectuate;
 • newsletter, pentru a forma o bază de date cu potențiali clienți;
 • cariere, dacă există joburi vacante în cadrul companiei;
 • aspecte legale (termeni și condiții, politica de confidențialitate, proprietatea intelectuală);
 • contact, unde apar informațiile de contact și formularul. Poate și un formular de sugestii și reclamații.

Pentru un website de anunțuri acestea pot fi:
 • despre noi;
 • secțiuni informative (cum funcționează, ajutor etc.);
 • categorii și subcategorii de anunțuri;
 • anunțurile existente;
 • sortare, căutare anunțuri după categorie, subcategorie, locație sau toate la un loc;
 • adăugare anunț gratuit fără logare sau gratuit, dar cu obligativitatea ca vizitatorul să-și creeze un cont de utilizator;
 • adăugare anunț doar cu plată;
 • promovare anunț;
 • creare cont și tot ceea ce implică acest proces, după caz (autentificare/login, creare, validare și editare cont, anunțurile mele, plăți etc.);
 • editare anunț, proprietarul să poată edita datele anunțului său;
 • reactivare, ștergere anunț;
 • aspecte legale și termeni specifici de utilizare a website-ului;
 • newsletter;
 • secțiuni cu funcționalități specifice pentru fidelizare: comentarii, alerte personalizate etc.;
 • raportează anunț;
 • contact.

Pentru un magazin online acestea pot fi:
 • secțiuni informative (despre magazin, cum cumpăr, livrarea, plata și garanția produselor, condițiile de retur, termeni și condiții etc.);
 • categorii, subcategorii;
 • mărci / brand-uri / producători;
 • produse (detalii, imagini, video, prețuri, specificații, materiale complementare, stoc etc.);
 • promoții, oferte;
 • produse recomandate;
 • cele mai vândute produse;
 • comentarii și testimoniale;
 • filtrare și căutare produse;
 • stocarea căutărilor efectuate;
 • wishlist (lista de dorințe a unui vizitator / utilizator autentificat);
 • comparare produse;
 • shopping flow (adăugarea în coș, modificarea acestuia, expedierea comenzii, capturarea coșurilor abandonate);
 • expedierea comenzii simplu, prin completarea unui formular de comandă, sau complex, prin autentificarea ca utilizator al magazinului;
 • conturi utilizator și tot ceea ce implică asta (autentificare/login, creare, validare și editare cont, adrese de livrare și facturare, comenzile mele, urmărire comandă, logout etc.);
 • urmărire comandă în baza unui ID unic, fără a fi necesar ca utilizatorul să se autentifice;
 • >întrebări frecvente, altele decât cele expuse în secțiunea informativă cu care am început;
 • newsletter simplu sau complex;
 • contact.

Toate cele de mai sus sunt puncte de plecare și pot fi personalizate conform obiectivelor tale. De asemenea, se aplică doar front-end-ului, adică website-ului pe care îl vede vizitatorul, nu panoului tău de administrare de unde ai posibilitatea să controlezi informația.

Imaginează-ți ce posibilități pot exista atunci când website-ul este construit conform afacerii și nu afacerea conform website-ului.
Deoarece imaginile website-ului ocupă spațiu fizic pe server, devine evidentă nevoia de optimizare.

În acest sens, sistemul pune la dispoziție o funcționalitate extrem de eficientă. Prezență standard în website-urile dezvoltate personalizat, dar și în majoritatea framework-urilor gratuite, funcționalitatea permite urcarea de imagini care sunt prelucrate automat de sistem, fără intervenție anterioară din partea operatorului.
În timpul procesului de upload, imaginea este distrusă și sunt create, apoi, versiuni corespunzătoare pentru zonele în care imaginea trebuie să apară.

În funcție de necesitate, sunt create minimum două versiuni: versiunea mică (thumb) și versiunea mare, disponibilă doar la click din partea vizitatorului.
Evident, există niște limitări, dar acestea țin mai mult de setările serverului, nu ale sistemului de upload. Prelucrarea se face fără pierderi vizibile de calitate și cu păstrarea proporțiilor pentru ambele versiuni create.

Cel mai important este însă aspectul că poți urca pe server o imagine, care inițial poate avea și 1,2 MB, iar după upload să se obțină versiuni care ajung și la 50 - 200 Kb pentru versiunea mare, fără pierderi de calitate și proporții. Mai mult decât atât, denumirea fizică a fișierului va lua titlul produsului sau serviciului care face obiectul nevoii de atașare a unei imagini sau imaginii corespunzătoare.

Iată cum, numărul de imagini la produsele existente într-un magazin online nu reprezintă o problemă reală, decât în lipsa implementării și rafinării funcționalității de mai sus. Majoritatea framework-urilor gratuite redenumesc imaginea utilizând cifre, ceea ce nu ajută deloc la SEO. Roboții de căutare se așteaptă ca denumirea fișierului de imagine să fie relevantă cu pagina accesată.
Sigur, există soluții care remediază această problemă.

Cere detalii Creare website: cele mai întâlnite secțiuni

Cereți detalii despre Creare website: cele mai întâlnite secțiuni

Completarea şi trimiterea formularului de mai jos nu te implică financiar şi/sau contractual, scopul fiind stabilirea contactului.
Datele sunt expediate la adresa de e-mail office@, nefiind stocate în baza de date.
toate câmpurile sunt obligatorii

Smart Web Impact

Ghidul Website-ului Productiv!

Tehnologii utilizate în crearea website-urilor

11. Tehnologii utilizate în crearea website-urilor

Indiferent de natura și complexitatea acestuia, ai nevoie de...

citește
Secțiunea de Administrare website

13. Secțiunea de Administrare website

Prin intermediul căruia proprietarul să poată controla diverse aspecte și...

citește