Cum se stabilește prețul pentru optimizare SEO?
Cât costă optimizarea SEO?
Prețul optimizării SEO onpage este dat de complexitatea
modificărilor care trebuie efectuate asupra paginilor website-ului în
cauză, dar și cât de bine este scris codul sursă existent.
Evident, pentru început, avem nevoie să știm: ce anume trebuie
făcut?, ce necesită atenția noastră?, care sunt prioritățile?
Efectuarea anumitor modificări poate fi urgență maximă, altele
mai pot aștepta.
De aceea, este nevoie de Auditul SEO.
Auditul este singurul instrument capabil să ne livreze lista cu ceea
ce avem de făcut, cu modificările pe care trebuie le ordonăm, atât
în funcție de importanță, cât și de capacitatea acestora de a ne livra
rezultate într-un timp cât mai scurt.
Următorul aspect care influențează prețul efectuării modificărilor
care se impun, este dat de codul sursă existent, platforma website-ului.
Cât de bine și organizat este scris codul sursă din pagini?
Există modificări pentru care este nevoie de maximum cinci minute
pentru implementare, dar există și website-uri al căror cod sursă este
atât de dezordonat, încât numai a găsi unde să operezi modificarea
(fără a strica altceva în website), poate dura și două ore.
Să nu te mire dacă ți se va cere accesul la codul sursă al websiteului
pe care îl dorești optimizat.
Codul sursă static (adică ceea ce se vede apăsând simultan
CTRL+U), reprezintă doar o parte din ceea ce trebuie modificat.
Pentru anumite modificări însă, este nevoie să se studieze codul PHP
deoarece acesta reprezintă motorul principal al website-ului.
Cu cât codul sursă este mai curat și mai bine organizat, cu atât
operarea modificărilor va dura mai puțin, ceea ce se va reflecta într-un
cost mai mic pentru tine.
Răspunsul la întrebarea Cât costă optimizarea SEO onpage este dat de ușurința cu care
modificările necesare se pot implementa în platforma existentă. Pentru
unele website-uri este mai ușor, pentru altele mai dificil, deoarece pot
fi necesare modificări majore asupra "inimii" aplicației.
De exemplu: implementarea friendly-url (linkuri prietenoase)
într-un website care nu are așa ceva.
Friendly URL permite transformarea linkurilor din website, într-o
formă care permite inserarea subiectului paginii direct în corpul
linkului.
Astfel, în loc de:
www.numesite.ro/pagina-categorie.php?cID=10&parent=14
putem avea:
www.numesite.ro/imbracaminte-barbati/pantofi-piele-10
După cum se poate observa, a doua formă a linkului permite
inserarea directă a unor cuvinte cheie importante, mai ales că robotul
acordă o mare importanță textului găsit în forma linkului.
Și cum lungimea și structura fiecărui link sunt importante, putem
ajunge să modificăm peste 75% din core-ul (inima) aplicației, doar
pentru acest lucru.
Este foarte important să nu accepți crearea unui website care nu
beneficiază de friendly-url. Remedierea ulterioară, a acestei probleme,
devine extrem de costisitoare deoarece implică mult timp.
Cred că nu are sens să menționez că orice modificare a formei
linkului, oricare ar fi acesta, implică să indici robotului unde găsește
noua formă. Dacă nu-i spui robotului unde găsește noul link, acesta va
accesa pagina veche, nu o va găsi și va concluziona: link mort. Iar asta
nu este deloc bine pentru SEO.
Și da, uneori, este posibil ca platforma existentă să nu permită
modificările necesare. În acest caz, ar trebui să te gândești serios la
refacerea site-ului. Iată de ce este de dorit ca un website să nu se
optimizeze după ce a fost construit.
Să faci website-ul acum și SEO mai târziu este un nonsens.
Faci website-ul cu o firmă sau cu un prieten căci deh, e mai ieftin.
Apoi constați că ai nevoie de optimizare și contactezi pe cineva (firmă
sau freelancer, nici nu mai contează).
Respectivul/respectivii execută un audit și constată că platforma
permite modificările necesare doar cu condiția să se rescrie peste
75-85% din codul sursă al website-ului. Și ți se dă o cotație de preț care
poate depăși de trei, patru ori suma pe care ai plătit-o inițial pentru
crearea website-ului.
Ce faci?
Ai câteva opțiuni:
Achiți suma cerută pentru efectuarea modificărilor de SEO. Adică,
suma plătită inițial pe website înseamnă bani aruncați deoarece
"ăștia", acum, o să-ți refacă tot website-ul.
Mergi pe reclamă plătită și dacă nu bagi bani, nu-ți sună telefonul.
Cauți pe alții, timpul trece, cauți pe alții și tot așa.
Nu faci nimic.
Nu era mai bine să faci totul "ca la carte", de la început? Adică
să clădești un website conform afacerii și nu o afacere conform
website-ului?
Pentru optimizarea SEO offpage, este necesar, mai întâi, să vezi
ce-ți spun analizatoarele de trafic și diagnosticatorul Webmaster Tools.
Sigur, poți începe să lucrezi la strategia de offpage SEO, însă te
sfătuiesc să nu arunci bani într-o direcție, fără a avea dovada clară că
strategia va funcționa.
Ar fi păcat să plătești bani pentru anumite expresii pentru care,
oricum, poți obține rezultate doar din onpage SEO.
Pentru anumite expresii cheie poţi obţine rezultate doar din
onpage SEO, mai ales dacă ai pagini optimizate corespunzător în baza
unui documentări temeinice.
Pentru offpage SEO, focusarea ta ar trebui să fie pentru ceea ce știi
clar că nu vei putea obține poziționări superioare, într-un timp scurt.
În stabilirea prețului pentru offpage SEO, se ține seama de expresia
cheie, de concurența existentă și de notorietatea website-urilor
concurente (doar pentru că acestea pot avea un buget considerabil
alocat pentru acea expresie).
Înainte de a încheia acest capitol, doresc să se înțeleagă, extrem de
bine, un lucru: Optimizarea SEO nu va dispărea niciodată. Va deveni
din ce în ce mai dificil de obținut rezultate, de controlat.
Deoarece scopul Google este să facă bani, dacă SEO ar fi ușor, nu
ar mai plăti nimeni reclame AdWords, sau nu ar mai plăti la fel de
mulți, așa cum se întâmplă acum.
Avansul în tehnica de calcul reprezintă un dublu avantaj pentru
Google deoarece le permite, atât să rafineze rezultatele menite listării
pe prima pagină, să creeze un algoritm care pare a fi conștient de sine
(deci un plus de imagine), cât și să le livreze mai mulți clienți pentru
AdWords datorită dificultății sporite de a mai obține rezultate prin
SEO, pentru anumite expresii cheie importante și foarte importante.
Este o situație win-win pentru Google.
Nu cred că, în viitor, nu se va putea obține poziție pe prima pagină
pentru o expresie cheie, oricare ar fi aceasta.
Cred însă că va fi din ce în ce mai dificil de păstrat respectivele
poziții. Iar fluctuațiile și instabilitatea acelei expresii cheie în prima
pagină, va fi factorul determinant care "va convinge" companiile să
apeleze la AdWords.
SEO nu va dispărea niciodată. Sau, cel puțin, nu va dispărea
curând.
Google este o companie axată pe profit. Cum
ar putea Google să scoată profit din AdWords, dacă nu ar exista și
posibilitatea ocupării de poziții (fără a plăti la Google) pe aceeași
pagină cu cele plătite?
Un website care se axează doar pe optimizare SEO offpage
(aducerea de linkuri de calitate către paginile acestuia) este
asemănător unui restaurant care face reclamă mâncării și serviciilor
oferite, dar care nu are un bucătar bun!
În plus, există posibilitatea ca website-ul care recomandă un
website incomplet, prost făcut, cu mult conținut duplicat, să aibă, de
asemenea, de suferit.
Am întâlnit multe pagini al căror subiect descria o problemă
oferind şi o soluţie la problema expusă. În multe cazuri, trimiterea se
făcea către o pagină inexistentă, dintr-un alt website.
Avem astfel situaţia unde o pagină dintr-un website face trimitere
către o pagină dintr-un alt website, pagină care nu mai există.
Trimiterea a rămas, dar nu şi destinaţia.
După cum am spus, algoritmul devine din ce în ce mai inteligent.