Cum se stabilește prețul pentru optimizare SEO?
Cât costă optimizarea SEO?
Prețul optimizării SEO onpage este dat de complexitatea modificărilor care trebuie efectuate asupra paginilor website-ului în cauză, dar și cât de bine este scris codul sursă existent.
Evident, pentru început, avem nevoie să știm: ce anume trebuie făcut?, ce necesită atenția noastră?, care sunt prioritățile?
Efectuarea anumitor modificări poate fi urgență maximă, altele mai pot aștepta.
De aceea, este nevoie de Auditul SEO.
Auditul este singurul instrument capabil să ne livreze lista cu ceea ce avem de făcut, cu modificările pe care trebuie le ordonăm, atât în funcție de importanță, cât și de capacitatea acestora de a ne livra rezultate într-un timp cât mai scurt.
Următorul aspect care influențează prețul efectuării modificărilor care se impun, este dat de codul sursă existent, platforma website-ului.
Cât de bine și organizat este scris codul sursă din pagini?
Există modificări pentru care este nevoie de maximum cinci minute pentru implementare, dar există și website-uri al căror cod sursă este atât de dezordonat, încât numai a găsi unde să operezi modificarea (fără a strica altceva în website), poate dura și două ore.
Să nu vă mire dacă vi se va cere accesul la codul sursă al websiteului pe care îl doriți optimizat.
Codul sursă static (adică ceea ce se vede apăsând simultan CTRL+U), reprezintă doar o parte din ceea ce trebuie modificat.
Pentru anumite modificări însă, este nevoie să se studieze codul PHP deoarece acesta reprezintă motorul principal al website-ului.
Cu cât acest codul sursă este mai curat și mai bine organizat, cu atât operarea modificărilor va dura mai puțin, ceea ce se va reflecta într-un cost mai mic pentru dumneavoastră.
Răspunsul la întrebarea Cât costă optimizarea SEO onpage este dat de ușurința cu care modificările necesare se pot implementa în platforma existentă. Pentru unele website-uri este mai ușor, pentru altele mai dificil, deoarece pot fi necesare modificări majore asupra "inimii" aplicației.
De exemplu: implementarea friendly-url (linkuri prietenoase) într-un website care nu are așa ceva.
Friendly URL permite transformarea linkurilor din website, într-o formă care permite inserarea subiectului paginii direct în corpul linkului.
Astfel, în loc de:
www.numesite.ro/pagina-categorie.php?cID=10&parent=14
putem avea:
www.numesite.ro/imbracaminte-barbati/pantofi-piele-10
După cum se poate observa, a doua formă a linkului permite inserarea directă a unor cuvinte cheie importante, mai ales că robotul acordă o mare importanță textului găsit în forma linkului.
Și cum lungimea și structura fiecărui link sunt importante, putem ajunge să modificăm peste 75% din core-ul (inima) aplicației, doar pentru acest lucru.
Este foarte important să nu acceptați crearea unui website care nu beneficiază de friendly-url. Remedierea ulterioară, a acestei probleme, devine extrem de costisitoare deoarece implică mult timpde lucru.
De asemenea, orice modificare a formei linkului, oricare ar fi acesta, implică să se re-indice robotului unde găsește noua formă. Dacă nu-i spunem robotului unde găsește noul link, acesta va accesa pagina veche, nu o va găsi și va concluziona: link mort. Iar asta nu este deloc bine pentru SEO.
Și da, uneori, este posibil ca platforma existentă să nu permită modificările necesare. În acest caz, ar trebui să vă gândiți serios la refacerea site-ului. Iată de ce este de dorit ca un website să nu se optimizeze după ce a fost construit.
Să faci website-ul acum și SEO mai târziu este un nonsens.
Faceți website-ul cu o firmă sau cu un prieten căci deh, e mai ieftin.
Apoi constatți că e nevoie de optimizare și contactați pe cineva (firmă sau freelancer, nici nu mai contează).
Respectivul/respectivii execută un audit și constată că platforma permite modificările necesare doar cu condiția să se rescrie peste 75-85% din codul sursă al website-ului. Și vi se dă o cotație de preț care poate depăși de trei, patru ori suma pe care ați plătit-o inițial pentru crearea website-ului.
Ce faceți?
Iată câteva opțiuni:
Achitați suma cerută pentru efectuarea modificărilor de SEO. Adică, suma plătită inițial pe website înseamnă bani aruncați deoarece "ăștia", acum, o să refacă tot website-ul.
Mergeți pe reclamă plătită și dacă nu "băgați bani", nu vă sună telefonul.
Căutați pe alții, timpul trece și tot așa.
Nu faceți nimic.
Nu era mai bine să fie făcut totul "ca la carte", de la început? Adică să clădiți un website conform afacerii și nu o afacere conform website-ului?
Pentru optimizarea SEO offpage, este necesar, mai întâi, să vedem ce spun analizatoarele de trafic și diagnosticatorul Webmaster Tools (Google Console).
Sigur, puteți începe să lucrați deja strategia de offpage SEO, însă vă sfătuiesc să nu aruncați bani într-o direcție, fără a avea dovada clară că strategia va funcționa.
Ar fi păcat să plătiți bani pentru anumite expresii pentru care, oricum, puteți obține rezultate doar din onpage SEO.
Pentru anumite expresii cheie se pot obţine rezultate doar din onpage SEO, mai ales dacă avem pagini optimizate corespunzător în baza unui documentări temeinice.
Pentru offpage SEO, focusarea ar trebui să fie pentru ceea ce știm clar că nu vem putea obține poziționări superioare, într-un timp scurt.
În stabilirea prețului pentru offpage SEO, se ține seama de expresia cheie, de concurența existentă și de notorietatea website-urilor concurente (doar pentru că acestea pot avea un buget considerabil alocat pentru acea expresie).
Optimizarea SEO nu va dispărea niciodată. Va deveni din ce în ce mai dificil de obținut rezultate, de controlat.
Deoarece scopul Google este să facă bani, dacă SEO ar fi ușor, nu ar mai plăti nimeni reclame AdWords, sau nu ar mai plăti la fel de mulți, așa cum se întâmplă acum.
Avansul în tehnica de calcul reprezintă un dublu avantaj pentru Google deoarece le permite, atât să rafineze rezultatele menite listării pe prima pagină, să creeze un algoritm care pare a fi conștient de sine (deci un plus de imagine), cât și să le livreze mai mulți clienți pentru AdWords datorită dificultății sporite de a mai obține rezultate prin SEO, pentru anumite expresii cheie importante și foarte importante. Este o situație win-win pentru Google.
Nu credem că, în viitor, nu se va putea obține poziție pe prima pagină pentru o expresie cheie, oricare ar fi aceasta.
Cred însă că va fi din ce în ce mai dificil de păstrat respectivele poziții. Iar fluctuațiile și instabilitatea acelei expresii cheie în prima pagină, va fi factorul determinant care "va convinge" companiile să apeleze la AdWords.
SEO nu va dispărea niciodată. Sau, cel puțin, nu va dispărea curând.
Google este o companie axată pe profit. Cum ar putea Google să scoată profit din AdWords, dacă nu ar exista și posibilitatea ocupării de poziții (fără a plăti la Google) pe aceeași pagină cu cele plătite?
Un website care se axează doar pe optimizare SEO offpage (aducerea de linkuri de calitate către paginile acestuia) este asemănător unui restaurant care face reclamă mâncării și serviciilor oferite, dar care nu are un bucătar bun!
În plus, există posibilitatea ca website-ul care recomandă un website incomplet, prost făcut, cu mult conținut duplicat, să aibă, de asemenea, de suferit.
Am întâlnit multe pagini al căror subiect descria o problemă oferind şi o soluţie la problema expusă. În multe cazuri, trimiterea se făcea către o pagină inexistentă, dintr-un alt website.
Avem astfel situaţia unde o pagină dintr-un website face trimitere către o pagină dintr-un alt website, pagină care nu mai există.
Trimiterea a rămas, dar nu şi destinaţia.