Optimizarea website-ului pentru toate dispozitivele
Un browser este un program care se utilizează pentru vizualizarea
paginilor web. Cele mai cunoscute browsere de acum sunt: Internet
Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome, Opera, Apple Safari.
Majoritatea utilizatorilor folosesc Internet Explorer (IE), tocmai
pentru că vine deja instalat cu sistemul de operare Windows. Și pentru
că mulți nu știu cum să instaleze și/sau actualizeze un browser, rămân
cu același program luni de zile, poate ani, până în acel moment când,
inevitabil, trebuie reinstalat sistemul de operare.
A avea un browser actualizat și modern este datoria ta. Mai ales,
dacă obișnuiești să faci cumpărături online. Browserele vechi nu mai
beneficiază de actualizări de securitate din partea producătorului,
reprezentând astfel un pericol pentru datele tale sensibile: identitatea
ta reală pe internet, parole utilizate pe website-uri sau conturi de e-mail
Yahoo sau Gmail, pe care majoritatea dintre voi le accesați direct prin
browser.
Este browserul tău actual?
Dacă nu știi răspunsul la această
întrebare, cel mai probabil, browserul tău este mai vechi decât ai fi
crezut. Fă bine și actualizează-l. Vei observa, cel puțin, că nu ți se
mai virusează calculatorul așa de des. Nici nu mai discutăm despre
importanța deținerii unui antivirus modern și actualizat la zi.
Ca și proprietar de website, este foarte important ca funcționarea
corectă a website-ului tău să nu depindă de utilizarea unui browser
anume, la o rezoluție anume.
Adică, așa cum încă mai întâlnesc pe unele website-uri:
"Acest site este optimizat pentru Mozilla Firefox la o rezoluție de
1280 x 1024px".
E ca și cum ai avea un magazin "la stradă" și ai pune un mare afiș
la intrare: "Azi nu servim decât celor îmbrăcați în roz bonbon!"
Dacă website-ul tău nu funcționează corect pe Opera sau Internet
Explorer să zicem, ce crezi că o să se întâmple cu un vizitator care
utilizează acest browser? Nu va putea să vadă pagina corect, va
considera că website-ul nu este terminat sau "nu merge" și va accesa
următorul website disponibil.
Problema cu Internet Explorer este una extrem de delicată,
deoarece există foarte mulți utilizatori, care încă mai utilizează versiuni
vechi ale acestui browser. De ce se întâmplă asta?
Este o întrebare la care nu am un răspuns. Deși bănuiesc că motivul
principal este dat de faptul că în acest mod, viața programatorilor
web devine mai interesantă. În realitate însă, se întâmplă probabil din
obișnuință, din comoditate... sau din realitatea că, oricum, utilizatorii
browserelor vechi nu petrec mult timp în fața calculatorului...
Cert este că se întâmplă.
Și din acest motiv, trebuie să ne asigurăm că paginile website-ului
nostru se văd și funcționează bine, indiferent de browserul utilizat de
vizitator.
În termenii noștri, asta înseamnă că website-ul are suport cross
browser. Activitate care, precum am spus, adaugă o pată de culoare
vieții monotone de programator web. Dacă, totuși, nu realizezi curând
că browserul nu are nimic personal cu tine, ci, pur și simplu, "doar
atâta poate", s-ar putea să ajungi, în timp, să-ți fie dor de firele de păr
pe care nu le mai ai. Sau, și mai rău, să ajungi să nu înțelegi unde "a
dispărut" un pachet de țigări, în numai două ore!
Vrei să faci un bine, să micșorezi numărul de țigări fumate în lume?
Actualizează-ți browserul, ACUM!
Câteva mii de programatori din lume o să-ți mulțumească, în
gând, văzând în grafice cum, utilizarea browserului X pierde procente
peste procente. Și când zic browserul X, mă refer doar la unul singur...
De parcă nu era, deja, interesantă situația pentru web developeri,
acum fiecare telefon are browser web.
Lăsând gluma la o parte, optimizarea website-urilor pentru
dispozitivele mobile este o cerință din ce în ce mai evidentă.
Dispozitivele mobile reprezintă viitorul sau, cel puțin, așa susțin
toți.
Sunt de părere că, dispozitivele mobile, deși vor avansa mult,
constituie doar un pas. Un singur pas către apariția unor tehnologii
care vor duce ștafeta mai departe. Mă gândesc acum la proiecții, la
ochelari, la ceasuri și la alte dispozitive inteligente.
Dar, până atunci, trebuie să ne asigurăm că website-ul nostru
"se vede bine" pe dispozitivele mobile.
Dacă până acum ceva timp,
se detecta automat dispozitivul, iar vizitatorul era redirecționat către
versiunea mobile, de ceva timp însă se vorbește, din ce în ce mai mult,
despre Fluid Design.
Adică paginile să se adapteze automat, în funcție de dispozitiv
(mobile sau nu), fără însă a face un redirect către o versiune anume.
Practic, aceeași versiune a website-ului este livrată, atât pentru
dispozitive mobile, cât și pentru desktopuri.
Problema cu această situație este că limitează designul. Adică nu
mai poți fi la fel de creativ, deoarece mobile friendly vine la pachet cu
o serie de "pretenții și reguli", care se schimbă destul de frecvent. Azi
apare design "retina display ready", mâine apare cine știe ce...
Ce trebuie evitat însă, este abordarea prin care, în loc să avem un
website populat cu informații valoroase și ușor de navigat, avem un
website pentru care versiunea online diferă complet de cea mobile.
Iar pe versiunea mobile, funcționalitățile mai mult enervează, decât
să ajute. Vezi website-urile de știri din ro. Ar fi în stare să-ți lipească
reclamele direct pe retina ochiului, dacă acest lucru ar fi posibil.
Nu uita că principalul scop al website-ului este chiar informația.
Mi se pare extrem de bună ideea de fluid design, unde layoutul
paginii nu arată diferit, în funcție de dispozitivul utilizat (mobile/
desktop).
Consider că este foarte importantă consistența și păstrarea
brandului în toate paginile.
De asemenea, consider că îți face rău ca website-ul (tău) să arate
într-un fel pe mobile și într-un alt fel pe desktop.
Cred că ideea de fluid design va prinde foarte bine, dar mă feresc
să dau garanții (nu poți ști niciodată ce urmează).
Nu m-ar mira ca, în câțiva ani, să avem posibilitatea de a afișa
pagini web, direct pe perete, pe o coală de hârtie, pe birou sau ...
cine știe...
unicitate, simplitate, rezultate!
Te-ar putea interesa:
- Optimizare SEO în 2023
- [GHID] Optimizarea website pentru toate dispozitivele
- [GHID] Prețul optimizării SEO: Cât costă?
- [GHID] Despre Audit SEO
- [GHID] Optimizarea SEO - partea 2
- [GHID] Optimizarea pentru Motoarele de Căutare (SEO)
- [GHID] Întrebări eliminatorii către creatorul website-ului
- [GHID] Creare website: 5 abordări
- [GHID] Creare website: Secțiunea de Administrare website
- [GHID] Creare website: cele mai întâlnite secțiuni
- [GHID] Tehnologii utilizate în crearea website-urilor
- [GHID] Validare înainte de creare website
- [GHID] Ce este un website custom?
- [GHID] Ce este un "website la cheie"?
- [GHID] "Website la cheie" - motivele apariției
- [GHID] Conținut website, partea 2
- [GHID] Conținutul website-ului tău, partea 1
- [GHID] De ce clientul ar acționa favorabil?
- [GHID] Care este concurența ta?
- [GHID] Cine este clientul tău?
- [GHID] Înainte de a crea un site web
- SPAM sau mesaje comerciale nesolicitate
- Crearea unui website pas cu pas
- Ce găzduire (hosting) să aleg?
- Închiriere magazin online - avantaje şi dezavantaje
- Social Media care livrează rezultate
- Optimizare SEO onpage importanţă şi beneficii
- Creare Magazin Online în 2023
- Ce este Responsive Design?
- SEO versus AdWords
- Afacere pe online versus afacere convenţională
- Avantaje Site Web Personalizat
- Importanţa unui magazin online profesional
- Preţ Optimizare SEO
- Vreau magazin online, ce să aleg?
- Alegerea domeniului
- Platforme open source: avantaje şi dezavantaje