[GHID] Optimizarea pentru Motoarele de Căutare (SEO)

[GHID] Optimizarea pentru Motoarele de Căutare (SEO)

S.E.O. este un acronim pentru Search Engine Optimization, adică Optimizare pentru Motoarele de Căutare.
SEO este considerată cea mai tehnică parte a marketingului online și reprezintă optimizarea paginilor web, sau a site-urilor web, cu scopul de a le face "prietenoase" pentru motoarele de căutare.
SEO definește totalitatea acțiunilor întreprinse asupra unei pagini web, cu scopul de a-i manipula favorabil poziția pe pagina de rezultate organice a motoarelor de căutare.
Acțiunile SEO se împart în două categorii:

SEO onpage sau onsite

Însumează totalitatea acțiunilor de optimizare aduse paginii, codului sursă, structurii și designului acesteia precum și asupra conținutului. Onpage are un singur scop: fiecare pagină să comunice, eficient și concret, subiectul principal al paginii, fie că este vorba despre numele unei categorii, un produs sau serviciu.

Optimizare SEO offpage

are ca scop obținerea de referințe de pe alte site-uri către site-ul optimizat. Cu alte cuvinte, offpage implică generarea de recomandări sub forma unor legături (linkuri) din partea altor website-uri. Dar, să facem un pas în spate, căci am pornit fără argumentarea nevoii de optimizare.

De ce SEO?

Motivul pentru care SEO este așa de important constă tocmai în realitatea că un website bine optimizat are capacitatea de a ajunge în prima pagină a motoarelor de căutare, rezultând astfel o mai mare expunere a mesajului dumneavoastră în fața celor care utilizează respectivul motor de căutare. Și uite așa, vin clienții, adică fix cei de care aveți nevoie.
Căci în pagina doi, nu prea se duce nimeni. De fapt, doar 6% din utilizatorii motorului de căutare Google aleg să vadă și rezultatele din pagina doi.
Pe internet există foarte multe studii despre acest subiect.

Pagina de rezultate a motorului de căutare Google este alcătuită din două mari secțiuni:
1. Anunțurile AdWords, care apar atât sus, jos, cât și la dreapta paginii. Acestea sunt anunțurile plătite de către proprietarii de website-uri care-și doresc prima poziție sau prima pagină, indiferent de gradul de optimizare sau performanța websiteului deținut. AdWords este un serviciu de publicitate, pus la dispoziție de către Google. Astfel, puteți plăti pentru ca pagina dumneavoastră să fie listată în zonele specifice din pagina cu rezultate Google.
Costurile depind de concurență și de alți parametri pe care nu are rost să-i detaliem aici. Oricum se schimbă/îmbunătățesc periodic.

2. Rezultatele organice, adică primele zece poziții disponibile, exclusiv celor rezervate AdWords, poziții pentru care "se bate" toată lumea, indiferent de nișa de activitate.
Deși AdWords livrează rezultatele imediat, există un dezavantaj, acela că AdWords este un sistem de tip licitație (care dă mai mult).
Depinzând de concurență și de disponibilitatea acesteia de a licita mai mult, pentru aceleași expresii utilizate de dumneavoastră, bugetul de AdWords poate să nu asigure listări fruntașe până la sfârșitul zilei, mai ales dacă vorbim despre expresii cheie care se bucură de un număr foarte mare de căutări. Asta poate fi o problemă din cauza faptului că majoritatea căutărilor și cererilor de comandă/ofertă se fac după programul normal de lucru.
O expresie cheie este formată din minimum două cuvinte care definesc și pornesc o căutare.

Efectuând SEO de calitate, veți obține poziții organice în prima pagină, fapt ce va scădea numărul de cuvinte cheie pentru care va trebui să apelați la AdWords. Un efort SEO susținut constant și care respectă "regulile jocului" face ca AdWords să nu mai fie necesar în timp, sau puțin spre deloc necesar.
Un lucru trebuie să înțelegeți clar: Google AdWords nu este o metodă de optimizare SEO. N-are nici o treabă cu SEO, AdWords alăturându-se celorlalte metode de promovare online.

Știți ce a început să se întâmple?
Utilizatorii motoarelor de căutare au început să se deștepte și să realizeze că primele poziții, "colorate diferit" față de restul paginii, sunt reclame. Și le evită.

Este unanim cunoscut că majoritatea vizitatorilor iau decizia finală numai după ce au văzut mai multe website-uri, care sunt listate în prima pagină, indiferent că e vorba de website-uri din zona AdWords, sau din zona cu rezultate organice.
A trecut de mult perioada în care cumpărătorii erau niște drone fără minte, care cumpărau orice și de oriunde. Acum vizitatorul se informează, este pre-pregătit, prin urmare, înainte de a lua o decizie vrea să vadă și alte rezultate, eventual opțiuni sau informații suplimentare. La cât este internetul de mare, sigur există informații suplimentare. Apariția website-urilor de tip comparator de prețuri, îi ajută în acest sens.
Poate găsește un preț mai bun, o garanție extinsă, o promoție suplimentară... Și uite-așa, vizitatorul poate accesează toate website-urile listate de motorul de căutare în prima pagină a acestuia. Poate se duce și în pagina doi. AdWords sau nu, nici nu mai contează... pentru el, adică pentru vizitator. În schimb, pentru dumneavoastră, care aflați la "celălalt capăt al firului", contează.

Iată și de ce prima pagină nu funcționează pentru toți.
De ce pentru unii, chiar și prezența în prima pagină nu se resimte la adevăratul potențial.
Degeaba apărem în prima pagină, dacă vizitatorul nu are încredere să cumpere de la dumneavoastră.
Revenind la vizitatorul nostru informat, dacă nu dă click pe reclama plătită, nu pierdeți bugetul de AdWords. Puteți avea AdWords care nu ia banii, decât la o acțiune declarată clar, nu doar la un simplu click de accesare.
Sigur, pierdeți potențialul client care va da click oricum și pe rezultatele organice, zonă în care website-ul dumneavoastră nu este de găsit. Mai puțin de 6% din utilizatori accesează a doua pagină de rezultate Google. Pentru ca acest lucru să se întâmple, trebuie ca toate rezultatele, accesate din prima pagină, să împiedice vizitatorul, într-un fel sau altul, să aleagă un comerciant pentru a finaliza procesul de cumpărare.
Dacă însă apăreți în rezultatele organice și vizitatorul nostru dă click, acest click nu vă costă ca la AdWords. De costat tot vă costă, deoarece optimizarea SEO onpage nu este gratis.

Dar, pe termen mediu și lung, optimizarea SEO este, cu siguranță, mai avantajoasă decât AdWords.

În ceea ce privește poziționările organice, motoarele de căutare utilizează un algoritm pentru a calcula pozițiile afișate, algoritm care a fost și este îmbunătățit continuu. Sunt foarte mulți parametri care influențează acest algoritm și, frecvent, se adaugă noi și noi parametri sau interpretări diferite, mai cizelate, mai precise.
Și totuși, un singur lucru a rămas neschimbat: focusul pe relevanță.
Dar mai trebuie să înțelegeți ceva: în momentul în care efectuezi o căutare utilizând Google, nu căuțați efectiv pe internet rezultatele. Adică acea căutare nu se execută/efectuează pe întreg internetul. Ce se întâmplă, de fapt, este că respectiva căutare se execută doar în indexul Google, adică în "baza de date" a motorului de căutare.
Motoarele de căutare au niște roboței, numiți păianjeni (crawlers).
Aceștia pornesc în livrarea către indexul Google, a unui număr limitat de pagini, apoi, urmărind legăturile (linkurile) din paginile respective, sar din pagină în pagină și din website în website, mărind astfel indexul cu noi și noi pagini accesate și indexate. Și uite așa, indexul Google devine alcătuit din miliarde de pagini stocate pe mii și mii de mașini de lucru.
De fiecare dată când inițializați o căutare utilizând Google, software-ul caută în indecși pagini care includ expresia/cuvântul cheie utilizat de tine pentru căutare. Inevitabil, asta poate însemna sute de mii de rezultate.
Cum decide Google ce este relevant pentru dumneavoastră, din acest număr impresionant de rezultate?
Foarte simplu: relevanța rezultatelor este dată de răspunsurile la o serie de întrebări legate de posibilul rezultat:

De câte ori apare în pagină expresia căutată?
Unde, în pagină, apare expresia căutată?
Pagina respectivă conține și sinonime pentru expresia căutată?
Website-ul, din care face parte pagina găsită, este unul de încredere?
De cât timp este pagina online?
Cât de calitative sunt linkurile care trimit către respectiva pagină?


Este un proces de acordare de note, pe baza unor răspunsuri primite de la website-ul dumneavoastră. Nota finală decide poziția ocupată în cadrul motorului de căutare.
Sigur, sunt mai multe, dar este suficient ca să vă faceți o idee și să înțelegeți importanța relevanței. Nici dumneavoastră nu v-ar plăcea să căutați în Google "ochelari de soare" și în prima pagină să găsiți numai rezultate care conțin ochelari de vedere, corect?

Având în vedere cele de mai sus, este oare SEO onpage important?
În momentul în care un utilizator inițializează o căutare, robotul trebuie să livreze cele mai relevante rezultate pentru acel utilizator.

De ce am vorbit despre toate acestea? Pentru că numai dumneavoastră aveți capacitatea de a-i indica robotului ce este relevant în pagină.
Despre ce este vorba în pagina ta web? Care-i subiectul acesteia?
Este așa de simplu, încât este chiar stupid. Odată ce veți înțelege aceste aspecte, veți constata că SEO nu este magie, nu este o înșelătorie, sau cine știe ce metodă nouă prin care să ți se mai ceară niște bani.
Și că este posibil să reușești să-l faceți și singur. Dacă sunteți perseverenți și depuneți un pic de efort intelectual.

Ajungem și la următorul derivat de bază al acestui concept de relevanță: paginile website-ului se optimizează nominal, pornind de la un main keyword (subiect principal).
Este foarte important să înțelegeți acest lucru. Principiul acesta, pe cât de simplu este, pe atât pare de dificil de înțeles și aplicat pentru unii proprietari de website-uri.
De fiecare dată când creați o pagină web și o trimiteți spre indexare, nu faceți altceva decât să recomandați respectiva pagină către robot.
Să nu credeți că programatorul sau specialistul în SEO face hocuspocus și gata, vi s-a indexat pagina, respectiv website-ul. Categoric nu.
Programatorul nu face decât să recomande robotului respectivele pagini. Algoritmul interpretează și decide cât de relevantă este pagina în raport cu un cuvânt sau cu o expresie cheie.
Amintiți-vă asta în momentul în care cineva vă spune că SEO onpage nu-i așa de important. Robotul decide despre ce este vorba în pagină, nu cel care-i recomandă pagina. De aceea, este imperativ să vă asigurați că pagina transmite către robot exact ceea ce vreți să-i comunice.

Ce înseamnă că paginile se optimizează nominal? Înseamnă două mari lucruri:
1. În pagină să avem elemente diferite și acestea să poată fi accesate separat, adică în pagină proprie.
De câte ori văd câte o pagină de servicii, în care apar listate o serie de servicii fără ca acestea să poată fi accesate separat, adică să dețină pagină proprie, îmi vine să pun mâna pe telefon și să-l contactez pe proprietar. Și am făcut-o de câteva ori. Multora le-am dat această indicație, fără a percepe vreo sumă de bani și fără a încerca să forțez o colaborare. Răspunsul lor: "Se ocupă cineva de website, de optimizare. E un prieten de-al meu, care știe".
Mulți dintre dumneavoastră, stimați proprietari de website-uri, nu aveți succesul pe care vi-l doriți și-l meritați, tocmai pentru că aveți prea mulți prieteni, evident "buni la toate"!

SEO onpage se implementează nominal, adică trebuie să fie pagina și main keyword-ul, nu pagina și 5-10 expresii/cuvinte cheie, care n-au nicio treabă unul cu altul. Și pentru care mai există și câteva paragrafe de text.
Dar hai să vă și demonstrez că avem dreptate.
Dacă vă pun acum, să-mi identificați vizual, în această pagină, de câte ori apare cuvântul "calitate", oare cât timp vă ia? Nu pentru că ar conta asta...
Ceea ce contează este relevanța acestui cuvânt față de restul cuvintelor existente în pagină. Cât de autoritar, ce "greutate" poate avea un cuvânt, care apare o singură dată într-un text alcătuit din 450-500 de cuvinte, fără a fi diferențiat deloc?
Să nu uităm că robotul nu ghicește, ci interpretează. Interpretează analizând ceea ce se găsește în anumite zone, specifice, din structura paginii.
Dacă dumneavoastră aveți cinci servicii listate în aceeași pagină, fără a putea fi accesate individual, spuneți-mi: cât de relevant credeți că este titlul serviciului nr. 3, în raport cu întregul conținut al paginii? La fel de relevant, cât este și serviciul care ocupă poziția doi, sau oricare alta.
Adică zero barat.

Pentru ca robotul să identifice despre ce anume este vorba în pagină, este nevoie ca subiectul (main keyword-ul) să fie plasat în puncte specifice din respectiva pagină, la nivel de cod sursă. Sunt anumite locații și coduri HTML, care accentuează autoritatea unei expresii cheie în cadrul unui text, indiferent de lungimea acestuia.
Aceste coduri împiedică "diluarea" autorității subiectului stabilit, în cadrul paginii.
Și uite așa, indicăm robotului despre ce este vorba în pagină, ajutându-l să găsească exact ceea ce vă doriți să găsească. Fascinant este că încă există persoane care susțin că onpage SEO nu este important.
Este imperativ ca paginile website-ului să fie clădite, fiecare, în jurul unui cuvânt/expresie cheie, și nu invers, cum se întâmplă la majoritatea website-urilor construite de "prieteni cunoscători".
Iată de ce optimizarea SEO începe înainte de a scrie prima linie de cod, înainte de a discuta despre grafica și funcționalitățile website-ului. SEO pornește de la identificarea acelor cuvinte cheie, pentru care merită să se creeze pagini optimizate în vederea obținerii de poziții fruntașe.

Din nou, accentul este pus pe calitate, nu pe cantitate: 100 de pagini optimizate corespunzător, în loc de 1000 de pagini care doar există.
Dacă însă aplicați tot ceea ce învățați aici, veți putea avea și o mie de pagini optimizate corespunzător. Vor apărea toate în prima pagină? Cel mai probabil, nu. Vedem imediat de ce nu se întâmplă asta.

Până atunci, vă mai dăm un motiv pentru care este nevoie ca fiecare main keyword să fie pe pagină proprie, și anume: funcționarea motoarelor de căutare:

Majoritatea căutărilor inițializate de utilizatori returnează, ca rezultat, pagini de interior ale website-urilor identificate, nu homepage-urile acestora. Cu cât mai multe pagini, cu atât mai bine, mai ales dacă sunt și atent optimizate.
Având în vedere cele de mai sus, ce șanse credeți că aveți, să apăreți în prima pagină, pentru o expresie listată o singură dată în cadrul unei pagini alcătuită din 400 sau 500 de cuvinte și care formează cinci sau șase servicii aparținând domeniului dumneavoastră de activitate? Zero.

Există acum, în website-ul dumneavoastră, o secțiune care poate fi restructurată în subsecțiuni? Dacă da, nu mai așteptați: creați urgent pagini separate, pentru fiecare subsecțiune. Dar, mai întâi, citiți și punctul doi, de mai jos.

2. Fiecare pagină este definită și creată în jurul unui singur subiect principal numit main keyword.
Main keyword-ul nu este altceva decât subiectul principal al paginii. Poate fi denumirea unei categorii, a unui serviciu sau a produsului pentru care s-a creat pagina.
Pentru ca autoritatea acestui main keyword să nu poată fi diluată de conținut adiacent, care nu este relevant pentru subiectul paginii, este evident necesar ca main keyword-ul să existe pe o pagină proprie, care să poată fi accesată separat.
Să luăm exemplul unui magazin online oarecare.
Avem un număr de categorii? Fiecare categorie se poate deschide în pagină proprie? Fiecare produs poate fi accesat nominal?
Perfect!
Așa trebuie să fie structurat și website-ul dumneavoastră de servicii sau "de orice" ...
Orice expresie poate fi main keyword. La fel și orice beneficiu, orice atu sau particularitate.
Când un utilizator al motorului de căutare inițializează o căutare, rareori robotul îi va livra prima pagină a website-ului găsit în indexul său, considerând-o relevantă pentru acea căutare.
Asta înseamnă că paginile de interior sunt cele mai livrate de către roboții de căutare.
Având această structură, vă puteți folosi de toate zonele în care "păianjenul" caută subiectul paginii și o puteți face pentru fiecare cuvânt cheie/expresie importantă pentru dumneavoastră.

Zone fierbinți pentru optimizarea SEO!

În pagina web există niște "zone fierbinți", zone care pot fi utilizate pentru a indica robotului subiectul. Robotul accesează pagina și acele zone pentru a identifica subiectul.
De aceea, am spus că programatorii pot decât să recomande pagini către robot. Dar eficacitatea cu care robotul identifică exact cuvântul/expresia cheie dorită de noi, constă în capacitatea programatorului de a exploata, la maximum, respectivele zone fierbinți, fără a declanșa filtrele anti-spam încorporate în algoritmul robotului.
Filtrele anti-spam au rolul de a identifica supraoptimizarea unei pagini. Adică, să nu apară main keyword-ul de 750 de ori într-o pagină de 600 de cuvinte!
Onpage SEO devine, astfel, o metodă de comunicare cu robotul, o metodă de a-i sugera acestuia subiectul paginii într-un mod înțeles de către algoritm, printr-un limbaj care-i respectă regulile.

Care sunt acele zone fierbinți?
Depinde în ce an puneți această întrebare. De multe ori, depinde și în ce lună a anului...
Deoarece algoritmul este mereu îmbunătățit, nu dorim să ne lansăm în a defini zone despre care nu avem garanția că vor mai fi valabile când veții citi aceste rânduri. De exemplu, meta tagul keywords care, datorită abuzurilor, în prezent este neglijat de majoritatea motoarelor de căutare. Le fel și metatag-ul description.

Devine astfel important să lucrați cu profesioniști pentru că aceștia, pentru a-și menține competivitatea și abilitatea de a livra rezultate, trebuie să fie la curent cu toate actualizările din domeniu.

Cere detalii Optimizarea pentru Motoarele de Căutare (SEO)

Cereți detalii despre Optimizarea pentru Motoarele de Căutare (SEO)

Completarea şi trimiterea formularului de mai jos nu te implică financiar şi/sau contractual, scopul fiind stabilirea contactului.
Datele sunt expediate la adresa de e-mail office@, nefiind stocate în baza de date.
toate câmpurile sunt obligatorii

Smart Web Impact

Ghidul Website-ului Productiv!

Întrebări eliminatorii către dezvoltator

15. Întrebări eliminatorii către dezvoltator

Înainte de a vă hotarî cu cine să colaborați pentru crearea website-ului...

citește
Optimizarea SEO - partea 2

17. Optimizarea SEO
partea a II-a

Continuarea articolului pe care tocmai l-ați citit...

citește