Ghidul website-ului productiv






S.E.O. este un acronim pentru Search Engine Optimization, adică Optimizare pentru Motoarele de Căutare.
SEO este considerată cea mai tehnică parte a marketingului online și reprezintă optimizarea paginilor web, sau a site-urilor web, cu scopul de a le face "prietenoase" pentru motoarele de căutare.
SEO definește totalitatea acțiunilor întreprinse asupra unei pagini web, cu scopul de a-i manipula favorabil poziția pe pagina de rezultate organice a motoarelor de căutare.
Acțiunile SEO se împart în două categorii:

  • SEO onpage sau onsite - care însumează totalitatea acțiunilor de optimizare aduse paginii, codului sursă, structurii și designului acesteia precum și asupra conținutului. Onpage are un singur scop: fiecare pagină să comunice, eficient și concret, subiectul principal al paginii, fie că este vorba despre numele unei categorii, fie că este vorba despre un produs sau serviciu. Robotul trebuie "să înțeleagă" despre ce este vorba în pagina respectivă.
  • SEO offpage are ca scop obținerea de referințe de pe alte site-uri către site-ul optimizat. Cu alte cuvinte, offpage implică generarea de recomandări sub forma unor legături (linkuri) din partea altor website-uri. Dar, să facem un pas în spate, căci am pornit fără argumentarea nevoii de optimizare.

De ce SEO?

Motivul pentru care SEO este așa de important constă tocmai în realitatea că un website bine optimizat are capacitatea de a ajunge în prima pagină a motoarelor de căutare, rezultând astfel o mai mare expunere a mesajului tău în fața celor care utilizează respectivul motor de căutare. Și uite așa, vin clienții la tine, adică fix cei de care ai nevoie.
Imaginează-ți că afară plouă, iar o puzderie de oameni ies de la metrou, și în tot orașul există doar zece magazine care vând umbrele.
Iar tu ai unul dintre ele.
Căci în pagina doi, nu prea se duce nimeni. De fapt, doar 6% din utilizatorii motorului de căutare Google aleg să vadă și rezultatele din pagina doi.
Pe internet există foarte multe studii despre acest subiect.

Pagina de rezultate a motorului de căutare Google este alcătuită din două mari secțiuni:
1. Anunțurile AdWords, care apar atât sus, jos, cât și la dreapta paginii. Acestea sunt anunțurile plătite de către proprietarii de website-uri care-și doresc prima poziție sau prima pagină, indiferent de gradul de optimizare sau performanța websiteului deținut. AdWords este un serviciu de publicitate, pus la dispoziție de către Google. Astfel, poți plăti pentru ca pagina ta să fie listată în zonele specifice din pagina cu rezultate Google.
Costurile depind de concurență și de alți parametri pe care nu are rost să-i detaliez aici. Oricum se schimbă/îmbunătățesc periodic.

2. Rezultatele organice, adică primele zece poziții disponibile, exclusiv celor rezervate AdWords, poziții pentru care "se bate" toată lumea, indiferent de nișa de activitate.
Deși AdWords livrează rezultatele imediat, există un dezavantaj, acela că AdWords este un sistem de tip licitație (care dă mai mult).
Depinzând de concurență și de disponibilitatea acesteia de a licita mai mult, pentru aceleași expresii utilizate de tine, bugetul de AdWords poate să nu asigure listări fruntașe până la sfârșitul zilei, mai ales dacă vorbim despre expresii cheie care se bucură de un număr foarte mare de căutări. Asta poate fi o problemă din cauza faptului că majoritatea căutărilor și cererilor de comandă/ofertă se fac după programul normal de lucru.
O expresie cheie este formată din minimum două cuvinte care definesc și pornesc o căutare.

Efectuând SEO de calitate, vei obține poziții organice în prima pagină, fapt ce va scădea numărul de cuvinte cheie pentru care va trebui să apelezi la AdWords. Un efort SEO susținut constant și care respectă "regulile jocului" face ca AdWords să nu mai fie necesar în timp, sau puțin spre deloc necesar, ceea ce înseamnă că rămâi cu bani la sfârșit de lună.
Un lucru trebuie să înțelegi clar: Google AdWords nu este o metodă de optimizare SEO. N-are nici o treabă cu SEO, AdWords alăturându-se celorlalte metode de promovare online.

Știi ce a început să se întâmple?
Utilizatorii motoarelor de căutare au început să se deștepte și să realizeze că primele poziții, "colorate diferit" față de restul paginii, sunt reclame. Deci le evită.
Dar să nu crezi că nu sunt accesate, căci sunt. Poate chiar de către concurența ta.

Deja te aud: Este imposibil, nu pentru că respectiva concurență nu ar încălca principii de etică profesională în afaceri, ci pentru că Google are modalități de a detecta astfel de abuzuri!
Și ai dreptate, cel puțin parțial. Da, Google poate detecta dacă tu și prietenii tăi dați click pe reclamele concurenței tale. Poate detecta și dacă o faceți utilizând birouri plasate în tot orașul.
Poate, oare, detecta click-uri aleatorii, venite din altă localitate sau alt județ?
Spune-mi te rog, când ai primit pe mail o ofertă de nerefuzat: "Job sigur, de acasă, maximum 30 minute pe zi în fața calculatorului.
Câștiguri sigure, de peste X euro pe zi, accesând reclame"?
Normal că doar 30 de minute pe zi, cel mai sigur răsfirate pe parcursul întregii zile, căci mai mult de atât poate alerta sistemul de detecție automată. Niciun utilizator de internet, normal la cap, nu pierde ore zilnic, dând click pe reclamele AdWords.
Gândește-te un pic... ce crezi că fac "angajații" aceia? Este adevărat că-i împiedică etica profesională să facă așa ceva? Crezi că știu, măcar, ceea ce fac în realitate, sau că îi interesează? Banul să iasă.
N-ai tu idee câte cereri primesc pe an, cereri să creez un software care să păcălească, cât se poate, sistemul de detecție AdWords.
Dar să zicem că nu ești accesat de concurență, ci de un potențial client.

Este unanim cunoscut că majoritatea vizitatorilor iau decizia finală numai după ce au văzut mai multe website-uri, care sunt listate în prima pagină, indiferent că e vorba de website-uri din zona AdWords, sau din zona cu rezultate organice.
A trecut de mult perioada în care cumpărătorii erau niște drone fără minte, care cumpărau orice și de oriunde. Acum vizitatorul se informează, este pre-pregătit, prin urmare, înainte de a lua o decizie vrea să vadă și alte rezultate, eventual opțiuni sau informații suplimentare. La cât este internetul de mare, sigur există informații suplimentare. Apariția website-urilor de tip comparator de prețuri, îi ajută în acest sens.
Poate găsește un preț mai bun, o garanție extinsă, o promoție suplimentară... Și uite-așa, vizitatorul poate accesează toate websiteurile listate de motorul de căutare în prima pagină a acestuia. Poate se duce și în pagina doi. AdWords sau nu, nici nu mai contează... pentru el, adică pentru vizitator. În schimb, pentru tine, care te afli la "celălalt capăt al firului", contează.
Tu nu ai proceda la fel? Când dorești să cumperi ceva online, un produs și/sau serviciu de care ai nevoie, ce faci: te oprești la primul rezultat din prima pagină și apoi cumperi, doar pentru că este primul pe care l-ai găsit?

Iată și de ce prima pagină nu funcționează pentru toți.
De ce pentru unii, chiar și prezența în prima pagină nu se resimte la adevăratul potențial.
Degeaba apari în prima pagină, dacă vizitatorul nu are încredere să cumpere de la tine.
Revenind la vizitatorul nostru informat, dacă nu-ți dă click pe reclama plătită, nu pierzi bugetul de AdWords. Poți avea AdWords care nu-ți ia banii, decât la o acțiune declarată clar, nu doar la un simplu click de accesare.
Sigur, pierzi potențialul client care va da click oricum și pe rezultatele organice, zonă în care website-ul tău nu este de găsit. Mai puțin de 6% din utilizatori accesează a doua pagină de rezultate Google. Pentru ca acest lucru să se întâmple, trebuie ca toate rezultatele, accesate din prima pagină, să împiedice vizitatorul, într-un fel sau altul, să aleagă un comerciant pentru a finaliza procesul de cumpărare.
Dacă însă apari în rezultatele organice și vizitatorul nostru dă click, acest click nu te costă ca la AdWords. De costat tot te costă, deoarece optimizarea SEO onpage nu este gratis, nici dacă o faci tu cu mâna ta, caz în care nu plătești cu bani, ci cu cea mai importantă resursă a ta: timpul.

Dar, pe termen mediu și lung, optimizarea SEO este, cu siguranță, mai avantajoasă decât AdWords.
În ceea ce privește poziționările organice, motoarele de căutare utilizează un algoritm pentru a calcula pozițiile afișate, algoritm care a fost și este îmbunătățit continuu. Sunt foarte mulți parametri care influențează acest algoritm și, frecvent, se adaugă noi și noi parametri sau interpretări diferite, mai cizelate, mai precise.
Și totuși, un singur lucru a rămas neschimbat: focusul pe relevanță.
Dar mai trebuie să înțelegi ceva: în momentul în care efectuezi o căutare utilizând Google, nu cauți efectiv pe internet rezultatele. Adică acea căutare nu se execută/efectuează pe întreg internetul. Ce se întâmplă, de fapt, este că respectiva căutare se execută doar în indexul Google, adică în "baza de date" a motorului de căutare.
Motoarele de căutare au niște roboței, numiți păianjeni (crawlers).
Aceștia pornesc în livrarea către indexul Google, a unui număr limitat de pagini, apoi, urmărind legăturile (linkurile) din paginile respective, sar din pagină în pagină și din website în website, mărind astfel indexul cu noi și noi pagini accesate și indexate. Și uite așa, indexul Google devine alcătuit din miliarde de pagini stocate pe mii și mii de mașini de lucru.
De fiecare dată când inițializezi o căutare utilizând Google, software-ul caută în indecși pagini care includ expresia/cuvântul cheie utilizat de tine pentru căutare. Inevitabil, asta poate însemna sute de mii de rezultate.
Cum decide Google ce este relevant pentru tine, din acest număr impresionant de rezultate?
Foarte simplu: relevanța rezultatelor este dată de răspunsurile la o serie de întrebări legate de posibilul rezultat:
De câte ori apare în pagină expresia căutată?
Unde, în pagină, apare expresia căutată?
Pagina respectivă conține și sinonime pentru expresia căutată?
Website-ul, din care face parte pagina găsită, este unul de încredere?
De cât timp este pagina online?
Cât de calitative sunt linkurile care trimit către respectiva pagină?

Imaginează-ți algoritmul, ca fiind un proces de acordare de note, pe baza unor răspunsuri primite de la website-ul tău. Nota finală decide poziția ocupată de pagina ta în cadrul motorului de căutare.
Sigur, sunt mai multe, dar este suficient ca să-ți faci o idee și să înțelegi importanța relevanței. Nici ție nu ți-ar plăcea să cauți în Google ochelari de soare și în prima pagină să găsești numai rezultate care conțin ochelari de vedere, corect?
Având în vedere cele de mai sus, este oare SEO onpage important?
În momentul în care un utilizator inițializează o căutare, robotul trebuie să livreze cele mai relevante rezultate pentru acel utilizator.

De ce am vorbit despre toate acestea? Pentru că numai tu ai capacitatea de a-i indica robotului ce este relevant în pagina ta.
Despre ce este vorba în pagina ta web? Care-i subiectul acesteia?
Este așa de simplu, încât este chiar stupid. Odată ce vei înțelege aceste aspecte, vei constata că SEO nu este magie, nu este o înșelătorie, sau cine știe ce metodă nouă prin care să ți se mai ceară niște bani.
Și că este posibil să reușești să-l faci singur. Dacă ești perseverent și depui un pic de efort intelectual.
Ajungem și la următorul derivat de bază al acestui concept de relevanță: paginile website-ului se optimizează nominal, pornind de la un main keyword (subiect principal).
Este foarte important să înțelegi acest lucru. Principiul acesta, pe cât de simplu este, pe atât pare de dificil de înțeles și aplicat pentru unii proprietari de website-uri.
De fiecare dată când creezi o pagină web și o trimiți spre indexare, nu faci altceva decât să recomanzi respectiva pagină către robot.
Să nu crezi că programatorul sau specialistul în SEO face hocuspocus și gata, ți s-a indexat pagina, respectiv website-ul. Categoric nu.
Programatorul nu face decât să recomande robotului respectivele pagini. Algoritmul interpretează și decide cât de relevantă este pagina în raport cu un cuvânt sau cu o expresie cheie.
Amintește-ți asta în momentul în care cineva îți spune că SEO onpage nu-i așa de important. Robotul decide despre ce este vorba în pagină, nu tu, cel care-i recomanzi pagina. De aceea, este imperativ să te asiguri că pagina transmite către robot exact ceea ce vrei tu să-i comunice.

Ce înseamnă că paginile se optimizează nominal? Înseamnă două mari lucruri:
1. În pagină să ai elemente diferite și acestea să poată fi accesate separat, adică în pagină proprie.
De câte ori văd câte o pagină de servicii, în care apar listate o serie de servicii fără ca acestea să poată fi accesate separat, adică să dețină pagină proprie, îmi vine să pun mâna pe telefon și să-l contactez pe proprietar. Și am făcut-o de câteva ori. Multora le-am dat această indicație, fără a percepe vreo sumă de bani și fără a încerca să forțez o colaborare. Răspunsul lor: "Se ocupă cineva de website, de optimizare. E un prieten de-al meu, care știe".
Mulți dintre voi, stimați proprietari de website-uri, nu aveți succesul pe care vi-l doriți și-l meritați, tocmai pentru că aveți prea mulți prieteni, evident "buni la toate"!
SEO onpage se implementează nominal, adică trebuie să fie pagina și main keyword-ul, nu pagina și 5-10 expresii/cuvinte cheie, care n-au nicio treabă unul cu altul. Și pentru care mai există și câteva paragrafe de text.
Dar hai să-ți și demonstrez că am dreptate.
Dacă te pun acum, să-mi identifici vizual, în această pagină, de câte ori apare cuvântul "calitate", oare cât timp îți ia? Nu pentru că ar conta asta...
Ceea ce contează este relevanța acestui cuvânt față de restul cuvintelor existente în pagină. Cât de autoritar, ce "greutate" poate avea un cuvânt, care apare o singură dată într-un text alcătuit din 450-500 de cuvinte, fără a fi diferențiat deloc?
Să nu uităm că robotul nu ghicește, ci interpretează. Interpretează analizând ceea ce se găsește în anumite zone, specifice, din structura paginii.
Dacă tu ai cinci servicii listate în aceeași pagină, fără a putea fi accesate individual, spune-mi: cât de relevant crezi că este titlul serviciului nr. 3, în raport cu întregul conținut al paginii? La fel de relevant, cât este și serviciul care ocupă poziția doi, sau oricare alta.
Adică zero barat.
Pentru ca robotul să identifice despre ce anume este vorba în pagină, este nevoie ca subiectul (main keyword-ul) să fie plasat în puncte specifice din respectiva pagină, la nivel de cod sursă. Sunt anumite locații și coduri HTML, care accentuează autoritatea unei expresii cheie în cadrul unui text, indiferent de lungimea acestuia.
Aceste coduri împiedică "diluarea" autorității subiectului stabilit, în cadrul paginii.
Și uite așa, indici robotului despre ce este vorba în pagină, ajutându-l să găsească exact ceea ce îți dorești tu să găsească. Fascinant este că încă există persoane care susțin că onpage SEO nu este important.
Este imperativ ca paginile website-ului tău să fie clădite, fiecare, în jurul unui cuvânt/expresie cheie, și nu invers, cum se întâmplă la majoritatea website-urilor construite de "prieteni cunoscători".
Iată de ce optimizarea SEO începe înainte de a scrie prima linie de cod, înainte de a discuta despre grafica și funcționalitățile website-ului. SEO pornește de la identificarea acelor cuvinte cheie, pentru care merită să se creeze pagini optimizate în vederea obținerii de poziții fruntașe.

Din nou, accentul este pus pe calitate, nu pe cantitate: 100 de pagini optimizate corespunzător, în loc de 1000 de pagini care doar există.
Dacă însă aplici tot ceea ce înveți aici, vei putea avea și o mie de pagini optimizate corespunzător. Vor apărea toate în prima pagină? Cel mai probabil, nu. Vedem imediat de ce nu se întâmplă asta.
Până atunci, îți mai dau un motiv pentru care este nevoie ca fiecare main keyword să fie pe pagină proprie, și anume: funcționarea motoarelor de căutare:
Majoritatea căutărilor inițializate de utilizatori returnează, ca rezultat, pagini de interior ale website-urilor identificate, nu homepage-urile acestora. Cu cât mai multe pagini, cu atât mai bine, mai ales dacă sunt și atent optimizate.
Având în vedere cele de mai sus, ce șanse crezi că ai, să apari în prima pagină, pentru o expresie listată o singură dată în cadrul unei pagini alcătuită din 400 sau 500 de cuvinte și care formează cinci sau șase servicii aparținând domeniului tău de activitate? Zero, dă-mi voie să-ți spun.
Cu cât remediezi mai rapid problema asta (evident dacă se aplică la tine), cu atât se micșorează timpul de așteptare a rezultatelor.
Există acum, în website-ul tău, o secțiune care poate fi restructurată în subsecțiuni? Dacă da, nu mai aștepta: creează urgent pagini separate, pentru fiecare subsecțiune. Dar, mai întâi, citește și punctul doi, de mai jos.

2. Fiecare pagină este definită și creată în jurul unui singur subiect principal numit main keyword.
Main keyword-ul nu este altceva decât subiectul principal al paginii. Poate fi denumirea unei categorii, a unui serviciu sau a produsului pentru care s-a creat pagina.
Pentru ca autoritatea acestui main keyword să nu poată fi diluată de conținut adiacent, care nu este relevant pentru subiectul paginii, este evident necesar ca main keyword-ul să existe pe o pagină proprie, care să poată fi accesată separat.
Să luăm exemplul unui magazin online oarecare.
Avem un număr de categorii? Fiecare categorie se poate deschide în pagină proprie? Fiecare produs poate fi accesat nominal?
Perfect!
Așa trebuie să fie structurat și website-ul tău de servicii sau "de orice" ...
Orice expresie poate fi main keyword. La fel și orice beneficiu, orice atu sau particularitate.
Când un utilizator al motorului de căutare inițializează o căutare, rareori robotul îi va livra prima pagină a website-ului găsit în indexul său, considerând-o relevantă pentru acea căutare.
Asta înseamnă că paginile de interior sunt cele mai livrate de către roboții de căutare.
Având această structură, te poți folosi de toate zonele în care "păianjenul" caută subiectul paginii și o poți face pentru fiecare cuvânt cheie/expresie importantă pentru tine.
În pagina web există niște "zone fierbinți", zone care pot fi utilizate pentru a indica robotului subiectul. Robotul accesează pagina și acele zone pentru a identifica subiectul.
De aceea, am spus că programatorii pot decât să recomande pagini către robot. Dar eficacitatea cu care robotul identifică exact cuvântul/ expresia cheie dorită de noi, constă în capacitatea programatorului de a exploata, la maximum, respectivele zone fierbinți, fără a declanșa filtrele anti-spam încorporate în algoritmul robotului.
Filtrele anti-spam au rolul de a identifica supraoptimizarea unei pagini. Adică, să nu apară main keyword-ul de 750 de ori într-o pagină de 600 de cuvinte!
Onpage SEO devine, astfel, o metodă de comunicare cu robotul, o metodă de a-i sugera acestuia subiectul paginii într-un mod înțeles de către algoritm, printr-un limbaj care-i respectă regulile.
Care sunt acele zone fierbinți?
Depinde în ce an pui această întrebare. De multe ori, depinde și în ce lună a anului...
Deoarece algoritmul este mereu îmbunătățit, nu doresc să mă lansez în a defini zone despre care nu am garanția că vor mai fi valabile când vei citi aceste rânduri. De exemplu, meta tagul keywords care, datorită abuzurilor, în prezent este neglijat de majoritatea motoarelor de căutare.

Următorul tutorial: Optimizarea pentru Motoarele de Căutare (SEO): continuare

Smart Web Impact:

unicitate, simplitate, rezultate!

Optimizarea pentru Motoarele de Căutare (SEO)

Cere Info


Te-ar putea interesa: