S.E.O. este un acronim pentru Search Engine Optimization, adică Optimizare pentru Motoarele de Căutare.
SEO este considerată cea mai tehnică parte a marketingului online
și reprezintă optimizarea paginilor web, sau a site-urilor web, cu
scopul de a le face "prietenoase" pentru motoarele de căutare.
SEO definește totalitatea acțiunilor întreprinse asupra unei pagini
web, cu scopul de a-i manipula favorabil poziția pe pagina de rezultate
organice a motoarelor de căutare.
Acțiunile SEO se împart în două categorii:
SEO onpage sau onsite
Însumează totalitatea acțiunilor de optimizare aduse paginii, codului sursă, structurii și designului acesteia precum și asupra conținutului. Onpage are un singur scop: fiecare pagină să comunice, eficient și concret, subiectul principal al paginii, fie că este vorba despre numele unei categorii, un produs sau serviciu.
Optimizare SEO offpage
are ca scop obținerea de referințe de pe alte site-uri către site-ul optimizat. Cu alte cuvinte, offpage implică generarea de recomandări sub forma unor legături (linkuri) din partea altor website-uri. Dar, să facem un pas în spate, căci am pornit fără argumentarea nevoii de optimizare.
De ce SEO?
Motivul pentru care SEO este așa de important constă tocmai în
realitatea că un website bine optimizat are capacitatea de a ajunge în
prima pagină a motoarelor de căutare, rezultând astfel o mai mare
expunere a mesajului tău în fața celor care utilizează respectivul motor
de căutare. Și uite așa, vin clienții la tine, adică fix cei de care ai nevoie.
Imaginează-ți că afară plouă, iar o puzderie de oameni ies de la
metrou, și în tot orașul există doar zece magazine care vând umbrele.
Iar tu ai unul dintre ele.
Căci în pagina doi, nu prea se duce nimeni. De fapt, doar 6% din
utilizatorii motorului de căutare Google aleg să vadă și rezultatele din
pagina doi.
Pe internet există foarte multe studii despre acest subiect.
Pagina de rezultate a motorului de căutare Google este alcătuită
din două mari secțiuni:
1. Anunțurile AdWords, care apar atât sus, jos, cât și la dreapta
paginii. Acestea sunt anunțurile plătite de către proprietarii
de website-uri care-și doresc prima poziție sau prima pagină,
indiferent de gradul de optimizare sau performanța websiteului
deținut. AdWords este un serviciu de publicitate, pus la
dispoziție de către Google. Astfel, poți plăti pentru ca pagina ta
să fie listată în zonele specifice din pagina cu rezultate Google.
Costurile depind de concurență și de alți parametri pe care
nu are rost să-i detaliez aici. Oricum se schimbă/îmbunătățesc
periodic.
2. Rezultatele organice, adică primele zece poziții disponibile,
exclusiv celor rezervate AdWords, poziții pentru care "se bate"
toată lumea, indiferent de nișa de activitate.
Deși AdWords livrează rezultatele imediat, există un dezavantaj,
acela că AdWords este un sistem de tip licitație (care dă mai mult).
Depinzând de concurență și de disponibilitatea acesteia de a licita mai
mult, pentru aceleași expresii utilizate de tine, bugetul de AdWords
poate să nu asigure listări fruntașe până la sfârșitul zilei, mai ales dacă
vorbim despre expresii cheie care se bucură de un număr foarte mare
de căutări. Asta poate fi o problemă din cauza faptului că majoritatea
căutărilor și cererilor de comandă/ofertă se fac după programul
normal de lucru.
O expresie cheie este formată din minimum două cuvinte care
definesc și pornesc o căutare.
Efectuând SEO de calitate, vei obține poziții organice în prima
pagină, fapt ce va scădea numărul de cuvinte cheie pentru care va
trebui să apelezi la AdWords. Un efort SEO susținut constant și care
respectă "regulile jocului" face ca AdWords să nu mai fie necesar în
timp, sau puțin spre deloc necesar, ceea ce înseamnă că rămâi cu bani
la sfârșit de lună.
Un lucru trebuie să înțelegi clar: Google AdWords nu este o
metodă de optimizare SEO. N-are nici o treabă cu SEO, AdWords
alăturându-se celorlalte metode de promovare online.
Știi ce a început să se întâmple?
Utilizatorii motoarelor de căutare au început să se deștepte și să
realizeze că primele poziții, "colorate diferit" față de restul paginii,
sunt reclame. Deci le evită.
Dar să nu crezi că nu sunt accesate, căci sunt. Poate chiar de către
concurența ta.
Deja te aud: Este imposibil, nu pentru că respectiva concurență nu
ar încălca principii de etică profesională în afaceri, ci pentru că Google are
modalități de a detecta astfel de abuzuri!
Și ai dreptate, cel puțin parțial. Da, Google poate detecta dacă tu
și prietenii tăi dați click pe reclamele concurenței tale. Poate detecta și
dacă o faceți utilizând birouri plasate în tot orașul.
Poate, oare, detecta click-uri aleatorii, venite din altă localitate sau
alt județ?
Spune-mi te rog, când ai primit pe mail o ofertă de nerefuzat:
"Job sigur, de acasă, maximum 30 minute pe zi în fața calculatorului.
Câștiguri sigure, de peste X euro pe zi, accesând reclame"?
Normal că doar 30 de minute pe zi, cel mai sigur răsfirate pe
parcursul întregii zile, căci mai mult de atât poate alerta sistemul de
detecție automată. Niciun utilizator de internet, normal la cap, nu
pierde ore zilnic, dând click pe reclamele AdWords.
Gândește-te un pic... ce crezi că fac "angajații" aceia? Este adevărat
că-i împiedică etica profesională să facă așa ceva? Crezi că știu, măcar,
ceea ce fac în realitate, sau că îi interesează? Banul să iasă.
N-ai tu idee câte cereri primesc pe an, cereri să creez un software
care să păcălească, cât se poate, sistemul de detecție AdWords.
Dar să zicem că nu ești accesat de concurență, ci de un potențial
client.
Este unanim cunoscut că majoritatea vizitatorilor iau decizia finală
numai după ce au văzut mai multe website-uri, care sunt listate în
prima pagină, indiferent că e vorba de website-uri din zona AdWords,
sau din zona cu rezultate organice.
A trecut de mult perioada în care cumpărătorii erau niște drone
fără minte, care cumpărau orice și de oriunde. Acum vizitatorul
se informează, este pre-pregătit, prin urmare, înainte de a lua o
decizie vrea să vadă și alte rezultate, eventual opțiuni sau informații
suplimentare. La cât este internetul de mare, sigur există informații
suplimentare. Apariția website-urilor de tip comparator de prețuri, îi
ajută în acest sens.
Poate găsește un preț mai bun, o garanție extinsă, o promoție
suplimentară... Și uite-așa, vizitatorul poate accesează toate websiteurile
listate de motorul de căutare în prima pagină a acestuia. Poate se
duce și în pagina doi. AdWords sau nu, nici nu mai contează... pentru
el, adică pentru vizitator. În schimb, pentru tine, care te afli la "celălalt
capăt al firului", contează.
Tu nu ai proceda la fel? Când dorești să cumperi ceva online, un
produs și/sau serviciu de care ai nevoie, ce faci: te oprești la primul
rezultat din prima pagină și apoi cumperi, doar pentru că este primul
pe care l-ai găsit?
Iată și de ce prima pagină nu funcționează pentru toți.
De ce pentru unii, chiar și prezența în prima pagină nu se resimte
la adevăratul potențial.
Degeaba apari în prima pagină, dacă vizitatorul nu are încredere
să cumpere de la tine.
Revenind la vizitatorul nostru informat, dacă nu-ți dă click pe
reclama plătită, nu pierzi bugetul de AdWords. Poți avea AdWords
care nu-ți ia banii, decât la o acțiune declarată clar, nu doar la un
simplu click de accesare.
Sigur, pierzi potențialul client care va da click oricum și pe rezultatele
organice, zonă în care website-ul tău nu este de găsit. Mai puțin de 6%
din utilizatori accesează a doua pagină de rezultate Google. Pentru
ca acest lucru să se întâmple, trebuie ca toate rezultatele, accesate din
prima pagină, să împiedice vizitatorul, într-un fel sau altul, să aleagă
un comerciant pentru a finaliza procesul de cumpărare.
Dacă însă apari în rezultatele organice și vizitatorul nostru dă click,
acest click nu te costă ca la AdWords. De costat tot te costă, deoarece
optimizarea SEO onpage nu este gratis, nici dacă o faci tu cu mâna ta,
caz în care nu plătești cu bani, ci cu cea mai importantă resursă a ta:
timpul.
Dar, pe termen mediu și lung, optimizarea SEO este, cu siguranță,
mai avantajoasă decât AdWords.
În ceea ce privește poziționările organice, motoarele de căutare
utilizează un algoritm pentru a calcula pozițiile afișate, algoritm care
a fost și este îmbunătățit continuu. Sunt foarte mulți parametri care
influențează acest algoritm și, frecvent, se adaugă noi și noi parametri
sau interpretări diferite, mai cizelate, mai precise.
Și totuși, un singur lucru a rămas neschimbat: focusul pe relevanță.
Dar mai trebuie să înțelegi ceva: în momentul în care efectuezi
o căutare utilizând Google, nu cauți efectiv pe internet rezultatele.
Adică acea căutare nu se execută/efectuează pe întreg internetul. Ce se
întâmplă, de fapt, este că respectiva căutare se execută doar în indexul
Google, adică în "baza de date" a motorului de căutare.
Motoarele de căutare au niște roboței, numiți păianjeni (crawlers).
Aceștia pornesc în livrarea către indexul Google, a unui număr limitat
de pagini, apoi, urmărind legăturile (linkurile) din paginile respective,
sar din pagină în pagină și din website în website, mărind astfel
indexul cu noi și noi pagini accesate și indexate. Și uite așa, indexul
Google devine alcătuit din miliarde de pagini stocate pe mii și mii de
mașini de lucru.
De fiecare dată când inițializezi o căutare utilizând Google,
software-ul caută în indecși pagini care includ expresia/cuvântul cheie
utilizat de tine pentru căutare. Inevitabil, asta poate însemna sute de
mii de rezultate.
Cum decide Google ce este relevant pentru tine, din acest număr
impresionant de rezultate?
Foarte simplu: relevanța rezultatelor este dată de răspunsurile la o
serie de întrebări legate de posibilul rezultat:
De câte ori apare în pagină expresia căutată?
Unde, în pagină, apare expresia căutată?
Pagina respectivă conține și sinonime pentru expresia căutată?
Website-ul, din care face parte pagina găsită, este unul de încredere?
De cât timp este pagina online?
Cât de calitative sunt linkurile care trimit către respectiva pagină?
Imaginează-ți algoritmul, ca fiind un proces de acordare de note,
pe baza unor răspunsuri primite de la website-ul tău. Nota finală
decide poziția ocupată de pagina ta în cadrul motorului de căutare.
Sigur, sunt mai multe, dar este suficient ca să-ți faci o idee și
să înțelegi importanța relevanței. Nici ție nu ți-ar plăcea să cauți în
Google ochelari de soare și în prima pagină să găsești numai rezultate
care conțin ochelari de vedere, corect?
Având în vedere cele de mai sus, este oare SEO onpage important?
În momentul în care un utilizator inițializează o căutare, robotul
trebuie să livreze cele mai relevante rezultate pentru acel utilizator.
De ce am vorbit despre toate acestea? Pentru că numai tu ai
capacitatea de a-i indica robotului ce este relevant în pagina ta.
Despre ce este vorba în pagina ta web? Care-i subiectul acesteia?
Este așa de simplu, încât este chiar stupid. Odată ce vei înțelege
aceste aspecte, vei constata că SEO nu este magie, nu este o înșelătorie,
sau cine știe ce metodă nouă prin care să ți se mai ceară niște bani.
Și că este posibil să reușești să-l faci singur. Dacă ești perseverent
și depui un pic de efort intelectual.
Ajungem și la următorul derivat de bază al acestui concept de
relevanță: paginile website-ului se optimizează nominal, pornind
de la un main keyword (subiect principal).
Este foarte important să înțelegi acest lucru. Principiul acesta, pe
cât de simplu este, pe atât pare de dificil de înțeles și aplicat pentru
unii proprietari de website-uri.
De fiecare dată când creezi o pagină web și o trimiți spre indexare,
nu faci altceva decât să recomanzi respectiva pagină către robot.
Să nu crezi că programatorul sau specialistul în SEO face hocuspocus
și gata, ți s-a indexat pagina, respectiv website-ul. Categoric nu.
Programatorul nu face decât să recomande robotului respectivele
pagini. Algoritmul interpretează și decide cât de relevantă este pagina
în raport cu un cuvânt sau cu o expresie cheie.
Amintește-ți asta în momentul în care cineva îți spune că SEO
onpage nu-i așa de important. Robotul decide despre ce este vorba în
pagină, nu tu, cel care-i recomanzi pagina. De aceea, este imperativ
să te asiguri că pagina transmite către robot exact ceea ce vrei tu să-i
comunice.
Ce înseamnă că paginile se optimizează nominal? Înseamnă două
mari lucruri:
1. În pagină să ai elemente diferite și acestea să poată fi accesate
separat, adică în pagină proprie.
De câte ori văd câte o pagină de servicii, în care apar listate o serie
de servicii fără ca acestea să poată fi accesate separat, adică să dețină
pagină proprie, îmi vine să pun mâna pe telefon și să-l contactez pe
proprietar. Și am făcut-o de câteva ori. Multora le-am dat această
indicație, fără a percepe vreo sumă de bani și fără a încerca să forțez o
colaborare. Răspunsul lor: "Se ocupă cineva de website, de optimizare.
E un prieten de-al meu, care știe".
Mulți dintre voi, stimați proprietari de website-uri, nu aveți
succesul pe care vi-l doriți și-l meritați, tocmai pentru că aveți prea
mulți prieteni, evident "buni la toate"!
SEO onpage se implementează nominal, adică trebuie să fie pagina
și main keyword-ul, nu pagina și 5-10 expresii/cuvinte cheie, care n-au
nicio treabă unul cu altul. Și pentru care mai există și câteva paragrafe
de text.
Dar hai să-ți și demonstrez că am dreptate.
Dacă te pun acum, să-mi identifici vizual, în această pagină, de
câte ori apare cuvântul "calitate", oare cât timp îți ia? Nu pentru că ar
conta asta...
Ceea ce contează este relevanța acestui cuvânt față de restul
cuvintelor existente în pagină. Cât de autoritar, ce "greutate" poate
avea un cuvânt, care apare o singură dată într-un text alcătuit din
450-500 de cuvinte, fără a fi diferențiat deloc?
Să nu uităm că robotul nu ghicește, ci interpretează. Interpretează
analizând ceea ce se găsește în anumite zone, specifice, din structura
paginii.
Dacă tu ai cinci servicii listate în aceeași pagină, fără a putea fi
accesate individual, spune-mi: cât de relevant crezi că este titlul
serviciului nr. 3, în raport cu întregul conținut al paginii? La fel de
relevant, cât este și serviciul care ocupă poziția doi, sau oricare alta.
Adică zero barat.
Pentru ca robotul să identifice despre ce anume este vorba în
pagină, este nevoie ca subiectul (main keyword-ul) să fie plasat în
puncte specifice din respectiva pagină, la nivel de cod sursă. Sunt
anumite locații și coduri HTML, care accentuează autoritatea unei
expresii cheie în cadrul unui text, indiferent de lungimea acestuia.
Aceste coduri împiedică "diluarea" autorității subiectului stabilit, în
cadrul paginii.
Și uite așa, indici robotului despre ce este vorba în pagină,
ajutându-l să găsească exact ceea ce îți dorești tu să găsească.
Fascinant este că încă există persoane care susțin că onpage SEO
nu este important.
Este imperativ ca paginile website-ului tău să fie clădite, fiecare,
în jurul unui cuvânt/expresie cheie, și nu invers, cum se întâmplă la
majoritatea website-urilor construite de "prieteni cunoscători".
Iată de ce optimizarea SEO începe înainte de a scrie prima
linie de cod, înainte de a discuta despre grafica și funcționalitățile
website-ului. SEO pornește de la identificarea acelor cuvinte cheie,
pentru care merită să se creeze pagini optimizate în vederea obținerii
de poziții fruntașe.
Din nou, accentul este pus pe calitate, nu pe cantitate: 100 de pagini
optimizate corespunzător, în loc de 1000 de pagini care doar există.
Dacă însă aplici tot ceea ce înveți aici, vei putea avea și o mie de pagini
optimizate corespunzător. Vor apărea toate în prima pagină? Cel mai
probabil, nu. Vedem imediat de ce nu se întâmplă asta.
Până atunci, îți mai dau un motiv pentru care este nevoie ca
fiecare main keyword să fie pe pagină proprie, și anume: funcționarea
motoarelor de căutare:
Majoritatea căutărilor inițializate de utilizatori returnează,
ca rezultat, pagini de interior ale website-urilor identificate, nu
homepage-urile acestora. Cu cât mai multe pagini, cu atât mai bine,
mai ales dacă sunt și atent optimizate.
Având în vedere cele de mai sus, ce șanse crezi că ai, să apari în
prima pagină, pentru o expresie listată o singură dată în cadrul unei
pagini alcătuită din 400 sau 500 de cuvinte și care formează cinci sau
șase servicii aparținând domeniului tău de activitate? Zero, dă-mi
voie să-ți spun.
Cu cât remediezi mai rapid problema asta (evident dacă se aplică
la tine), cu atât se micșorează timpul de așteptare a rezultatelor.
Există acum, în website-ul tău, o secțiune care poate fi restructurată
în subsecțiuni? Dacă da, nu mai aștepta: creează urgent pagini separate,
pentru fiecare subsecțiune. Dar, mai întâi, citește și punctul doi, de
mai jos.
2. Fiecare pagină este definită și creată în jurul unui singur subiect
principal numit main keyword.
Main keyword-ul nu este altceva decât subiectul principal al
paginii. Poate fi denumirea unei categorii, a unui serviciu sau a
produsului pentru care s-a creat pagina.
Pentru ca autoritatea acestui main keyword să nu poată fi diluată
de conținut adiacent, care nu este relevant pentru subiectul paginii,
este evident necesar ca main keyword-ul să existe pe o pagină proprie,
care să poată fi accesată separat.
Să luăm exemplul unui magazin online oarecare.
Avem un număr de categorii? Fiecare categorie se poate deschide
în pagină proprie? Fiecare produs poate fi accesat nominal?
Perfect!
Așa trebuie să fie structurat și website-ul tău de servicii sau "de
orice" ...
Orice expresie poate fi main keyword. La fel și orice beneficiu,
orice atu sau particularitate.
Când un utilizator al motorului de căutare inițializează o căutare,
rareori robotul îi va livra prima pagină a website-ului găsit în indexul
său, considerând-o relevantă pentru acea căutare.
Asta înseamnă că paginile de interior sunt cele mai livrate de către
roboții de căutare.
Având această structură, te poți folosi de toate zonele în care
"păianjenul" caută subiectul paginii și o poți face pentru fiecare cuvânt
cheie/expresie importantă pentru tine.
Zone fierbinți
În pagina web există niște "zone fierbinți", zone care pot fi utilizate
pentru a indica robotului subiectul. Robotul accesează pagina și acele
zone pentru a identifica subiectul.
De aceea, am spus că programatorii pot decât să recomande pagini
către robot. Dar eficacitatea cu care robotul identifică exact cuvântul/
expresia cheie dorită de noi, constă în capacitatea programatorului de
a exploata, la maximum, respectivele zone fierbinți, fără a declanșa
filtrele anti-spam încorporate în algoritmul robotului.
Filtrele anti-spam au rolul de a identifica supraoptimizarea unei
pagini. Adică, să nu apară main keyword-ul de 750 de ori într-o pagină
de 600 de cuvinte!
Onpage SEO devine, astfel, o metodă de comunicare cu robotul, o
metodă de a-i sugera acestuia subiectul paginii într-un mod înțeles de
către algoritm, printr-un limbaj care-i respectă regulile.
Care sunt acele zone fierbinți?
Depinde în ce an pui această întrebare. De multe ori, depinde și în
ce lună a anului...
Deoarece algoritmul este mereu îmbunătățit, nu doresc să mă
lansez în a defini zone despre care nu am garanția că vor mai fi valabile
când vei citi aceste rânduri. De exemplu, meta tagul keywords care,
datorită abuzurilor, în prezent este neglijat de majoritatea motoarelor
de căutare.

Cereți detalii despre Optimizarea pentru Motoarele de Căutare (SEO)
Completarea şi trimiterea formularului de mai jos nu te implică financiar şi/sau contractual, scopul fiind stabilirea contactului.
Datele sunt expediate la adresa de e-mail office@, nefiind stocate în baza de date.
toate câmpurile sunt obligatorii