[GHID] Întrebări eliminatorii către creatorul website-ului

[GHID] Întrebări eliminatorii către creatorul website-ului

Înainte de a vă hotarî cu cine să colaborați pentru crearea website-ului, ar fi indicat să parcurgeți următoarele întrebări:

Proprietatea
Cea mai importantă întrebare este cea legată de proprietatea lucrării.
Am întâlnit multiple situații în care proprietarii website-ului nu erau, de fapt, proprietarii website-ului. Firma dezvoltatoare "a uitat" să facă transferul de proprietate.
Deși website-ul poate fi găzduit pe serverul firmei dezvoltatoare, la finalizarea proiectului aceasta trebuie să efectueze transferul, astfel încât să dețineți proprietatea asupra întregii aplicații. Și domeniul web trebuie înregistrat pe numele dumneavoastră, sau al firmei dumneavoastră.

Mare atenție: am întâlnit multe cazuri în care persoana care dorea să efectueze modificări la website, au descoperit că nu sunt deținătorii legali ai domeniului sau că nu puteau face modificările respective decât prin intermediul firmei dezvoltatoare pentru că aceasta refuza să livreze accesul la codul sursă al website-ului, chiar către client.

Verificați și asigurați-vă că sunteți proprietar pe tot ceea ce plătiți, evident exceptând situația în care doar închiriați respectiva aplicație.
Verificați și asigurați-vă că sunteți proprietar pe tot ceea ce achitați astfel încât să nu ajungeți în situația în care, o modificare banală să vă coste de trei ori mai mult decât ar trebui, doar pentru că sunteți obligat, prin contract, ca orice modificare să fie efectuată exclusiv de firma care v-a creat inițial website-ul.

Cine dezvoltă?
Cine dezvoltă proiectul dumneavoastră? Este o echipă internă sau proiectul dumneavoastră va fi externalizat? Deși aparent lipsit de importanță, este indicat să cunoașteți de la început cine vă dezvoltă proiectul. Majoritatea agențiilor web externalizează proiectele către țări unde mâna de lucru este ieftină.

Portofoliu?
Aici trebuie avute în vedere cel puțin două aspecte:

1. Proiectul trebuie aprobat de client.
Clientul decide cum să arate grafic website-ul său și majoritatea clienților nu ascultă indicațiile oferite de cei care le construiesc website-urile. Într-o firmă web, care nu face site-uri la xerox (clonare de website-uri pe platforme gratuite), layoutul grafic (cum arată vizual website-ul) trebuie aprobat de către client deoarece este întocmit de la zero tocmai pentru acest scop.

În baza indicațiilor primite de la client și în urma brief-ului de creație (materialul informativ inițial care conține toate materialele și informațiile specifice, referitoare la tot ce înseamnă respectivul website), graficianul creează un layout, o schemă grafică.
Aceasta este apoi prezentată clientului pentru feedback/aprobare.
Clientul poate cere modificări, ajustări... adică solicită modificări indiferent de sfaturile primite de la prestator.

Întotdeauna ascultă de recomandările dezvoltatorului. Numai așa puteți elimina situații precum: una din paginile dumneavoastră are scris de culoare albastră pe fundal de culoare verde, sau cine știe ce alte "scăpări".
Vedeți un astfel de website în portofoliul unei firme și trageți apoi concluzia că respectivii habar n-au ce înseamnă echilibru grafic, sau design. Însă nu știți că "echilibrul" respectiv a fost impus de clientul proprietar.

2. Fiecare om este subiectiv.
Ceea ce ne place nouă, dumneavoastră poate vi se pare oribil. Fără a intra în extreme, gusturile nu se discută. De aceea, cel mai important pentru un website este nivelul de rezultate livrat. Sigur, poate nu vă place că e roz, dar știți ce rezultate ar putea avea respectivul website, pe care-l desconsiderați doar din pricina unei superficialități? Anumite secțiuni au o așezare, formă sau culoare predominantă, care nu vă este pe gust.
Cel mai bine ar fi să întrebați de ce respectivele elemente au fost create așa.
De aceea, nu puteți "judeca" un prestator doar după portofoliu.
Ideea este să nu gândiți în extreme, adică să considerați că numărul proiectelor din portofoliu reprezintă singurul parametru important.

Colaborarea – comunicarea
Din motive evidente, este foarte important să vă asigurați că v-ați făcut înțeles. Firma de care aveți nevoie vă ajută și vă completează în vederea obținerii unui proiect cât mai aproape de perfecțiune. Cei mai buni nu lucrează fără dumneavoastră. Ținta finală este proiectul deoarece firmele serioase doresc numai proiecte de portofoliu.

Citiți și înțelegeți ce semnați
Contractul trebuie citit și înțeles. Asta-i clar. Feriți-vă de cei care nu manifestă disponibilitatea de a discuta și detalia conținutul contractului.
Nu vă lăsați zorit. Cei mai buni în web nu fac presiuni de timp ("semnează acum") și, cu siguranță, nu vă sună peste două-trei zile pentru a vă oferi 50% reducere "dacă semnezi azi".

Costurile transparente
Dacă pentru crearea unui website se poate estima un cost de dezvoltare având un minimum de informații, când vine vorba despre costuri legate de optimizarea pentru motoarele de căutare, situația se complică. Fără investigații, mai mult sau mai puțin complexe, nu se poate estima deoarece, printre altele, trebuie analizată concurența pe acele cuvinte cheie pentru care se dorește obținerea de rezultate.

În momentul în care doriți o estimare de preț, oferiți și un minimum de cerințe de plecare. Este hilar să întrebați "cât costă un website" și să aveți pretenția unui răspuns serios. La fel de hilar ar fi ca într-o zi să vă prezenatți la intrarea într-un târg mare de mașini noi și second-hand și să spuneți "Vreau o mașină. Cât costă?"

Odată ce ai primit o estimare de preț, trebuie să vă asigurați că înțelegeți ce este inclus în acel preț.
Pentru orice website, este nevoie de:
- domeniu și găzduire;
- design, programare, instalare;
- conținut;
- optimizare;
- mentenanță;
- promovare.
Prin urmare, este necesar să știți de la început ce anume primiți pentru suma plătită către prestator.

Bug-uri

Un bug reprezintă o eroare.
Acel "ceva" care nu trebuie să se întâmple într-un sistem funcțional, sau acel ceva care nu funcționează conform specificațiilor sau așteptărilor cunoscute. Pagina spune că imaginea a fost ștearsă cu succes, însă respectiva imagine încă este vizibilă? Acesta este un bug.
Dacă respectivul website nu a avut niciodată zonă de login, lipsa existenței acestei funcționalități nu este un bug.

În orice aplicație pot exista bug-uri, de la cele mai simple, la cele mai diverse. Nu-i ceva pentru care trebuie să vă alarmați. Deși aplicațiile sunt intens testate înainte de a informa viitorul proprietar că lucrul este gata, pot exista bug-uri pe care numai dumneavoastră le puțeți identifica.
Pentru a reduce numărul de bug-uri, asigurați o comunicare eficientă cu prestatorul, asigurați-vă ca acesta înțelege ceea ce i se cere.
Înainte de a începe colaborarea, trebuie să aflați atitudinea dezvoltatorului față de respectivele bug-uri. Responsabilitatea remedierii bug-urilor revine prestatorului/dezvoltatorului, fără costuri suplimentare din partea dumneavoastră.

Deși greu de crezut, mai există dezvoltatori care profită de naivitatea și lipsa de cunoștințe a clienților, pe care-i obligă să plătească pentru bug-urile din sistem, motivând că aceste bug-uri aparțin platformei și sunt inevitabile. Ceea ce este și adevărat în ceea ce privește platformele gratuite, dar remedierea lor nu este în responsabilitatea tadumneavoastrădecât dacă știați, de la început, de existența lor.

Cere detalii Întrebări eliminatorii către creatorul website-ului

Cereți detalii despre Întrebări eliminatorii către creatorul website-ului

Completarea şi trimiterea formularului de mai jos nu te implică financiar şi/sau contractual, scopul fiind stabilirea contactului.
Datele sunt expediate la adresa de e-mail office@, nefiind stocate în baza de date.
toate câmpurile sunt obligatorii

Smart Web Impact

Ghidul Website-ului Productiv!

Creare website: 5 abordări

14. Creare website: 5 abordări

disponibile pentru construirea majorității tipurilor de site-uri web dar și specializări necesare.

citește
Optimizarea pentru Motoarele de Căutare (SEO)

16. Optimizarea pentru Motoarele de Căutare (SEO)

considerată cea mai tehnică parte a marketingului online...

citește