Înainte de a te hotărî cu cine
alegi să colaborezi pentru crearea website-ului tău, ar fi indicat să treci
peste următoarele întrebări:
Proprietatea
Cea mai importantă întrebare este cea legată de proprietatea
lucrării.
Am întâlnit multiple situații în care proprietarii website-ului nu
erau, de fapt, proprietarii website-ului. Firma dezvoltatoare "a uitat"
să facă transferul de proprietate.
Deși website-ul poate fi găzduit pe serverul firmei dezvoltatoare,
la finalizarea proiectului aceasta trebuie să efectueze transferul, astfel
încât să deții proprietatea asupra întregii aplicații. Nu mai vorbesc
despre faptul că domeniul web trebuie înregistrat pe numele tău, sau
al firmei tale.
Mare atenție: am întâlnit multe cazuri în care persoana care dorea
să efectueze modificări la website, au descoperit că nu sunt deținătorii legali ai domeniului sau că nu puteau face modificările respective
decât prin intermediul firmei dezvoltatoare pentru că aceasta refuza
să livreze accesul la codul sursă al website-ului, chiar către client.
Verifică și asigură-te că ești proprietar pe tot ceea ce plătești,
evident exceptând situația în care doar închiriezi respectiva aplicație.
Când achiți un proiect cu livrare, nu închiriere, ești proprietar pe
tot: design, cod sursă etc. Nu mai vorbim despre domeniul web.
Verifică și asigură-te că ești proprietar pe tot ceea ce plătești astfel
încât să nu ajungi în situația în care, o modificare banală să te coste
de trei ori mai mult decât ar trebui, doar pentru că ești obligat, prin
contract, ca orice modificare să fie efectuată exclusiv de firma care ți-a
creat inițial website-ul.
Cine dezvoltă?
Întreabă cine dezvoltă proiectul tău? Este o echipă internă sau
proiectul tău va fi externalizat? Deși aparent lipsit de importanță,
este indicat să știi de la început cine îți dezvoltă proiectul. Majoritatea
agențiilor web externalizează proiectele către țări unde mâna de lucru
este ieftină.
Portofoliu?
Aici trebuie avute în vedere cel puțin două aspecte:
1. Proiectul trebuie aprobat de client.
Clientul decide cum să arate grafic website-ul său și majoritatea
clienților nu ascultă indicațiile oferite de cei care le construiesc
website-urile. Într-o firmă web, care nu face site-uri la xerox (clonare
de website-uri pe platforme gratuite), layoutul grafic (cum arată vizual
website-ul) trebuie aprobat de către client deoarece este întocmit de la
zero tocmai pentru acest scop.
În baza indicațiilor primite de la client și în urma brief-ului de
creație (materialul informativ inițial care conține toate materialele
și informațiile specifice, referitoare la tot ce înseamnă respectivul
website), graficianul creează un layout, o schemă grafică.
Aceasta este apoi prezentată clientului pentru feedback/aprobare.
Clientul poate cere modificări, ajustări... adică solicită modificări
indiferent de sfaturile primite de la prestator.
Întotdeauna ascultă ceea ce-ți recomandă cei care-ți dezvoltă
proiectul. Numai așa poți elimina situații precum: una din paginile
tale are scris de culoare albastră pe fundal de culoare verde, sau cine
știe ce alte "scăpări".
Vezi un astfel de website în portofoliul unei firme și tragi concluzia
că respectivii habar n-au ce înseamnă echilibru grafic, sau design. Însă
nu știi că "echilibrul" respectiv a fost impus de clientul proprietar.
2. Fiecare om este subiectiv.
Ceea ce îmi place, ție poate ți se pare oribil. Fără a intra în extreme,
gusturile nu se discută. De aceea, cel mai important pentru un website
este nivelul de rezultate livrat. Sigur, poate nu-ți place că e roz, dar știi
ce rezultate ar putea avea respectivul website, pe care-l desconsideri
doar din pricina unei superficialități? Anumite secțiuni au o așezare,
formă sau culoare predominantă, care nu-ți este pe gust.
Cel mai bine
ar fi să întrebi de ce respectivele elemente au fost create așa.
De aceea, nu poți "judeca" un prestator doar după portofoliu.
Ideea este să nu gândești în extreme, adică să consideri că numărul
proiectelor din portofoliu reprezintă singurul parametru important.
Colaborarea – comunicarea
Din motive evidente, este foarte important să te asiguri că te-ai
făcut înțeles. Firma de care ai nevoie te ajută și te completează în
vederea obținerii unui proiect cât mai aproape de perfecțiune. Cei mai
buni nu lucrează fără tine. Ținta finală este proiectul deoarece firmele
serioase doresc numai proiecte de portofoliu.
Citește și înțelege ce semnezi
Contractul trebuie citit și înțeles. Asta-i clar. Ferește-te de cei
care nu manifestă disponibilitatea de a discuta și detalia conținutul
contractului.
Nu te lăsa zorit. Cei mai buni în web nu fac presiuni de timp
("semnează acum") și, cu siguranță, nu te sună peste două-trei zile
pentru a-ți oferi 50% reducere "dacă semnezi azi".
Costurile transparente
Dacă pentru crearea unui website se poate estima un cost de
dezvoltare având un minimum de informații, când vine vorba despre
costuri legate de optimizarea pentru motoarele de căutare, situația se
complică. Fără investigații, mai mult sau mai puțin complexe, nu se
poate estima deoarece, printre altele, trebuie analizată concurența pe
acele cuvinte cheie pentru care se dorește obținerea de rezultate.
În momentul în care dorești o estimare de preț, oferă și un minimum
de cerințe de plecare. Este hilar să întrebi "cât costă un website" și să
ai pretenția unui răspuns serios. La fel de hilar ar fi ca într-o zi să te
prezinți la intrarea într-un târg mare de mașini noi și second-hand și
să spui "Vreau o mașină. Cât costă?"
Odată ce ai primit o estimare de preț, trebuie să te asiguri că înțelegi
ce este inclus în acel preț.
Pentru orice website, ai nevoie de:
- domeniu și găzduire;
- design, programare, instalare;
- conținut;
- optimizare;
- mentenanță;
- promovare.
Prin urmare, este necesar să știi de la început ce anume primești
pentru suma plătită către prestator.
Bug-uri
Un bug reprezintă o eroare.
Acel "ceva" care nu trebuie să se
întâmple într-un sistem funcțional, sau acel ceva care nu funcționează
conform specificațiilor sau așteptărilor cunoscute. Pagina spune că
imaginea a fost ștearsă cu succes, însă respectiva imagine încă este
vizibilă? Acesta este un bug.
Dacă respectivul website nu a avut niciodată zonă de login, lipsa
existenței acestei funcționalități nu este un bug.
În orice aplicație pot exista bug-uri, de la cele mai simple, la cele mai
diverse. Nu-i ceva pentru care trebuie să te alarmezi. Deși aplicațiile
sunt intens testate înainte de a informa viitorul proprietar că lucrul
este gata, pot exista bug-uri pe care numai tu le poți identifica.
Pentru a reduce numărul de bug-uri, asigură o comunicare eficientă
cu prestatorul, asigură-te ca acesta înțelege ceea ce i se cere.
Înainte de a începe colaborarea, trebuie să afli atitudinea
dezvoltatorului tău față de respectivele bug-uri. Responsabilitatea
remedierii bug-urilor revine prestatorului/dezvoltatorului, fără
costuri suplimentare din partea ta.
Deși greu de crezut, mai există dezvoltatori care profită de naivitatea
și lipsa de cunoștințe a clienților, pe care-i obligă să plătească pentru
bug-urile din sistem, motivând că aceste bug-uri aparțin platformei și
sunt inevitabile. Ceea ce este și adevărat în ceea ce privește platformele
gratuite, dar remedierea lor nu este în responsabilitatea ta decât dacă
știai, de la început, de existența lor, ceea ce sincer mă îndoiesc.

Cereți detalii despre Întrebări eliminatorii către creatorul website-ului
Completarea şi trimiterea formularului de mai jos nu te implică financiar şi/sau contractual, scopul fiind stabilirea contactului.
Datele sunt expediate la adresa de e-mail office@, nefiind stocate în baza de date.
toate câmpurile sunt obligatorii