Fiecare website este alcătuit dintr-un grup de pagini web, care
sunt legate una de alta și care definesc o structură. Elementul cheie al
fiecărei pagini este conținutul acesteia.
Numit mai mult în forma din limba engleză, content-ul este cel
mai important aspect al website-ului tău. Este motivul real care stă la
baza internetului, dar în același timp, este și motivul cel mai important
pentru care vizitatorul decide să-ți acceseze website-ul.
Informația este combustibilul
principal care alimentează internetul.
Fie că este vorba de poza de
vacanță a prietenului aflat peste hotare, un manual de asamblare al
unui produs oarecare, sau o rețetă pentru o cină ieșită din cotidianul
zilnic, informația este piatra de temelie care stă la baza infrastructurii
internetului, dar și unul dintre motivele esențiale care au condus la
dezvoltarea acestuia.
Content is King!
Conținutul este regele absolut al website-ului tău. Este motivul
pentru care primești vizite, motivul pentru care scopul paginii sau
obiectivul acesteia este atins, sau motivul pentru care vizitatorul îți
părăsește website-ul.
Este motivul existenței listei de avantaje și beneficii pe care un
website le oferă.
Conținutul unei pagini este compus din text, imagini, video, fișe
tehnice, manuale, legături (links) și acțiuni specifice cerute vizitatorului.
Toate se aplică domeniului tău de activitate?
Depinde de obiectivul setat pentru pagina în cauză.
Dar, oare, ce se întâmplă atunci când un utilizator al internetului
folosește un motor de căutare?
Ce face acest utilizator? Are o nevoie, o curiozitate? Apoi inserează
niște cuvinte cheie (subiect, atribute, frici, nevoi, beneficii, vise) pentru a căuta informații. Câteodată, analiza celor mai simple lucruri sau
situații îți va livra răspunsuri pentru cele mai complicate întrebări.
Cu toate acestea, identificarea și scrierea efectivă a conținutului este
unul dintre cele mai solicitante aspecte care fac parte din construirea
unui website.
Motivul este dat de realitatea că, în majoritatea cazurilor, acest
conținut trebuie scris de tine. La urma urmei, ești cel mai avizat pentru
asta deoarece ești singurul care-și cunoaște cel mai bine activitatea și
obiectivele.
Dacă asta este o problemă pentru tine, nu intra în panică! Odată ce
știm exact ce ne dorim și de ce, există numai soluții.
Cea mai mare greșeală pe care o poți face aflându-te în acest stadiu
(incipient) este să acționezi în direcția asta începând, efectiv, să scrii
pornind doar de la întrebările:
• Cum să fac?
• Cum să scriu?
• Cum să acționez?
Este de înțeles: acum știi importanța conținutului, sau poate o știai
deja. Fiind un om de acțiune simți nevoia de a face ceva, acum.
Înainte de a acționa, dă-mi voie să-ți spun că una dintre cele mai
întâlnite probleme, când vorbim despre content, este lipsa de focus.
Nu este clar ce anume se dorește de la acel conținut.
Nici pentru
vizitator, dar nici pentru proprietarul website-ului.
O planificare bună
identifică scopul principal al paginii. Fără aceasta este ușor, pentru
conținut, doar să ocupe spațiu, fără a oferi nimic folositor.
Multă monedă se bate pe calitate. Musai trebuie să fie calitativ!
Calitatea conținutului este relativă. Spun asta deoarece calitatea,
valoarea acesteia, stă doar în ochiul sau mintea cititorului.
Cu siguranță,
nu îi vei putea mulțumi pe toți, dar nici nu este obiectivul tău.
Calitatea conținutului tău este definită de abilitatea acestuia de
a-ți livra obiectivul paginii.
O pagină, care îți livrează exact ceea ce-ți dorești, este o pagină de
calitate? Hai să vedem:
• Îți livrează rezultate conforme obiectivului propus? Da.
• Oferă vizitatorului suficient de multă valoare astfel încât acesta
să acționeze singur, în favoarea obiectivului tău? Da.
Atunci, este o pagină de calitate.
Iată de ce este extrem de importantă
stabilirea unui obiectiv clar pentru fiecare pagină.
Înainte de a te apuca să te gândești la conținut, primele întrebări
sunt:
Ce doresc să facă pagina asta?
Care este obiectivul pe care doresc să-l
ating?
Dacă nu-ți cunoști ținta, nu cunoști concret ce anume dorești,
nu cunoști obiectivul în direcția căruia este concentrată pagina în sine,
oare cum poți obține acest obiectiv sau obiective? Iată, de ce majoritatea
proprietarilor de website-uri se plâng de o rată mică de conversie.
Rata de conversie reprezintă procentul de vizitatori care acționează
în direcția obiectivului paginii, din numărul total de vizite obținute de
pagină, într-o perioadă stabilită de timp.
Să presupunem că într-o săptămână, pagina X, al cărui obiectiv
este să convingă vizitatorul să completeze și să trimită un formular de
cerere ofertă, a livrat 10 cereri dintr-un număr total de 100 de vizualizări
unice. Pentru un astfel de caz, rata de conversie este de 10%.
O vizualizare unică este dată de acel vizitator care a intrat pentru
prima oară pe respectiva pagină. Adică acea pagină n-a mai fost
niciodată accesată de respectivul vizitator. În momentul în care un
vizitator revine, acela se poate considera fidelizat. Dar să nu trecem
dintr-una într-alta.
Vorbeam despre calitatea content-ului. Conținutul își dovedește
calitatea, doar prin obținerea obiectivului setat pentru acesta.
Calitatea este în ochiul cumpărătorului.
Nu uita asta!
Nivelul
tău de calitate, standardul tău poate fi mai mare sau mai mic, față
de vizitatorul tău. Deoarece grija ta este vizitatorul și motivarea /
convingerea acestuia să execute acțiunea în direcția obiectivului
paginii, este important ca valoarea content-ului, calitatea acestuia, să
reflecte acest lucru.
Această abordare, pe lângă că îți livrează obiectivul, are și
capacitatea fenomenală de a elimina stresul care apare, inevitabil, din
întrebarea:
Despre ce scriu și cum trebuie să scriu în pagina X?
Orice pagină are un obiectiv, chiar și pagina de contact. Obiectivul
acesteia, spre exemplu, este să informeze vizitatorul despre locația
ta. Dar, o pagină de contact mai poate avea și obiectivul de a livra
vizitatorului credibilitate.
Iată o listă cu obiectivele generale ale unei pagini web, indiferent
de domeniul de activitate al website-ului în cauză:
• Informare generală.
• Listarea beneficiilor.
• Livrarea de materiale adiționale (documentații, broșuri, manuale, exemple de utilizare etc.).
• Adresarea și eliminarea temerilor, obiecțiilor generale sau particulare, elementelor care ar împiedica vizitatorul să acționeze în favoarea obiectivului.
• Definirea acțiunii care stă la baza atingerii obiectivului.
• Invitația la acțiune, deoarece fiecare pagină trebuie să permită ca vizitatorul să interacționeze cu aceasta.