Ghidul website-ului productiv





Dacă în prima parte despre conținut am vorbit despre strategii și cum să-l scrii eficient, în această parte a doua dicutăm despre structură și din ce este alcătuit conținutul.

Toate paginile existente sunt alcătuite din următoarele elemente:
text, imagini, video, fișe tehnice, manuale, legături (link-uri) către alte pagini și acțiuni specifice care sunt așteptate de la vizitator.
Toate aceste elemente comunică mesajul paginii, având ca scop atingerea obiectivului sau obiectivelor pentru care pagina a fost creată.

Textul
Termenul se explică pe sine, iar website-urile dinamice permit administrarea tuturor elementelor, care alcătuiesc content-ul unei pagini, prin intermediul unui Panou de Administrare special dezvoltat în acest sens.
Realitatea este că website-urile dinamice permit ca proprietarul/administratorul să intervină asupra textelor din pagină (și nu numai) oricând își dorește. Dar, pentru că deja am menționat un termen cu care poate nu ești familiarizat și anume website dinamic, nu doresc să avansez până nu înțelegi ce înseamnă acest termen.

Un website poate fi static sau dinamic.
Diferența este că, pentru un website dinamic, proprietarul are construită abilitatea de a administra conținutul paginilor din website, de a crea pagini noi și alte funcționalități specifice, menite să-i confere independență față de persoana sau firma care i-a creat website-ul.
Pentru modificarea conținutului unui website static sunt necesare cunoștințe avansate de programare web.
Pentru un website static nu există, la dispoziția proprietarului, acel Panou de Administrare.
Revenind la text, există o serie de lucruri cu care trebuie să fii familiarizat, dacă intenționezi să-l creezi tu.
Lăsând la o parte lucrurile evidente de genul: erori gramaticale sau de exprimare, trebuie să știi că este necesar să formatezi textul astfel încât acesta să fie ușor de parcurs.
Probabil, ești familiarizat cu citirea academică. Adică, atunci când ai în față un text de citit, primul lucru pe care îl faci este "să scanezi" după elemente care ar putea fi importante pentru tine. Dacă tu faci asta, nu văd niciun motiv pentru care vizitatorul paginii tale nu ar proceda la fel.
Majoritatea vizitatorilor nu citesc tot, ci "scanează" paginile în căutarea conținutului relevant pentru ei.
Acest lucru poate fi utilizat în avantajul tău, chiar foarte simplu. Primul lucru pe care trebuie să-l faci este să folosești cu încredere spațiile albe, adică să organizezi informația în paragrafe distincte, astfel încât elementele dorite să iasă în evidență: pur și simplu le lași singure pe un rând.
Este foarte importantă separarea în paragrafe.
Dacă tot conținutul acestei cărți ar fi doar un singur paragraf, mă îndoiesc că ai avea răbdarea să citești mai mult de o pagină.

Nici un vizitator nu va citi un bloc de text neorganizat, indiferent de calitatea și relevanța acestuia, mai ales de pe un monitor sau de pe un dispozitiv mobil. Oricum monitoarele obosesc ochii, iar pe dispozitivele mobile, un text dezorganizat este sinonim cu un grup mare de furnici, văzut de la distanță.

Următorul lucru care trebuie făcut este crearea de contrast pentru elementele din text care sunt importante.
Poți utiliza bold sau italic.
Nu utiliza underline deoarece textul subliniat poate fi confundat cu existența unei legături către o altă pagină.
Contrastul, alături de existența spațiilor albe, ajută ochiul cititorului să identifice ce este important. Ăsta-i și scopul scanării. Vizitatorul dorește să afle rapid dacă va găsi în pagină ce-l interesează, adică motivul pentru care a accesat respectiva pagină.

Știai că majoritatea vizitatorilor nu-ți citesc toată pagina?

Iată de ce este musai să ai un obiectiv clar.
Pentru organizarea textului poți folosi de liste "indentate" (bullet list), culoare, subtitluri, chiar și fundal difuz în spatele unui text.
Când utilizezi culoarea, asigură-te că aceasta nu iese din cromatica paginii. Studiile spun că este mai ușor de parcurs un text închis la culoare situat pe un fundal deschis la culoare. Dar acestea sunt detalii care țin deja de designul efectiv al website-ului.

Împărtășesc totuși și aceste detalii deoarece majoritatea Secțiunilor de Administrare pun la dispoziția ta, un editor a cărui complexitate îți permite să acționezi asupra designului paginii. Prin intermediul acestui editor sunt disponibile funcționalități capabile să modifice layout-ul și formatarea zonei unde apare textul adăugat de tine.
Nu face acest lucru, adică nu utiliza nimic care poate afecta designul spațiului rezervat textului. Deși poate suna tentant să ai o altă familie de fonturi decât cea stabilită deja, crezând că astfel obții un contrast mai bun, sau o culoare a fundalului prin intermediul căreia să accentuezi mai mult o frază sau o propoziție, există însă posibilitatea, extrem de reală, să transmiți complet altceva.
Pentru paginile unde există foarte multă informație de prezentat, nu uita de obiectivul principal și asigură-te că acesta este înțeles de către cei care îți vor face website-ul.
Informația poate fi separată prin tab-uri, vizitatorul văzând doar "ce trebuie" la încărcarea paginii. Apoi, în funcție de interesul acestuia, va putea să acceseze acele tab-uri unde va avea acces și la informația complementară. Este foarte important să cunoști de la început aceste detalii deoarece designul și structura paginii sunt afectate de acestea. Evită să scrii cu majuscule paragrafe întregi sau propoziții! Scrisul cu majuscule este văzut ca și "comunicare pe ton ridicat", prin urmare, lăsăm impresia vizitatorilor că "țipăm" la ei.

Oferă mai mult decât ceri!
Majoritatea paginilor nu fac decât să ceară acțiune: cumpără acum, înscrie-te acum, completează formularul acum. Dacă începi pagina cerând ceva sau, și mai rău, făcând vânzare, îți garantez că vizitatorul va pleca. Indiferent cât de competitivă este oferta ta.

Acum probabil te gândești:
"Stai! N-ai spus mai sus că trebuie să ai invitație la acțiune și să-i spui clar vizitatorului ce aștepți de la el?"
Da, este corect, numai că înainte de a-i cere, trebuie să-i oferi valoare. Când pornești direct cu vânzarea și accentul pe acțiune, valoarea nu mai contează.
Pornește cu valoarea.
Nu uita că majoritatea vizitatorilor sunt parțial educați, adică pagina ta nu este singura lui sursă de informație din domeniul tău.

Întotdeauna, fii unic și inovează, adaugă frecvent conținut nou, fii consecvent.

Cum poți avea conținut nou dacă deții un magazin online cu produse deja cunoscute pieței? Sau un website care promovează și activează în zona prestări servicii?
Foarte simplu: secțiune de articole și noutăți. Pagina unui produs sau a unui serviciu are totuși o limită. Dar dacă ai avea o secțiune în care să scrii periodic informații complementare despre acel serviciu?
Imaginează-ți că vizitatorul intră pe pagina produsului sau serviciului X, vede informațiile generale (între noi fie vorba, este posibil să le știe deja și este interesat poate să vadă prețul), dar imediat, sub aceste informații sau într-o coloană laterală, vede un link către un articol care ar putea suna astfel: "3 lucruri pe care trebuie să le ai în vedere înainte de a cumpăra produsul X".

Când îți creezi propriul conținut, fiind specialist în domeniul tău, ești chiar pe subiect. Asta poate fi o problemă atunci când acționezi conform convingerii că toată lumea are pregătirea ta în ceea ce privește subiectul, sau proprietatea termenilor din domeniul tău de activitate. Știi când te duci la dentist și acesta îți explică procedura, utilizând limbajul specific medical, și tu dai din cap că înțelegi, dar, de fapt, n-ai înțeles mai nimic, sau, cel mult, poate ai dedus câte ceva?
Utilizarea exclusivă sau predominantă a limbajului de lemn cu vizitatorii, nu te face să fii perceput mai expert, ci, din contră, poți părea prea arogant să le vorbești pe limba lor.

O metodă excelentă de creștere a ratei de conversie este cea prin care identifici și combați obiecțiile legate de acțiunea dorită.
După ce ai expus beneficiile, nu înseamnă că ai și convins, deci poți trece imediat la a cere acțiunea din partea vizitatorului.
Șansele cresc ca acesta să aibă o serie de temeri și obiecții referitoare la produsul și/sau serviciul tău.
Fă bine și definește-le/identifică-le pe toate!
Fie că e vorba despre garanție, termen de livrare, temeri care sunt provocate de probabilitatea ca serviciul/produsul să nu fie compatibil cu nevoile vizitatorului, că nu i se potrivește, fie că este vorba de frica culorii reale a produsului:
dacă diferă de cea afișată în pagină, obiecțiile și temerile potențialului client sunt aspecte reale care îl împiedică să acționeze în favoarea ta.

Care sunt temerile și obiecțiile posibile care se pot aplica domeniului tău de activitate?
Ce garanții are vizitatorul că una dintre aceste temeri nu se va adeveri pentru el?

Odată ce ai adresat eficient și convingător temerile și obiecțiile, abia atunci vine invitația la acțiune, acel call to action despre care tot auzim peste tot.

Este important, de asemenea, să scrii pentru oamenii care vor citi, nu pentru roboții de căutare. Fii interesant, rezolvă probleme și oferă soluții. Optimizarea excesivă a conținutului poate avea efecte complet opuse: penalizări din partea motoarelor de căutare.
După ce ai terminat de scris textul cu pricina, felicită-te, dar nu-l publica imediat pe website. Chiar dacă ești convins că este o operă de artă, că atinge obiectivele direct la țintă și n-ai vrea să schimbi un singur cuvânt, niciodată nu posta prima creație! Lasă textul creat deoparte și permite minții să se relaxeze, să nu se mai gândească la acel text.
Peste câteva ore, este posibil să realizezi că ți-a scăpat ceva, sau că exprimarea ar putea fi îmbunătățită. Este un lucru normal. Numai să nu pici în extrema cealaltă și anume să nu mai termini de editat.

Imagini
Pentru că nu se poate fără ele...
Imaginile din pagină ajută la obținerea obiectivului acesteia. Una dintre cele mai puternice și efective metode de comunicare este vizualul. Înainte de a căuta imagini potrivite, te invit să ai în vedere următoarele aspecte:

1. Calitatea
Utilizează doar imagini de calitate, chiar și pentru acele zone unde mărimea imaginii trebuie să fie modestă. Mărimea imaginii și rezoluția acesteia sunt două lucruri complet diferite, chiar dacă depind una de alta. Dintr-o imagine mare, poți obține o versiune mai mică. Reciproca însă nu funcționează. Livrează designerului doar imagini mari și calitative pentru ca acesta să aibă cu ce lucra.
În momentul în care tu adaugi imaginea la un produs sau serviciu utilizând Secțiunea de Administrare, asigură-te că dimensiunea imaginii originale depășește dimensiunea spațiului alocat zonei unde această imagine va fi afișată.
În momentul în care aloci o imagine la un produs/serviciu utilizând Secțiunea de Administrare, sistemul creează automat mai multe imagini pe care le redimensionează fără pierderi de calitate și proporții. Sunt create astfel, cel puțin două versiuni: imaginea mică (thumb) și imaginea mare.
Vizitatorul dă click pe versiunea thumb pentru a accesa versiunea mare a aceleiași imagini. Pentru a evita orice discrepanțe și probleme legate de păstrarea proporțiilor, cere detalii suplimentare de la agenția care îți creează website-ul.

2. Relevanță
Scopul imaginii este să comunice mesajul, să te ajute în obținerea obiectivului pentru pagină.
Încearcă, pe cât posibil, să nu utilizezi imagini de catalog. Spun asta pentru că imaginile de catalog sunt percepute ca fiind imagini perfecte ale unui produs. Imaginile de studio sunt făcute în condiții specifice și apoi editate profesionist.
Vizitatorul tău știe asta. Va fi mult mai impresionat de o imagine făcută de tine. Astfel, va vedea că imaginea este a unui produs așa cum apare acesta în realitate, nu în condiții de iluminare și editare profesionale, al căror principal scop ar fi să mascheze diverse detalii ce se doresc a fi ascunse.
Este ceva de muncă pentru asta însă, acest aspect mărește mult rata de conversie dacă pagina ta vinde un produs ale cărui imagini sunt percepute ca fiind reale.
Poți avea o singură imagine de catalog (vizitatorul va identifica că ai produsul căutat deja la alții), iar restul să fie executate într-un mediu cât mai aproape de realitate. Evident, trebuie să respecți un minim standard de calitate atunci când faci asta.

3. Emoție
Utilizează imagini pentru a transmite emoție vizitatorului. Multe imagini sunt capabile să transmită emoții, dar sfatul meu este să le utilizezi doar pe acelea în care apar persoane, pentru că îi este mai ușor vizitatorului să se identifice cu o persoană decât cu un peisaj sau cu un obiect, animal etc.
Mulți oameni cumpără din motive emoționale. Dacă reușești să creezi emoția corectă, vizitatorul va acționa în direcția obiectivului tău.

Totul se rezumă la întrebarea: prin intermediul căror imagini transmit mesajul și emoția necesară pentru a convinge vizitatorul să acționeze conform obiectivului?
Găsește ce anume te face unic.
Singura ta limită este imaginația. Oamenii doresc să vadă întotdeauna lucruri noi. Utilizând imaginile corespunzătoare, poți face pagina în cauză să exprime unicitate.
Poți avea unghiuri diferite, obiecte suplimentare în cadru care să accentueze valoarea subiectului din imagine. Poți avea o metodă de prezentare a imaginilor care nu este întâlnită la concurența ta.

Video
Nu te oprește nimeni să ai filme în pagină. Vom vorbi mai încolo despre importanța prezenței pe canale media. Ce vreau să înțelegi acum este importanța acestei metode. Sunt oameni care preferă să vadă anumite aspecte ale produsului / serviciului tău decât să le citească. Poți face un film scurt cu telefonul din dotare, film în care să vorbești despre lucruri complementare sau beneficii extinse.
Îl postezi apoi pe Youtube și îl incluzi în pagina ta.
Există deja o sumedenie de filme în care se face unboxing (despachetare) pentru un produs, sau tutorial despre cum să-l instalezi în căminul tău. Posibilitățile sunt nelimitate și depinde doar de tine cum alegi să utilizezi acest canal de informare.
Poți face un film în care prezinți beneficii sau dovedești cum serviciul/produsul tău rezolvă acea problemă cauzată de lipsa utilizării, sau poți educa în ceea ce privește exploatarea corectă a respectivului produs/serviciu. Dacă firma ta este prezentă frecvent la târguri și expoziții, sau la alte evenimente asemănătoare, de ce să nu exploatezi acest lucru?
Există programe gratuite, prin intermediul cărora poți crea un film doar utilizând imagini. Poți vorbi astfel despre produs/serviciu, partea vizuală fiind un colaj de imagini.

Fișe tehnice, manuale
...sau orice alt fișier menit să livreze conținut suplimentar și complementar subiectului tratat în pagină. Vizitatorul poate să descarce și să citească respectivele informații despre subiectul tratat în pagină. Mesajul pe care-l transmiți este că vrei să-l ajuți să decidă documentat.

Legături către alte pagini
....care pot fi pagini interne sau externe website-ului tău.
Scopul este obținerea credibilității și livrarea de informații cruciale către vizitator.
Poți avea o legătură către secțiunea unde se află opiniile celor care au mai cumpărat respectivul produs/serviciu, sau către o pagină unde vizitatorul poate accesa website-ul producătorului, dacă ești distribuitor unic pentru acel produs/serviciu.
Din nou, odată ce ți-ai stabilit obiectivul pentru pagină, numai tu poți identifica acești parametri. Nu ezita să ceri ajutorul celor care îți vor clădi website-ul.

Acțiunea specifică obiectivului paginii
Comunică vizitatorului ce anume dorești de la el. Nu-l lăsa să ghicească. Fă în așa fel încât această acțiune să fie pe înțelesul vizitatorului, dar și ușor de identificat vizual în pagină. Imaginează-ți că până acum ai creat momentum. Ai instruit, ai oferit valoare, ai adresat temeri și obiecții. Toate acestea au clădit un momentum în direcția obiectivului tău: acțiunea din partea vizitatorului.
Un aspect important al content-ului este capacitatea acestuia de a fideliza vizitatorii așa cum ai văzut în pagina anterioară. Nu toți se vor transforma în clienți imediat ce au accesat pagina. Fidelizarea vizitatorilor este al doilea focus, imediat după obiectivul principal al paginii. Ideea este să-i convingi să se întoarcă, să-i menții implicați.

Iată de ce este necesar ca, periodic, să postezi informații noi în website-ul tău.
După cum ai văzut, poți face asta prin intermediul unei secțiuni de articole, dar și prin intermediul unui blog.
Periodic, trebuie să postezi conținut nou. Conținut care să ofere valoare vizitatorilor tăi.
Dacă nu poți face asta personal, nu trebuie să te îngrijorezi.
Există întotdeauna soluții și pentru cei care, fie nu au timp să scrie periodic, fie nu au inspirația necesară.
Soluția vine apelând la ajutor de specialitate, sub forma unor freelanceri, sau firme specializate pe acest tip de serviciu: content writer.
Există forumuri de specialitate prin intermediul cărora vei găsi foarte multe persoane talentate, dispuse să te ajute. Prețurile pot fi extrem de avantajoase.
De exemplu, prețul unui articol, format din minimum o sută de cuvinte, pornește de la un euro, iar al unui articol alcătuit din cinci sute de cuvinte pornește de la cinci euro. Intră în contact cu acele persoane, iar ele îți vor cere detalii suplimentare legate de conținutul dorit. Va trebui să le livrezi o temă, o serie de cuvinte cheie descriptive și alte astfel de elemente din care va rezulta focusul respectivului articol.
Chiar dacă nu poți scrie un articol de cinci sute de cuvinte, mă îndoiesc că nu poți concepe un set de idei principale care să stea la baza procesului de creație pentru conținut, așa cum îți dorești.

Există o lungime maximă admisă pentru conținut?
Deși nu este recomandat ca paginile să fie extrem de lungi, este necesar însă ca pagina să fie atât de lungă, încât să permită atingerea obiectivului pentru care a fost creată.
O pagină poate avea între o sută și o mie de cuvinte, în funcție de complexitatea subiectului, aria de expertiză și obiectivul setat.
Nu uita că pagina nu înseamnă doar conținutul text, ci cuprinde tot, de la siglă și până la ultimul element vizibil în partea inferioară.
Scopul principal al paginii este să capteze atenția și să livreze obiectivul pentru care a fost creată. Ai la dispoziție doar câteva secunde pentru ca acest lucru să se întâmple.

Următorul tutorial: "Website la cheie" - motivele apariției

Smart Web Impact:

unicitate, simplitate, rezultate!

Conținutul website-ului tău

Cere Info


Te-ar putea interesa: