Dacă în prima parte despre conținut am vorbit despre strategii și cum să-l scrii eficient, în această parte a doua discutăm despre structură și din ce este alcătuit conținutul.
Toate paginile existente sunt alcătuite din următoarele elemente:
text, imagini, video, fișe tehnice, manuale, legături (link-uri) către alte pagini și acțiuni specifice care sunt așteptate de la vizitator.
Toate aceste elemente comunică mesajul paginii, având ca scop atingerea obiectivului sau obiectivelor pentru care pagina a fost creată.
Textul
Termenul se explică pe sine, iar website-urile dinamice permit
administrarea tuturor elementelor, care alcătuiesc content-ul unei
pagini, prin intermediul unui Panou de Administrare special dezvoltat
în acest sens.
Realitatea este că website-urile dinamice
permit ca proprietarul/administratorul să intervină asupra textelor
din pagină (și nu numai) oricând își dorește.
Dar, pentru că deja am menționat un termen cu care poate nu ești
familiarizat și anume website dinamic, nu doresc să avansez până nu
înțelegi ce înseamnă acest termen.
Un website poate fi static sau dinamic.
Diferența este că, pentru
un website dinamic, proprietarul are construită abilitatea de a
administra conținutul paginilor din website, de a crea pagini noi și
alte funcționalități specifice, menite să-i confere independență față de
persoana sau firma care i-a creat website-ul.
Pentru modificarea conținutului unui website static sunt necesare
cunoștințe avansate de programare web.
Pentru un website static nu
există, la dispoziția proprietarului, acel Panou de Administrare.
Revenind la text, există o serie de lucruri cu care trebuie să fii
familiarizat, dacă intenționezi să-l creezi tu.
Lăsând la o parte lucrurile evidente de genul: erori gramaticale
sau de exprimare, trebuie să știi că este necesar să formatezi textul
astfel încât acesta să fie ușor de parcurs.
Probabil, ești familiarizat cu citirea academică. Adică, atunci când
ai în față un text de citit, primul lucru pe care îl faci este "să scanezi"
după elemente care ar putea fi importante pentru tine. Dacă tu faci
asta, nu văd niciun motiv pentru care vizitatorul paginii tale nu ar
proceda la fel.
Majoritatea vizitatorilor nu citesc tot, ci "scanează" paginile în
căutarea conținutului relevant pentru ei.
Acest lucru poate fi utilizat în avantajul tău, chiar foarte simplu.
Primul lucru pe care trebuie să-l faci este să folosești cu încredere
spațiile albe, adică să organizezi informația în paragrafe distincte,
astfel încât elementele dorite să iasă în evidență: pur și simplu le lași
singure pe un rând.
Este foarte importantă separarea în paragrafe.
Dacă tot conținutul
acestei cărți ar fi doar un singur paragraf, mă îndoiesc că ai avea
răbdarea să citești mai mult de o pagină.
Nici un vizitator nu va citi un bloc de text neorganizat, indiferent
de calitatea și relevanța acestuia, mai ales de pe un monitor sau de
pe un dispozitiv mobil. Oricum monitoarele obosesc ochii, iar pe
dispozitivele mobile, un text dezorganizat este sinonim cu un grup
mare de furnici, văzut de la distanță.
Următorul lucru care trebuie făcut este crearea de contrast pentru
elementele din text care sunt importante.
Poți utiliza bold sau italic.
Nu utiliza underline deoarece textul subliniat poate fi confundat cu
existența unei legături către o altă pagină.
Contrastul, alături de existența spațiilor albe, ajută ochiul cititorului
să identifice ce este important. Ăsta-i și scopul scanării. Vizitatorul
dorește să afle rapid dacă va găsi în pagină ce-l interesează, adică
motivul pentru care a accesat respectiva pagină.
Știai că majoritatea vizitatorilor nu-ți citesc toată pagina?
Iată de ce este musai să ai un obiectiv clar.
Pentru organizarea textului poți folosi de liste "indentate" (bullet
list), culoare, subtitluri, chiar și fundal difuz în spatele unui text.
Când
utilizezi culoarea, asigură-te că aceasta nu iese din cromatica paginii.
Studiile spun că este mai ușor de parcurs un text închis la culoare
situat pe un fundal deschis la culoare. Dar acestea sunt detalii care țin
deja de designul efectiv al website-ului.
Împărtășesc totuși și aceste detalii deoarece majoritatea Secțiunilor
de Administrare pun la dispoziția ta, un editor a cărui complexitate
îți permite să acționezi asupra designului paginii. Prin intermediul
acestui editor sunt disponibile funcționalități capabile să modifice
layout-ul și formatarea zonei unde apare textul adăugat de tine.
Nu face acest lucru, adică nu utiliza nimic care poate afecta
designul spațiului rezervat textului. Deși poate suna tentant să ai o
altă familie de fonturi decât cea stabilită deja, crezând că astfel obții un
contrast mai bun, sau o culoare a fundalului prin intermediul căreia să
accentuezi mai mult o frază sau o propoziție, există însă posibilitatea,
extrem de reală, să transmiți complet altceva.
Pentru paginile unde există foarte multă informație de prezentat,
nu uita de obiectivul principal și asigură-te că acesta este înțeles de
către cei care îți vor face website-ul.
Informația poate fi separată prin tab-uri, vizitatorul văzând doar
"ce trebuie" la încărcarea paginii. Apoi, în funcție de interesul acestuia,
va putea să acceseze acele tab-uri unde va avea acces și la informația complementară. Este foarte important să cunoști de la început aceste
detalii deoarece designul și structura paginii sunt afectate de acestea.
Evită să scrii cu majuscule paragrafe întregi sau propoziții! Scrisul
cu majuscule este văzut ca și "comunicare pe ton ridicat", prin urmare,
lăsăm impresia vizitatorilor că "țipăm" la ei.
Oferă mai mult decât ceri!
Majoritatea paginilor nu fac decât să ceară acțiune: cumpără acum,
înscrie-te acum, completează formularul acum. Dacă începi pagina
cerând ceva sau, și mai rău, făcând vânzare, îți garantez că vizitatorul
va pleca. Indiferent cât de competitivă este oferta ta.
Acum probabil te gândești:
"Stai! N-ai spus mai sus că trebuie să ai
invitație la acțiune și să-i spui clar vizitatorului ce aștepți de la el?"
Da, este corect, numai că înainte de a-i cere, trebuie să-i oferi
valoare. Când pornești direct cu vânzarea și accentul pe acțiune,
valoarea nu mai contează.
Pornește cu valoarea.
Nu uita că majoritatea vizitatorilor sunt
parțial educați, adică pagina ta nu este singura lui sursă de informație
din domeniul tău.
Întotdeauna, fii unic și inovează, adaugă frecvent conținut nou, fii
consecvent.
Cum poți avea conținut nou dacă deții un magazin online cu
produse deja cunoscute pieței? Sau un website care promovează și
activează în zona prestări servicii?
Foarte simplu: secțiune de articole și noutăți. Pagina unui produs
sau a unui serviciu are totuși o limită. Dar dacă ai avea o secțiune în
care să scrii periodic informații complementare despre acel serviciu?
Imaginează-ți că vizitatorul intră pe pagina produsului sau
serviciului X, vede informațiile generale (între noi fie vorba, este
posibil să le știe deja și este interesat poate să vadă prețul), dar imediat,
sub aceste informații sau într-o coloană laterală, vede un link către un
articol care ar putea suna astfel: "3 lucruri pe care trebuie să le ai în vedere
înainte de a cumpăra produsul X".
Când îți creezi propriul conținut, fiind specialist în domeniul tău,
ești chiar pe subiect. Asta poate fi o problemă atunci când acționezi
conform convingerii că toată lumea are pregătirea ta în ceea ce privește
subiectul, sau proprietatea termenilor din domeniul tău de activitate.
Știi când te duci la dentist și acesta îți explică procedura, utilizând
limbajul specific medical, și tu dai din cap că înțelegi, dar, de fapt, n-ai
înțeles mai nimic, sau, cel mult, poate ai dedus câte ceva?
Utilizarea exclusivă
sau predominantă a limbajului de lemn cu vizitatorii, nu te face să
fii perceput mai expert, ci, din contră, poți părea prea arogant să le
vorbești pe limba lor.
O metodă excelentă de creștere a ratei de conversie este cea prin
care identifici și combați obiecțiile legate de acțiunea dorită.
După ce ai expus beneficiile, nu înseamnă că ai și convins, deci
poți trece imediat la a cere acțiunea din partea vizitatorului.
Șansele cresc ca acesta să aibă o serie de temeri și obiecții referitoare
la produsul și/sau serviciul tău.
Fă bine și definește-le/identifică-le pe toate!
Fie că e vorba despre
garanție, termen de livrare, temeri care sunt provocate de probabilitatea
ca serviciul/produsul să nu fie compatibil cu nevoile vizitatorului, că
nu i se potrivește, fie că este vorba de frica culorii reale a produsului:
dacă diferă de cea afișată în pagină, obiecțiile și temerile potențialului
client sunt aspecte reale care îl împiedică să acționeze în favoarea ta.
Care sunt temerile și obiecțiile posibile care se pot aplica domeniului
tău de activitate?
Ce garanții are vizitatorul că una dintre aceste temeri
nu se va adeveri pentru el?
Odată ce ai adresat eficient și convingător
temerile și obiecțiile, abia atunci vine invitația la acțiune, acel call to
action despre care tot auzim peste tot.
Este important, de asemenea, să scrii pentru oamenii care vor citi,
nu pentru roboții de căutare. Fii interesant, rezolvă probleme și oferă soluții. Optimizarea excesivă a conținutului poate avea efecte complet
opuse: penalizări din partea motoarelor de căutare.
După ce ai terminat de scris textul cu pricina, felicită-te, dar nu-l
publica imediat pe website. Chiar dacă ești convins că este o operă de
artă, că atinge obiectivele direct la țintă și n-ai vrea să schimbi un singur
cuvânt, niciodată nu posta prima creație! Lasă textul creat deoparte
și permite minții să se relaxeze, să nu se mai gândească la acel text.
Peste câteva ore, este posibil să realizezi că ți-a scăpat ceva, sau că
exprimarea ar putea fi îmbunătățită. Este un lucru normal. Numai să
nu pici în extrema cealaltă și anume să nu mai termini de editat.