Dacă în prima parte despre conținut am vorbit despre strategii și cum să-l scrieți eficient, în această parte a doua discutăm despre structură și din ce este alcătuit conținutul.
Toate paginile existente sunt alcătuite din următoarele elemente:
text, imagini, video, fișe tehnice, manuale, legături (link-uri) către alte pagini și acțiuni specifice care sunt așteptate de la vizitator.
Toate aceste elemente comunică mesajul paginii, având ca scop atingerea obiectivului sau obiectivelor pentru care pagina a fost creată.
Textul
Termenul se explică pe sine, iar website-urile dinamice permit administrarea tuturor elementelor, care alcătuiesc content-ul unei pagini, prin intermediul unui Panou de Administrare special dezvoltat în acest sens.
Realitatea este că website-urile dinamice permit ca proprietarul/administratorul să intervină asupra textelor din pagină (și nu numai) oricând își dorește. Dar, pentru că deja am menționat un termen cu care poate nu sunteți familiarizat și anume "website dinamic", nu dorim să avansăm discuția până nu înțelegeți ce înseamnă acest termen.
Un website poate fi static sau dinamic.
Diferența este că, pentru un website dinamic, proprietarul are construită abilitatea de a administra conținutul paginilor din website (printr-un Panou de Administrare), de a crea pagini noi și alte funcționalități specifice, menite să-i confere independență față de persoana sau firma care i-a creat website-ul.
Pentru modificarea conținutului unui website static sunt necesare cunoștințe avansate de programare web.
Pentru un website static nu există, la dispoziția proprietarului, acel Panou de Administrare.
Revenind la text, există o serie de lucruri cu care trebuie să fiți familiarizat.
Lăsând la o parte lucrurile evidente de genul: erori gramaticale sau de exprimare, trebuie să știți că este necesar să formatați textul astfel încât acesta să fie ușor de parcurs.
Probabil, sunteți familiarizați cu citirea academică. Adică, atunci când avem în față un text de citit, primul lucru pe care îl facem este "să-l scanăm" după elemente care ar putea fi importante pentru noi. Dacă dumneavoastră faceți asta, nu văd niciun motiv pentru care vizitatorul paginii dumneavoastră nu ar proceda la fel.
Majoritatea vizitatorilor nu citesc tot, ci "scanează" paginile în căutarea conținutului relevant pentru ei.
Acest lucru poate fi utilizat în avantajul nostru, chiar foarte simplu. Primul lucru pe care trebuie să-l faceți este să folosiți cu încredere spațiile albe, adică să organizați informația în paragrafe distincte, astfel încât elementele dorite să iasă în evidență.
Este foarte importantă separarea în paragrafe.
Dacă tot conținutul acestei pagini ar fi doar un singur paragraf, mă îndoiesc că ați avea răbdarea să citiți.
Nici un vizitator nu va citi un bloc de text neorganizat, indiferent de calitatea și relevanța acestuia, mai ales de pe un monitor sau de pe un dispozitiv mobil. Oricum monitoarele obosesc ochii, iar pe dispozitivele mobile, un text dezorganizat este sinonim cu un grup mare de furnici, văzut de la distanță.
Următorul lucru care trebuie făcut este crearea de contrast pentru elementele din text care sunt importante.
Se poate utiliza bold sau italic.
Nu utilizați underline deoarece textul subliniat poate fi confundat cu existența unei legături către o altă pagină.
Contrastul, alături de existența spațiilor albe, ajută ochiul cititorului să identifice ce este important. Ăsta-i și scopul scanării. Vizitatorul dorește să afle rapid dacă va găsi în pagină ce-l interesează, adică motivul pentru care a accesat respectiva pagină.
Știați că majoritatea vizitatorilor nu citesc toată pagina?
Iată de ce este musai să avem un obiectiv clar.
Pentru organizarea textului se pot folosi de liste "indentate" (bullet list), culoare, subtitluri, chiar și fundal difuz în spatele unui text.
Când utilizați culoarea, asigurați-vă că aceasta nu iese din cromatica paginii. Studiile spun că este mai ușor de parcurs un text închis la culoare situat pe un fundal deschis la culoare. Dar acestea sunt detalii care țin deja de designul efectiv al website-ului.
Informația poate fi separată prin tab-uri, vizitatorul văzând doar "ce trebuie" la încărcarea paginii. Apoi, în funcție de interesul acestuia, va putea să acceseze acele tab-uri unde va avea acces și la informația complementară. Este foarte important să cunoașteți de la început aceste detalii deoarece designul și structura paginii sunt afectate de acestea.
Evitați să scrieți cu majuscule paragrafe întregi sau propoziții! Scrisul cu majuscule este văzut ca și "comunicare pe ton ridicat", prin urmare, lăsăm impresia vizitatorilor că "țipăm" la ei.
Oferă mai mult decât ceri!
Majoritatea paginilor nu fac decât să ceară acțiune: cumpără acum, înscrie-te acum, completează formularul acum. Dacă începeți pagina cerând ceva sau, și mai rău, făcând vânzare, vă garantăm că vizitatorul va pleca. Indiferent cât de competitivă este oferta.
Acum probabil te gândești:
Înainte de a-i cere, trebuie să-i oferiți valoare. Când porniți direct cu vânzarea și accentul pe acțiune, valoarea nu mai contează.
Porniți cu valoarea.
Majoritatea vizitatorilor sunt parțial educați, adică pagina dumneavoastră nu este singura lui sursă de informație din domeniu.
Întotdeauna, fți unic și inovați, adăugați frecvent conținut nou, fiți consecvent.
Cum poți avea conținut nou dacă deținem un magazin online cu produse deja cunoscute pieței? Sau un website care promovează și activează în zona prestări servicii?
Foarte simplu: secțiune de articole și noutăți. Pagina unui produs sau a unui serviciu are totuși o limită. Dar dacă ați avea o secțiune în care să scrieți periodic informații complementare despre acel serviciu?
Vizitatorul intră pe pagina produsului sau serviciului X, vede informațiile generale (între noi fie vorba, este posibil să le știe deja și este interesat poate să vadă prețul), dar imediat, sub aceste informații sau într-o coloană laterală, vede un link către un articol care ar putea suna astfel: "3 lucruri pe care trebuie să le ai în vedere înainte de a cumpăra produsul X".
Când vă creați propriul conținut, fiind specialist în domeniul dumneavoastră, sunteți chiar pe subiect. Asta poate fi o problemă atunci când se acționează conform convingerii că toată lumea are pregătirea dumneavoastră în ceea ce privește subiectul, sau proprietatea termenilor din domeniul dumneavoastră de activitate.
Exact ca atunci când mergeți la dentist și acesta vă explică procedura, utilizând limbajul specific medical, și dumneavoastră dați din cap că înțelegeți, dar, de fapt, n-ați înțeles mai nimic, sau, cel mult, poate ați dedus câte ceva?
Utilizarea exclusivă sau predominantă a limbajului de lemn cu vizitatorii, nu vă face să fii perceput mai expert, ci, din contră, puteți părea prea arogant să le vorbiți pe limba lor.
O metodă excelentă de creștere a ratei de conversie este cea prin care identificați și combateți obiecțiile legate de acțiunea dorită.
După ce ați expus beneficiile, nu înseamnă că ați și convins, deci puteți trece imediat la a cere acțiunea din partea vizitatorului.
Șansele cresc ca acesta să aibă o serie de temeri și obiecții referitoare la produsul și/sau serviciul dumneavoastră.
Faceți bine și identificați-le pe toate!
Fie că e vorba despre garanție, termen de livrare, temeri care sunt provocate de probabilitatea ca serviciul/produsul să nu fie compatibil cu nevoile vizitatorului, că nu i se potrivește, fie că este vorba de frica culorii reale a produsului:
dacă diferă de cea afișată în pagină, obiecțiile și temerile potențialului client sunt aspecte reale care îl împiedică să acționeze în favoarea obiectivului paginii.
Care sunt temerile și obiecțiile posibile care se pot aplica domeniului dumneavoastră de activitate?
Ce garanții are vizitatorul că una dintre aceste temeri nu se va adeveri pentru el?
Odată ce ați adresat eficient și convingător temerile și obiecțiile, abia atunci vine invitația la acțiune, acel "call to action" despre care tot auzim peste tot.
Este important, de asemenea, să scrieți pentru oamenii care vor citi, nu pentru roboții de căutare.
Fiți interesant, rezolvați probleme și oferiți soluții. Optimizarea excesivă a conținutului poate avea efecte complet opuse: penalizări din partea motoarelor de căutare.
După ce ați terminat de scris textul cu pricina, felictați-vă, dar nu-l publicați imediat pe website. Chiar dacă sunteți convins că este o operă de artă, că atinge obiectivele direct la țintă și n-ați vrea să schimbați un singur cuvânt, niciodată nu postați prima creație! Lasa-ți textul creat deoparte și permiteți minții să se relaxeze, să nu se mai gândească la acel text.
Peste câteva ore, este posibil să realizați că v-a scăpat ceva, sau că exprimarea ar putea fi îmbunătățită. Este un lucru normal. Numai să nu picați în extrema cealaltă și anume să nu mai terminați de editat.