Ce este un "website la cheie"?
Un website la cheie este acea soluție, deja clădită să suporte un set
minim de funcționalități, cel mai des întâlnite, dar și cerute de către un
potențial client.
Pentru ușurință în exprimarea scrisă, îl vom denumi framework, deși
termenul definește mai corect o platformă de dezvoltare, definiție care
oricum nu este departe de ideea website-urilor la cheie.
Vine livrat cu minimum o temă vizuală (template), dar permite și
altele.
Core-ul website-ului (inima) este aceeași, indiferent de aspectul
grafic.
Și, cel mai important, este gratuit.
Adică agenția web nu plătește
costul de achiziție pentru un website la cheie, deoarece core-ul este
complet gratuit, opensource. Ca să nu mai vorbim și de multitudinea
de template-uri gratuite pentru astfel de soluții.
Deci, ca să fim siguri că înțelegem, avem zero cost de achiziție.
Este o mană cerească pentru agențiile web. Dintr-o dată, acestea
pot dezvolta website-urile mai rapid, mai ieftin, nu mai depind de
programatorul în cauză, dar și costurile sunt mai mici pentru client
(teoretic).
Iată cum dezvoltarea de website-uri a devenit o afacere mainstream.
Și una extrem de bănoasă: descarci un framework gratuit, îl adaptezi
grafic pentru nevoile viitorului proprietar și al afacerii acestuia,
efectuezi minime modificări particulare și... gata website-ul!
Până la apariția acestor soluții, pentru a clădi un website era nevoie
să cunoști web design, programare web și multe alte particularități.
Acum, pur și simplu descarci gratuit un framework, aplici o temă
care poate fi la fel de gratuită, adaugi conținut în pagini utilizând un
panou de administrare, care vine la pachet cu acel framework și gata:
ai un website care funcționează.
Există două tipuri de website-uri la cheie:
1. Cele "open source", dezvoltate de o comunitate sau comunități de programatori
Datorită internetului și cerinței, tot mai crescute, de a realiza
website-uri din ce în ce mai diverse, mai complexe și mai atrăgătoare,
mulți programatori au început să se organizeze în echipe. Să nu uităm
de abilitatea extraordinară a internetului de a crea comunități, de a
apropia oameni care împărtășesc aceleași opinii, doleanțe și probleme.
Având ca punct de plecare inspirația și experiența dobândită în
agențiile unde lucrau, a apărut ideea de a clădi un framework care să
facă tot mai multe lucruri. Și să le facă bine, sau cât mai bine posibil.
De ce un programator s-ar implica, în timpul său liber, pentru
a participa la dezvoltarea unei astfel de soluții disponibilă gratuit
întregii lumi?
Răspunsurile sunt multiple.
Principalele motive sunt legate de
satisfacerea nevoii de perfecționare în domeniu având în vedere că,
inevitabil, intri în contact cu o comunitate de la care, în mod sigur,
ai ce învăța. Apoi, mai este vorba și despre notorietatea dobândită,
care apoi se transformă, fie în capacitatea de a obține un job mai bun
în domeniu, fie de a dobândi clienți mai mulți pentru activitatea
profesională independentă: freelancing.
Apariția website-urilor la cheie creează, inevitabil, o nișă specifică:
gratuitatea unui produs îl face accesibil maselor, mai ales dacă acest
produs satisface nevoile generale ale pieței.
Având un astfel de produs, orice persoană poate avea un website,
fără a fi nevoit să învețe programare web.
Gratuitatea și versatilitatea fac
ca acest produs să fie accesibil oricui, indiferent de locația geografică.
Majoritatea framework-urilor au evoluat fantastic în direcția
perfecționării și extinderii numărului total de funcționalități și beneficii
oferite gratuit. În acest timp și designerii de grafică web au început să
dezvolte o sumedenie de teme gratuite, pentru aceste platforme.
Asta se transformă rapid într-o sursă numeroasă și sigură de clienți,
care devin doritori de modificări, adaptări și personalizări individuale
ale respectivului framework. La cine vor apela aceștia? Evident, la cei
specializați pe respectivul framework.
Poate de aceea, una din cele mai recunoscute și versatile soluții
gratuite pentru blogging a început să beneficieze, din partea comunității
dezvoltatoare și de funcționalități de tip e-commerce.
Direcția pare clară: monetizare.
Dovada afirmației de mai sus constă în realitatea că majoritatea
modulelor cu adevărat valoroase sunt deja contra cost, pentru câteva
din framework-urile existente acum și care deja au o anumită vechime
în piață.
Sigur, ai la bază o soluție care funcționează, dar modulele de top
vin contra cost. Deși niciodată nu vor deveni comerciale în adevăratul
sens al termenului, prevăd că marea majoritate a modulelor cu
adevărat importante vor fi disponibile contra cost. Ți se livrează
un modul standard care funcționează, dar versiunea de care ai cu
adevărat nevoie, va fi contra cost. Se întâmplă deja în zona de module,
dar primul aspect care a sugerat și a dovedit direcția finală a acestor
framework-uri, este cel grafic.
La început, se creau module care mai de care mai diverse, ideea
de bază fiind ca aplicația să poată face X și Y. Această direcție a fost,
fără doar și poate, condusă de mândrie și sentimentul de reușită că
respectivul framework a mai depășit un obstacol funcțional.
Dar vorbim despre programatori care sunt buni la un singur
lucru: identificare și rezolvare de probleme legate de funcționalitate și
optimizarea codului.
Lucrurile au explodat, efectiv, în momentul în care designerii au
început să se implice în dezvoltarea interfețelor grafice pentru aceste
framework-uri.
Implicarea graficienilor web a condus, inevitabil, la apariția multor
teme grafice, unele fiind chiar complexe și cu aspect vizual absolut
remarcabil. Cu timpul însă, temele grafice cu adevărat impresionante
au ajuns să fie disponibile doar contra cost.
În prezent, se întâlnește
foarte frecvent situația ca o temă grafică profesională să depășească,
lejer, suma de 500 de euro.
2. Cele dezvoltate intern, de firme de software, fie pentru uz intern, fie cu scopul punerii spre vânzare.
Există firme specializate pe acest tip de serviciu: magazin online
la cheie, website la cheie. Majoritatea îți livrează o soluție pentru care
trebuie să plătești, în funcție de pachetul ales.
Existența pachetelor este răspunsul către eventualul client care-și
pune întrebările: "ce să aleg?" sau "ce mi se potrivește mai bine?"
Pachetele sunt create astfel încât un doritor neavizat să indentifice
cu ușurință anumiți parametri și detalii pe care le cunoaște deja: număr
total de pagini, număr total de produse etc.
Majoritatea acestor firme dezvoltă continuu respectiva aplicație, în
efortul de a o menține competitivă, dar și în pas cu timpul.
Focusul ambelor tipuri de soluții este axat pe funcționalitate,
deoarece aceasta este cel mai ușor de identificat de către un potențial
client neavizat în domeniu: are de toate? Deci e bun!
Ce au în comun ambele soluții este realitatea că structura
aplicației, core-ul acesteia, stabilește designul grafic. Cu alte cuvinte,
personalizarea grafică amănunțită nu se poate obține fără a modifica
mai mult sau mai puțin inima aplicației.
Când vorbesc despre personalizare, nu mă refer la siglă, cromatică
sau alte aspecte generale de acest tip.
Dacă tema website-ului tău are un meniu orizontal, va trebui să
modifici extensiv aplicația în momentul în care vei dori ca acest meniu
să fie vertical. Dacă meniul website-ului tău are submeniuri specifice,
care apar doar la mouseover (când mouse-ul se află deasupra unui
element din meniu), va trebui să alegi o temă grafică care permite
acest lucru. Și va trebui să fie acea temă care se potrivește perfect
tuturor particularităților suplimentare definite de meniul tău (mărime,
lungime, înălțime etc.).
Acesta este un exemplu totuși minor, ușor de înțeles. Există însă
situații pentru care, la un moment dat, ești obligat să renunți la anumite
detalii și caracteristici deoarece tema aleasă nu le suportă (nefiind
compatibilă). Și alegi altă temă, care rezolvă problema inițială, dar în
mod sigur, apar alte probleme de acest tip.
Ai putea spune: ¹și ce dacă?"
Ok, care-i obiectivul principal al website-ului tău? Care-i obiectivul
fiecărei pagini?
Sau ai putea spune, "lasă că se poate modifica contra cost." Ceea ce este
adevărat.
Ți se pot întâmpla următoarele lucruri:
- Găsești un framework gratuit și tema gratuită care, pe lângă că îți place, este și ceea ce ai nevoie pentru atingerea obiectivelor. Înseamnă, fie că ești într-adevăr norocos, fie că pretențiile tale se limitează la nivelul generalului.
- Găsești un framework gratuit, dar nu și tema potrivită. Plecând de la cea mai apropiată temă (deci primul compromis), ajungi să efectuezi modificări personalizate, contra cost, atât temei, cât și framework-ului, pentru ca website-ul rezultat să respecte elementele de care ai nevoie pentru atingerea obiectivelor.
- Intri, astfel, într-o buclă continuă de modificări și compromisuri, deși inițial ai crezut că ai găsit o soluție care-ți permite să economisești niște bani. Vei constata că ai plătit, poate, și de trei ori mai mult pentru a obține ce ți-ai dorit. Iar acum, poate ai un website construit din compromisuri și cârpeli, poate nu.
- Găsești un framework gratuit și comanzi un design, personalizat ție, la un cost care pornește de la minimum trei sute de euro, sau mai mult. De obicei, este mai mult. Acel design va prezenta anumite funcționalități specifice ție, nu neapărat ca structură, dar ca poziționare în pagină, sau alt astfel de aspect. Datorită realității că este o temă custom, vei avea nevoie ca cineva să ajusteze framework-ul pentru respectiva funcționalitate. Adică ceva ce nu poate face designerul, ci doar o persoană care cunoaște acel framework. Mai pe românește: bani în plus.
Exemplu: ai nevoie de un formular de autentificare în website.
Nu contează motivul. Designerul îți creează tema grafică pentru
tot website-ul menit a fi dezvoltat utilizând platforma X, nu doar
formularul despre care discutăm. Până aici nimic stresant. Tema
aleasă, să presupunem de dragul discuției, suportă ca acel formular să
fie plasat sus, în partea dreaptă a paginii.
Ce se întâmplă dacă dorești ca acel formular să fie plasat pe
coloana din dreapta a website-ului? Ai nevoie de un programator
care să modifice framework-ul, astfel încât formularul să nu mai
apară în dreapta sus, ci să fie integrat în coloana dreaptă, eventual cu
modificările specifice legate de dimensiune.
Exemplul de mai sus este unul menit doar să înțelegi ideea, nu este
ceva concret. Mutarea unui formular de autentificare într-o temă este
chiar ultima problemă pe care o poți întâlni.
Nu dorești să te afli în situația în care trebuie să fie
obligatoriu să modifici 90% din core-ul framework-ului, deoarece
acesta nu clădește link-urile paginilor în conformitate cu regulile
elementare de optimizare pentru motoarele de căutare.
Cunoscătorii dintre voi puteți spune: "Nu există problema deoarece
toate framework-urile au un modul care adresează specific situația."
Din păcate, nu este suficient să adreseze problema, ci trebuie s-o
și facă corect.
Câte dintre framework-urile actuale formează link-urile
paginilor, fără a include denumirea secțiunii care include acea pagină?
Maximum două, dar și acestea doar cu anumite condiții.
Utilizând un website la cheie, va trebui să decizi ce anume se
potrivește mai bine website-ului din afacerea ta. Astfel, website-ul
stabilește afacerea online, nu invers. Pentru ca website-ul să atingă
obiectivele stabilite va trebui, fie să faci compromisuri, fie să modifici
intens, atât framework-ul, cât și tema acestuia.
Framework-urile, deși atractive din punct de vedere al simplității
și al costurilor aparent reduse, ascund o serie de surprize, mai mari
sau mai mici.
Prin intermediul framework-urilor, crearea website-urilor devine
o line de asamblare.
Framework-urile sunt axate pe template-uri, pe teme.
Ce este o temă?
Cele mai simple și elocvente cuvinte care descriu
perfect ideea de template sunt șablon sau matriță.
O matriță este utilizată în crearea și copierea continuă a unui
element definit.
Există trei categorii de template-uri, indiferent de tipul
framework-ului pentru care sunt clădite:
- Template-uri gratuite pe care le poți descărca și utiliza/modifica după bunul plac.
- Template-uri contra cost. Le poți descărca și utiliza/modifica după bunul plac, după ce achiți costul aferent (de la 30 de dolari, unele pot depăşi 200 de dolari).
- Template-uri personalizate, create strict pentru tine, la prețuri care depind de complexitate și cerințe, dar și de framework-ul pentru care se aplică.
Personalizarea trebuie să ia în considerare și particularitățile
framework-ului. Deși aproape fiecare framework face aceleași
lucruri la nivel de funcționalități, fiecare are abordarea lui specifică
și incompatibilă cu celelalte, datorită modului în care este organizată
structura și logica codului sursă.
sunt create având focusul orientat către
funcționalitate, să impresioneze prin numărul de funcționalități puse
la dispoziție gratuit și să suporte un template care este creat specific
pentru framework-ul deservit.
Indiferent de aspectul exterior, motorul de bază este același pentru
fiecare website creat utilizând respectivul framework.
Majoritatea temelor grafice disponibile gratuit acum sunt extrem
de simpliste, sau prea simpliste. Iată de ce acum, o temă grafică cât
de cât decentă este contra cost. Temele grafice personalizate ție strict
pentru un framework anume, pot ajunge la un preț care depășește
câteva sute de euro. Și nu pot fi integrate fără o minimă intervenție
asupra codului sursă a framework-ului pentru care au fost create.
Nu există gratuit sau ieftin când vorbim despre aceste soluții, sau
poate exista doar pe moment. Scopul acestor soluții este să se muleze
pe cât mai multe cerințe, să satisfacă cât mai multe doleanțe generale
și, atenție: fără limite geografice.
Un framework este menit să se
potrivească cu cât mai multe afaceri.
Template-urile și framework-urile gratuite nu sunt create pentru
a-ți vinde serviciile și/sau produsele, ci sunt create pentru a se vine pe
ele însele. Cu alte cuvinte, scopul principal al framework-urilor este
de a crea notorietate pentru ele însele. De aceea, lista de funcționalități
oferite este impresionantă pentru ochii necunoscători.
Template-urile sunt dezvoltate de străini, care nu au cum să
cunoască particularitățile locale ale obiectului de activitate pentru care
este menit respectivul template. Chiar și cele dezvoltate de români au
același principiu.
Gratuit este sinonim cu limitat.
Temele de top există doar contra
cost, iar cele gratuite sunt deja descărcate și utilizate peste măsură.
Dar și temele de top sunt, de asemenea, descărcate și utilizate peste
măsură.
Tema custom pentru un framework, deși va fi unică (adică nu va
putea fi descărcată și de alții gratuit sau nu), va costa o sumă de bani,
însă website-ul tău va rămâne la bază, tot un framework gratuit.
Un alt aspect, deosebit de important, este cel legat de funcționalitate
și securitate.
Framework-urile, deși sunt scrise utilizând limbajele de bază, sunt
scrise într-un anumit fel. Multe dintre ele au chiar sintaxă proprie,
derivată din limbajele web de bază. Acest lucru se întâmplă deoarece
fiecare framework abordează diferit aceleași funcționalități. De aici
nevoia ca persoana destinată să-ți opereze customizările necesare, să
fie familiarizată cu acea sintaxă și cu modalitatea logică de funcționare
a respectivului framework.
Dezvoltarea unui modul personalizat pentru framework-ul X,
trebuie să respecte, atât sintaxa, cât și structura logică de funcționare
a framework-ului.
Toate framework-urile își fac singure actualizări periodice, chiar în
mod automat. Mereu apare nevoia de a acoperi o gaură de securitate,
sau de a îmbunătăți anumite aspecte și funcționalități.
Dacă o anumită personalizare custom nu respectă strict sintaxa
și logica structurală a framework-ului, există posibilitatea, destul de
reală, ca la următoarea actualizare automată, website-ul tău să nu mai
funcționeze.
În numeroase cazuri, doar pentru ca o actualizare particulară să
funcționeze, este necesar ca însăși versiunea framework-ului să fie cea
mai nouă disponibilă.
Datorită caracterului general și numărului mare de utilizatori
de website-uri la cheie, acestea devin, inevitabil, ținta atacurilor
informatice.
Procesul este simplificat și de realitatea că oricine poate descărca
respectivul framework pentru a studia și identifica eventualele găuri
de securitate existente, în scopul de a mări rata de succes a unui atac
informatic asupra unui website dezvoltat utilizând acel framework.
Da, putem descărca respectivul framework, să-l studiem și să identificăm
cum funcționează, cum tratează preluarea de date și diverse alte
aspecte. Orice vulnerabilitate poate fi apoi testată instalând respectiva
platformă pe un server propriu. De aici înainte, cred că poți intui care-i
pasul următor.
Ce-i drept, comunitatea de dezvoltatori răspunde destul de rapid
și remediază orice gaură de securitate, însă asta nu prea are relevanță
pentru tine în momentul în care, poate, ți-ai pierdut toată baza de date
în urma unei astfel de scăpări. Și, poate ultima copie de siguranță a
bazei de date a fost făcută în urmă cu o săptămână, sau chiar două.
Timpul de răspuns depinde de mulți factori deoarece dezvoltatorii
nu sunt plătiți pentru asta, activitatea este una benevolă și nici nu pot
fi trași la răspundere, tocmai din aceleași motive.
Aspectul general al framework-urilor se răsfrânge și asupra
Secțiunii de Administrare.
Website-urile dinamice, care permit proprietarilor să controleze
informația disponibilă în pagini, au două componente de bază.
Practic, sunt două website-uri într-unul singur: un website care
este accesibil vizitatorilor (numit front-end) și un alt website care este
disponibil doar proprietarului, numit back-end sau Panou/Secțiune
de Administrare.
Panourile de administrare disponibile framework-urilor sunt
destul de complicate. Pentru a înțelege și opera diverse modificări
este necesar să fii familiarizat, destul de bine, cu toate funcționalitățile
disponibile. Dacă anumite modificări se pot face rapid, altele necesită
un timp pentru acomodare și înțelegere a imaginii generale.
Având în vedere faptul că și funcționalitățile sunt generale și
operațiunile disponibile în panoul de administrare sunt la fel de
generale.
În momentul în care ai nevoie ca un anumit lucru să fie făcut
doar într-un mod particular ție, este nevoie să fie modificate, atât
funcționalitățile panoului de administrare, corespondentul acestora
în zona disponibilă vizitatorilor, cât și în structura bazei de date a
website-ului.
Putem să vorbim aici și despre optimizarea pentru motoarele de
căutare. Cum această disciplină este extrem de dinamică, cerințele
evoluând constant, framework-urile nu pot satisface complet problema
deoarece singura metodă constă în instalarea unui modul. Și există deja
o sumedenie de astfel de module, pentru fiecare framework existent.
Modulele acestea controlează doar aspecte generale și nu contentul
existent în pagină. Deși cerințele evoluează constant, există o serie
de parametri și elemente care întotdeauna vor fi necesare pentru
obținerea unei poziționări mai bune în motoarele de căutare. Problema
este că majoritatea acestor parametri se referă la conținut și la anumite
coduri specifice din pagină, care nu pot fi adresate complet și concret
de un modul general.
Cât de eficient poate fi un asemenea modul pentru o temă custom?
Să nu uităm aspectul general și nevoia de compatibilitate a
modulului cu cât mai multe website-uri deja create pe framework-ul
respectiv. Sigur, poți cere efectuarea de modificări specifice în acest
sens, dar nu uita că activitatea se va rezuma doar la a potrivi cerințe
pe o platformă care poate permite sau nu ca acele modificări să lucreze
la potențialul maxim.
Aud des întrebările:
"dacă framework-urile nu sunt cele mai bune soluții
pentru prezența online, de ce corporații mari le-au adoptat ca modalitate de
comunicare online?
Vrei să-mi spui că un astfel de brand nu are finanțele
necesare unei prezențe online de top?
Prin faptul că acel brand a ales
framework-ul X este clar că acest framework este cel mai bun și recomandat
și pentru restul dintre noi!"
Posibile răspunsuri:
- Pentru că brandul respectiv are nevoie doar de o prezență, o carte de vizită online.
- Pentru că brandul dorește să fie în trend și își permite pentru asta să aibă o armată de programatori care să stoarcă, la infinit, tot ce se poate din respectiva platformă.
- Pentru că brandul respectiv are resursele necesare să vegheze constant asupra securității și integrității aplicației.
Posibile motive pentru care dezvoltatorul îți poate recomanda un framework:
- 1. Vrea să termine repede și să încaseze la fel de repede. Acesta este chiar un parametru prin care poți identifica dacă primești o platformă gratuită modificată: timpul livrării. Dar depinde și de tipul de website care face obiectul discuției. În momentul în care soliciți dezvoltarea unui magazin online și auzi că în trei-cinci zile îl ai funcțional, clar vorbim despre unul din cele două tipuri de website-uri la cheie despre care am vorbit anterior.
- 2. Dorește să te mențină în aria lui de expertiză și pricepere deoarece nu este fezabil și confortabil pentru ei să dezvolte altceva. Aici putem vorbi și despre considerentele legate de cost. Programatorii capabili să implementeze soluții personalizate, costă mai mult.
Întrebarea de bază, la care numai tu trebuie să găsești răspunsul,
este:
"Doresc să-mi potrivesc afacerea într-un website, sau vreau un
website care se potrivește afacerii mele?"
Nu vreau să mă înțelegi greșit. Poți alege ce dorești, cel mai
important este ca alegerea să fie una documentată. Și să știi ce primești
încă de la început.
Următorul tutorial: Ce este un "website custom"?
unicitate, simplitate, rezultate!
Te-ar putea interesa:
- Optimizare SEO în 2023
- [GHID] Optimizarea website pentru toate dispozitivele
- [GHID] Prețul optimizării SEO: Cât costă?
- [GHID] Despre Audit SEO
- [GHID] Optimizarea SEO - partea 2
- [GHID] Optimizarea pentru Motoarele de Căutare (SEO)
- [GHID] Întrebări eliminatorii către creatorul website-ului
- [GHID] Creare website: 5 abordări
- [GHID] Creare website: Secțiunea de Administrare website
- [GHID] Creare website: cele mai întâlnite secțiuni
- [GHID] Tehnologii utilizate în crearea website-urilor
- [GHID] Validare înainte de creare website
- [GHID] Ce este un website custom?
- [GHID] Ce este un "website la cheie"?
- [GHID] "Website la cheie" - motivele apariției
- [GHID] Conținut website, partea 2
- [GHID] Conținutul website-ului tău, partea 1
- [GHID] De ce clientul ar acționa favorabil?
- [GHID] Care este concurența ta?
- [GHID] Cine este clientul tău?
- [GHID] Înainte de a crea un site web
- SPAM sau mesaje comerciale nesolicitate
- Crearea unui website pas cu pas
- Ce găzduire (hosting) să aleg?
- Închiriere magazin online - avantaje şi dezavantaje
- Social Media care livrează rezultate
- Optimizare SEO onpage importanţă şi beneficii
- Creare Magazin Online în 2023
- Ce este Responsive Design?
- SEO versus AdWords
- Afacere pe online versus afacere convenţională
- Avantaje Site Web Personalizat
- Importanţa unui magazin online profesional
- Preţ Optimizare SEO
- Vreau magazin online, ce să aleg?
- Alegerea domeniului
- Platforme open source: avantaje şi dezavantaje