avantaje şi dezavantaje





De ce există platformele open source?
Pentru a răspunde la această întrebare trebuie să ne întoarcem la începuturile dezvoltării web. Perioada în care apar primele agenţii web şi care încep să obtină din ce în ce mai multi clienţi pentru că orice proprietar de afacere nu mai poate neglija aspectul online al afacerii sale. Pe vremea aceea, era oarecum un haos total dacă vorbim despre implementarea soluţiilor web pentru client, dar nu în sensul că nu i se livra acestuia exact ce îşi dorea şi ce avea nevoie. Haosul venea din situaţia că fiecare programator dezvolta respectiva aplicaţie, cum ştia el mai bine, dar evident, sub îndrumarea oamenilor de vânzări şi a programatorilor care erau deja în firmă de ceva timp.

Ca proprietar de agenţie web, când vine vorba despre producţie, ai următoarele provocări:
1. Rapiditatea cu care se poate livra un proiect clientului la standardul de calitate cerut de acesta.
2. Cum reduci la minim dependenţa procesului de producţie faţă de un singur programator. Cum reduci la minim efectele plecării unui programator din echipa?

Soluţia este simplă:
dezvoltarea unui sistem intern, cod sursă standardizat care se materializează într-o platformă proprie independentă de programator. Această platformă trebuie să permită micşorarea timpului necesar implementării unui proiect, dar în acelaşi timp, prin standardizarea logicii din spatele codului sursă, proiectul să nu mai depindă de un programator anume.

Sigur, există problema timpului necesar ca un programator nou-venit să se familiarizeze cu platforma custom, dar acel timp era infinit mai mic decât alternativa.
Iată cum, în cadrul firmelor de servicii web, au început să apară diverse platforme proprii care să raspundă la cerinţelor procesului de producţe.
Migrarea angajaţilor, a dus la diversificare şi omogenizare. Deja prin 2003 nu mai întâlneai agenţie web care să nu deţină o platformă proprie menită să uşureze dezvoltarea proiectelor noi, dar şi să diminueze dependenţa companiei faţă de angajat.
Pe langă acestea, se dezvoltă intens soluţii de management al taskurilor, forme incipiente de ERP-uri şi alte soluţii care rezolvă diverse cerinţe care ţin de aspectul managementului echipelor şi relaţiilor cu clienţii companiei.

Datorită internetului şi cerinţei, tot mai crescute, de a realiza website-uri din ce în ce mai diverse, mai complexe şi mai atrăgătoare, mulţi programatori au început să se organizeze în echipe. Să nu uităm de abilitatea extraordinară a internetului de a crea comunităţi, de a apropia oameni care împărtăşesc aceleaşi opinii, doleanţe şi probleme.

Având ca punct de plecare inspiraţia şi experienţa dobândită în agenţiile unde lucrau, a apărut ideea de a clădi un framework care să facă tot mai multe lucruri. şi să le facă bine, sau cât mai bine posibil. De ce un programator s-ar implica, în timpul său liber, pentru a participa la dezvoltarea unei astfel de soluţii disponibilă gratuit întregii lumi?
Răspunsurile sunt multiple. Principalele motive sunt legate de satisfacerea nevoii de perfecţionare în domeniu având în vedere că, inevitabil, intri în contact cu o comunitate de la care, în mod sigur, ai ce învăţa. Apoi, mai este vorba şi despre notorietatea dobândită, care apoi se transformă, fie în capacitatea de a obţine un job mai bun în domeniu, fie de a dobândi clienţi mai mulţi pentru activitatea profesională independentă: freelancing.

Apariţia website-urilor la cheie creează, inevitabil, o nişă specifică: gratuitatea unui produs îl face accesibil maselor, mai ales dacă acest produs satisface nevoile generale ale pieţei.
Având un astfel de produs, orice persoană poate avea un website, fără a fi nevoit să înveţe programare web. Gratuitatea şi versatilitatea fac ca acest produs să fie accesibil oricui, indiferent de locaţia geografică.
Majoritatea soluţiilor open source au evoluat fantastic în direcţia perfecţionării şi extinderii numărului total de funcţionalităţi şi beneficii oferite gratuit. În acest timp şi designerii de grafică web au început să dezvolte o sumedenie de teme gratuite, pentru aceste platforme. Asta se transformă rapid într-o sursă numeroasă şi sigură de clienţi, care devin doritori de modificări, adaptări şi personalizări individuale ale respectivului framework. La cine vor apela aceştia? Evident, la cei specializaţi pe respectivul framework.

Lucrurile au explodat, efectiv, în momentul în care designerii au început să se implice în dezvoltarea interfeţelor grafice pentru aceste framework-uri. Implicarea graficienilor web a condus, inevitabil, la apariţia multor teme grafice, unele fiind chiar complexe şi cu aspect vizual absolut remarcabil. Cu timpul însă, temele grafice cu adevărat impresionante au ajuns să fie disponibile doar contra cost. În prezent, se întâlneşte foarte frecvent situaţia ca o temă grafică profesională să depăşească, lejer, suma de 500 de euro.

Ce au în comun platformele open source este realitatea că structura aplicaţiei, core-ul acesteia, stabileşte designul grafic. Cu alte cuvinte, personalizarea grafică amănunţită nu se poate obţine fără a modifica mai mult sau mai puţin inima aplicaţiei. Când vorbesc despre personalizare, nu mă refer la siglă, cromatică sau alte aspecte generale de acest tip.
Dacă tema website-ului tău are un meniu orizontal, va trebui să modifici extensiv aplicaţia în momentul în care vei dori ca acest meniu să fie vertical. Dacă meniul website-ului tău are submeniuri specifice, care apar doar la mouseover (când mouse-ul se află deasupra unui element din meniu), va trebui să alegi o temă grafică care permite acest lucru. Şi va trebui să fie acea temă care se potriveşte perfect tuturor particularităţilor suplimentare definite de meniul tău (mărime, lungime, înălţime etc.). La care adăugăm şi restul de cerinţe specifice afacerii tale.

Scopul acestor soluţii este să se muleze pe cât mai multe cerinţe, să satisfacă cât mai multe doleanţe generale şi, atenţie: fără limite geografice. Un framework este menit să se potrivească cu cât mai multe afaceri.

Template-urile şi platformele open source gratuite nu sunt create pentru a-ţi vinde serviciile şi/sau produsele, ci sunt create pentru a se vine pe ele însele. Cu alte cuvinte, scopul principal al framework-urilor este de a crea notorietate pentru ele însele. De aceea, lista de funcţionalităţi oferite este impresionantă pentru ochii necunoscători. Template-urile sunt dezvoltate de străini, care nu au cum să cunoască particularităţile locale ale obiectului de activitate pentru care este menit respectivul template. Chiar şi cele dezvoltate de români au acelaşi principiu.
Gratuit este sinonim cu limitat.
Temele de top există doar contra cost, iar cele gratuite sunt deja descărcate şi utilizate peste măsură. Dar şi temele de top sunt, de asemenea, descărcate şi utilizate peste măsură. Tema custom pentru un framework, deşi va fi unică (adică nu va putea fi descărcată şi de alţii gratuit sau nu), va costa o sumă de bani deloc neglijabila, însă website-ul tău va rămâne la bază, tot un framework gratuit.

Daca vei studia din curiozitate un website care vinde teme pentru platformele open source vei observa că toate temele grafice aparţinând platformei X sunt la fel, structural vorbind. Toate au aceeaşi aşezare a elementelor exceptând culorile şi mici stilizări specifice, însă la toate întâlnim aceleaşi elemente.
Există însă situaţii pentru care, la un moment dat, eşti obligat să renunţi la anumite detalii şi caracteristici deoarece tema aleasă nu le suportă (nefiind compatibilă). Şi alegi altă temă, care rezolvă problema iniţială, dar în mod sigur, apar alte probleme de acest tip.

Utilizând o platformă open source, va trebui să decizi ce anume se potriveşte mai bine website-ului din afacerea ta. Astfel, website-ul stabileşte afacerea online, nu invers. Pentru ca website-ul să atingă obiectivele stabilite va trebui, fie să faci compromisuri, fie să modifici intens, atât platforma, cât şi tema acestuia. Deşi atractive din punct de vedere al simplităţii şi al costurilor aparent reduse, platformele open source ascund o serie de surprize, mai mari sau mai mici.
Prin intermediul platformelor open source, crearea website-urilor devine o linie de asamblare.

De ce firmele/corporaţii mari apelează la platforme open source?

Pornind de la nevoile iniţiale care au condus la apariţia soluţiilor open source, identificăm următoarele răspunsuri:

  • platformele open source sunt deja creeate, prin urmare le poţi administra doar cu programatori medii, chiar juniori. Aceştia sunt infinit mai uşor de găsit, decât seniorii pe care nu-i poţi atrage doar cu un salariu mare. Pentru seniori mai conteaza şi provocările jobului, lipsa rutinei etc.
    Există clar o criză de personal şi în acest domeniu, fiind mult mai uşor să găseşti juniori capabili să-ţi modifice o platformă open source, decât seniori capabili să gândească, să proiecteze şi să dezvolte o soluţie web custom axată pe nevoile mereu în schimbare care apar cand vorbim despre o corporaţie mare.
    PS: emag.ro este pe platformă proprie de ani buni, având o armata de seniori care o întreţin şi o dezvoltă.
  • Au bugete de astronomice pentru marketing şi vânzări, caz în care website-ul trebuie doar sa preia fluxul de clienţi aduşi din extern
  • Datorită pietei, doreşte să fie în trend şi îşi permite pentru asta să aibă o armată de programatori care să stoarcă, la infinit, tot ce se poate din respectiva platformă.

De ce agentiile web apelează la platforme open source pentru dezvoltarea website-urilor destinate clienţilor agenţiei?

Ca antreprenor proprietar de agentie web, ce este mai simplu de realizat?

  • Identificarea şi angajarea unei echipe de top (designer, programatori seniori) pentru dezvoltarea website-urilor custom într-o piaţă de clienţi învăţată să decidă doar având în vedere aspectul financiar?
    sau...
  • Închirierea unui apartament cu patru camere, umplerea acestuia cu o echipă de programatori specializaţi în wordpress/joomla/prestashop, programatori care se găsesc practic pe toate drumurile - îi poţi angaja şi de la distanţă - la un salariu de junior "developer" pentru a livra astfel soluţii ieftine, clienţilor ieftini. Există o lipsă acută de educaţie a clienţilor în acest domeniu unde există doar două aspecte importante pentru aceştia: "cât de multe funcţii îmi oferă" şi, "care-i ultimul preţ"! Problema este ca am vazut soluţii de tip magazin online pe platforma prestashop la preţuri care sar de 800 de euro!!
    Am putea concluziona că există agentii web/freelanceri care speculează şi intreţin voit această lipsă de educare a clientului?

"Nu vreau să dezvolt platforma custom pentru că apoi depind de dezvoltator!"

Un argument intens utilizat în favoarea platformelor open source este înlăturarea dependenţei proprietarului faţă de un dezvoltator.
Dacă website-ul tău a fost dezvoltat pe platformă open source de către o firmă, nu freelancer, atunci depinzi de acea firmă ptr modificări. Sau, poţi apela la marea de freelanceri experţi existenţi pentru acea platformă.
Firma o poţi responsabiliza printr-un contract de prestări servicii, însă freelancer-ul independent, persoană fizică, cum îl poţi responsabiliza?
Preferi să depinzi de persoane fizice care nu mai răspund la telefon, să fii nevoit să reiei discuţii şi negocieri cu mereu o alta persoană pe care nu o poţi responsabiliza, sau alegi să colaborezi cu dezvoltatori în baza unui contract comercial legal cu termeni, costuri şi responsabilităţi clare?

Daca schimbi programatorii des, în mod sigur situaţia va genera compromisuri în cod şi vei întâlni des răspunsuri de tipul: "din păcate va dura mai mult (costă mai mult) pentru că am prea multe de reparat". Apoi, vei fi nevoit să înveţi platforma open source foarte bine pentru că, fiecare platformă are un singur mod compatibil de dezvoltare a modulelor, compatibilitate (sintaxă) care trebuie păstrată pentru cazurile în care vin update-urile automate.
Există sintaxe stricte şi abordări logice care nu pot fi implementate decât într-un singur fel. Dacă programatorul se grăbeşte şi implementează codul doar ca să se vadă că a fost implementat, se întamplă că el a fost plătit, iar tu, la următorul update, va trebui să plăteşti pe altul să-ţi repare ce-a stricat anteriorul.

Oare nu ar fi mai bine să depinzi de un dezvoltator responsabil în baza unui contract unde este stipulat clar costul, timpul de răspuns şi alte astfel de responsabilităţi?
Există firme specializate în platforme open source, nu este ceva necunoscut! La aceştia modificările suplimentare şi îmbunătăţirile se plătesc? Iată cum, pentru o platformă open source, ajungi la costuri de website personalizat.

Dezavantajele platformelor open source:

  • Necesită update-uri constante! Unele se fac automat, aşa că mare grijă la dezvoltarea modulelor customizate şi compatibilitatea acestora cu update-urile viitoare
    Datorită caracterului general al platformei, există o constantă nevoie de update-uri, îmbunătăţiri şi remedieri din partea comunităţii. Dacă ai dezvoltate module custom, există un risc ca acestea să nu mai funcţioneze ulterior.
  • Structura rigidă şi identică
    Oricât i-ai schimba grafica, te joci într-o structură prestabilită. Asta face ca modificările necesare livrării unui anumit mod de transpunere în mediul online al viziunii tale, să fie extrem de interesant de efectuat; uneori fiind nevoie să refaci un procent deloc neglijabil din codul sursă.
    Noi numim asta un compromis.
    Există cazuri în platformele moderne unde pur şi simplu nu poţi creea corect "friendly url" fără a modifica peste 70% din întreaga platformă.
    Rigiditatea se manifestă şi în probabilitatea marită ca proprietarul să vină peste un timp cu o cerinţă imposibil de dezvoltat în respectiva platforma pentru că acea cerinţă nu este compatibilă, ducând la intense modificări care vor creşte semnificativ costurile de modificara a codului. Nu spun că nu se poate implementa cât spun că poti ajunge la costuri de platformă custom, însă rămai tot cu o platformă open source. Şi peste X timp, poate-ţi mai vine o idee bună de implementat în website...
  • Optimizare SEO precară. Tot datorită structurii rigide, prestabilite. Optimizarea SEO nu se rezumă la tagurile meta ci include un intreg proces de optimizare a codului sursă dar şi a textelor, imaginilor din pagini. Existenţa unor coduri specifice implementate corect rămâne o provocare pentru majoritatea platformelor open source.
    În pagină web există o serie de taguri HTML care sunt citite de către roboţii de căutare pentru a identifica subiectul paginii. Nu vorbim despre tagurile meta. La platformele open source multe taguri HTML importante lipsesc cu desăvârşire, sau sunt implementate greşit.
    Pentru a obţine un nivel peste medie în ceea ce priveşte optimizarea SEO onpage, codul sursă al platformei trebuie ajustat serios. Cu siguranţă optimizarea SEO onpage competitivă nu se obţine instalând un modul gratuit, adică o soluţie publică generală, disponibilă oricui şi aplicabilă oricărui tip de website dezvoltat în platoforma pentru care acel modul a fost creeat.
  • Cod mult şi ineficient. Pentru că sunt destinate mai multor afaceri, ne lovim în cod de "bucăţi" care nu-ţi vor fi necesare poate niciodată. Numai că, dacă le elimini, poţi constata că nu mai funcţionează alte module din website datorită legăturilor la nivel de core.
    Poate afecta negativ timpii de încărcare a paginilor, precum şi cauza diverse probleme când vine timpul de update-uri automate.
  • Imaginează-ţi că elimini secţiunea de ştiri/noutăţi din core-ul platformei (pentru că ai deja un blog separat pe subdomeniu), vine update-ul şi nu mai găseşte anumite "legături" de unde poate rezulta ceva "interesant"!
  • Siguranţă ambiguuă. Platformele open source sunt recunoscute ca fiind ţinta atacurilor informatice datorită popularităţii de care se bucură aceste platforme. Un atacator poate descarca platforma respectivă, o instalează apoi pe un server propriu unde va studia eventuale găuri de securitate. Urmează apoi atacuri documentate asupra website-urilor dezvoltate utilizând această platformă.
    Să nu uităm că oricine poate descărca gratuit orice platformă open source.

Avantajele platformelor open source:

  • Cost mic de achiziţie, gratuit chiar, devenind mană cerească pentru agenţiile web şi alţi prestatori de servicii în acest domeniu.
    Platformele open source permit crearea unor adevărate linii de asamblare în cadrul multor agenţii web.
  • Timpi mici de implementare pentru că aplicaţia este gata facută.Rămân doar mici modificări grafice care să corespundă cu brandul beneficiarului. Mai greu este până găseşti o temă/template apropiat (structură, funcţionalităţi) de cerinţele beneficiarului.
  • Popularitate crescută: practic dacă mai plouă afară de câteva ori, mai apar minim 200 de specialişti pentru fiecare astfel de platformă. Nu contează că dacă le iei platforma din faţă, aceşti specialişti nu mai ştiu programare web şi-şi prind degetele în tastatură datorită unui simplu subquery de mySQL. Important este ca tu să crezi că ai de unde alege existând o mare de programatori gata să te ajute ieftin şi bun.
  • Template-uri grafice cu nemiluita Gratuite sau la preţ mic, orice platformă open source nu duce lipsă de template-uri. Toate sunt la fel structural şi, cu puţin noroc, le poate avea şi "vecinul tău de business".
  • Funcţii de care nici n-ai auzit! Pentru că este mai important să fie "cu de toate", decât să fie implementate sigur şi corect!

Dezavantaje platforme custom:

  • Trebuie să ai o anumită înţelegere a business-ului tău pentru a beneficia de potenţialul aplicaţiei dezvoltate.
    Magazinul/website-ul se dezvoltă în funcţie de nivelul tău de înţelegere şi implementare a activităţii comerciale. Ce rost are să implementăm import de feeduri de produse de la terţi când afacerea deservită presupune vânzarea produselor din producţia proprie?
    Există multe functii implementate în magazine online pe platforme open source, funcţii care încarcă inutil rularea aplicaţiei şi care nu vor fi niciodată utilizate de beneficiar.
  • Costuri mai mari de implementare şi mentenanţă. Aici însă este mult de discutat.
    Una din spetele des întâlnite, este atunci când beneficiarul indică o listă intenţionat mai mică de nevoi cu scopul de a obţine ofertă cât mai avantajoasă financiar, pentru ca apoi, pe timpul dezvoltării "să-şi aminteasca" de alte funcţionalităţi necesare.
    De aceea brieful de creaţie (caietul de sarcini) se întocmeste împreună cu noi, discutându-se integral, încă de la început despre tot ce este important acum, ce poate fi implementat ulterior, cum se va face ulterior implementarea şi la ce costuri.
    Pentru a nu exista ambiguităţi, toate acestea sunt trecute în anexa contractului de colaborare.
  • Timp de implementare mare. Crearea unui magazin online custom poate dura şi 30 de zile pentru că nu se descarcă o platformă gata facută pentru ca apoi aceasta să fie modificată sumar şi livrată.

Avantaje platforme custom:

  • Design unic, responsive, aprobat de beneficiar
  • Cod organizat şi structurat corespunzător, cu ce trebuie, optimizat pe stabilitate
  • Posibilitate de dezvoltare ulterioară fără probleme de compatibilitate
  • Siguranţă sporită a aplicaţiei fiind extrem de dificil de atacat cu succes.
    Un atacator nu poate descărca website-ul personalizat pentru a studia eventualele găuri de securitate, cum putem face acum cu toate framework-urile gratuite. Un website personalizat nu este open source. Un atacator se rezumă astfel la a testa eventuale găuri de securitate generale, activitate care este mare consumatoare de timp. Nu există module externe sau alte portiţe care pot fi speculate de un posibil atacator.
  • Optimizare SEO onpage inbatabilă pentru că procesul de optimizare porneşte înainte de a scrie prima linie de cod. Accesul total şi libertatea scrierii codului de la zero implică un control imbatabil al tuturor elementelor din pagină care trebuiesc optimizate.
  • Scalabilitate crescută. Lipsa rigidităţii permite implementarea oricărei cerinţe venite ulterior fără a creea probleme de compatibilitate.
  • Viteză de încărcare superioară pentru că nu există relicve în cod care trebuie păstrate pentru altfel nu mai funcţionează cine ştie ce modul de existenţa căruia până şi beneficiarul a uitat.
  • Lipseşte nevoia de update-uri periodice ale codului sursă pentru a remedia scăpări de securitate, stabilitate etc.
  • Complet personalizată nevoilor tale. Primeşti cu 20 - 30% peste ce ceri. Anumite cerinţe suplimentare vor fi implementate fără gratuit dacă aduc un plus de valoare imediat aplicaţiei
  • Sistem de Administrare foarte uşor de utilizat, fşrş secţiuni confuze şi care livrează independenţă faţă de dezvoltator. Dacă ceva poate fi făcut administrabil, cu siguranţă că îl vom face administrabil.
    Scopul Secţiunii de Administrare este să faciliteze operare fără greşeli cu o minimă investiţie de timp; prin urmare, totul trebuie făcut pe conceptul KISS: Keep It Stupid Simple.
  • Posibilităţi de automatizare. Discuţia iniţială ne va spune ce anume se poate automatiza şi ce nu. Orice proprietar de afacere apreciază sisteme care funcţioneaza bine singure, fără intervenţie umană si, dacă avem tehnologie, de ce am dezvolta altfel?
  • Preţ corect având în vedere lipsa de compromisuri. Un magazin online custom, basic, porneşte de la 1000 de euro (domeniu, găzduire şi Certificat SSL inclus) şi este cumplet customizat nevoilor tale. De ce ai plăti 1000 de euro pe un prestashop?
    Pe termen lung, costul alegerii unei platforme open source va fi deloc neglijabil, multe peste soluţiile custom pentru ca se adaugă costul necesar particularizării diverselor funcţionalităţi, costul instalării şi adaptării diverselor module, costul instalării unor diverse update-uri (nu toate sunt gratuite). Costuri, costuri şi iar costuri.
    La soluţia custom ai toate costurile de la început chiar dacă nu dezvolti toate functiile inca de la inceput. Cand spun functii ma refer la functii mai avansate inafara spectrului necesar unui magazin sa functioneze. Ex: sisteme administrabile de reclame/banere, implementare B2B intr-un magazin initial dezvoltat pentru persoane fizice, sisteme avansate de preturi, multi level acces in Sistemul de Administrare (politica de grupuri sau nominal per user), plus alte lucruri mult prea avansate pentru un beneficiar care este direct producator sau importator si doreste pur si simplu sa vanda online.
    Discuţia iniţială stabileşte toate aceste aspecte, ce este prioritar şi ce ar fi indicat să se dezvolte ulterior odată cu evoluţia website-ului.
  • Colaborezi cu programatori seniori, echip ă de profesionisti al carui focus îl reprezintă produsul final şi integritatea acestuia. Vorbim despre un parteneriat axat pe livrarea de rezultate pentru ambele părţi. Nu lucrăm cu angajaţi ci cu parteneri seniori, oameni cu ani grei in acest domeniu de activitate. Unii dintre noi suntem profesori de programare la scoli pentru adulţi (formare profesională), am scris cărţi, fiind cu adevărat pasionaţi de acest domeniu etc.
  • Eşti proprietar pe tot ce înseamnă website-ul creeat (cod sursă, domeniu, găzduire etc.)
  • Faptul că oferim GARANŢIE PE VIAŢĂ a lucrării, credem că acoperă tot ce-a mai ramas de spus despre felul în care lucrează o echipă de profesionişti.

Sper că am facut puţină lumină în ceea ce priveşte acest subiect. Important este ca proprietarul beneficiar să se informeze astfel încat să poată lua o decizie documentată, conformă cu nevoile şi aşteptările sale de la website-ul care urmează a fi creeat.
Dacă ai întrebări sau consideri că am omis ceva despre subiectul dezbătut, te invit să ne contactezi utilizând formularul de mai jos.

Platforme open source: avantaje şi dezavantaje
sfaturi utile

Cere Detalii

Platforme open source: avantaje şi dezavantaje are 2550 vizualizări

Te-ar putea interesa: